» آرشیو اخبار » افزایش شمار تلفات زلزله افغانستان؛ 280 کشته و بیش از 600 زخمی
زلزله افغانستان

افزایش شمار تلفات زلزله افغانستان؛ 280 کشته و بیش از 600 زخمی

1 تیر 1401 6

به گزارش گذارنیوز، در پی وقوع زلزله 6 ریشتری در بخش کیان استان پکتیکا، در جنوب شرقی این کشور، 280 نفر کشته و بیش از 600 نفر دیگر زخمی شدند.
بامداد امروز زلزله‌ شدیدی به بزرگی 6 ریشتر ولایت پکتیکا در جنوب شرق این کشور را لرزاند. ولسوالی‌های برمل، زیروک، نکی و کیان در ولایت پکتیکا بیشترین آسیب ناشی از این زلزله را متحمل شده‌اند.
سخنگوی رسمی حکومت طالبان از کشته شدن صدها تن در این حادثه خبر داده است.
رسانه های خبری از افزایش شمار کشته های زلزله افغانستان به 280 نفر بر اثر زلزله 6 ریشتری خبر خبردادند.
شمار تلفات زلزله افغانستان همچنان در حال افزایش است، رسانه های خبری از افزایش شمار کشته های زلزله افغانستان به 280 و زخمی ها به 600 نفر بر اثر زلزله 6 ریشتری خبر دادند.
پیش از این الجزیره از افزایش شمار کشته های زلزله افغانستان به 255 نفر و زخمی ها به 500 نفر خبر داده بود.
یک مسئول دولتی افغانستان به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: در پی وقوع زلزله در بخش کیان استان پکتیکا، در جنوب شرقی این کشور، 255 نفر کشته و 150 نفر زخمی شدند.
شمار کشته ها و زخمی های این حادثه همچنان در حال افزایش است. هنوز میزان دقیق خسارات جانی و مالی زمین لرزه شدید در بامداد امروز افغانستان منتشر نشده است.
پیش از این اسپوتنیک عربی گزارش داده بود که بر اثر زلزله در دو ولایت پکتیا و خوست در جنوب شرق افغانستان 120 کشته شده اند.
در همین حال منایع محلی در ولایت پکتیکا در جنوب شرقی افغانستان از وقوع زلزله به قدرت 6 ریشتر و کشته و زخمی شدن شماری زیادی از افراد در این ولایت خبر دادند.
منابع محلی در ولایت پکتیکا گزارش دادند که بر اثر زلزله‌ شدید در شهرستان گیان این ولایت، بیش از 100 نفر کشته و یا زخمی شده‌اند.
این حادثه بامداد امروز (چهارشنبه، 1 تیر) رخ داد که بر اثر آن شماری از ولایت‌های دیگر افغانستان به لرزه در آمد. منابع محلی در شهرستان گیان پکتیکا می‌گویند که در این حادثه یک روستا به‌ صورت کامل ویران شده است.
یک منبع محلی گفت: تنها به بیمارستان شهرستان ارگون پکتیکا 35 جسد و بیش از 60 زخمی انتقال داده شده است.
مقام‌های ولایتی طالبان در پکتیکا نیز می‌گویند که تلفات در شهرستان گیان زیاد است.

نگرانی مسئولان محلی طالبان از کمبود امکانات

مسئولان محلی در جنوب شرق افغانستان از کمبود شدید امکانات برای نجات زیرآوارماندگان زمین لرزه در استان‌های خوست و پکتیکا ابراز نگرانی کردند.
به‌گفته مقام‌های محلی طالبان، به دلیل کمبود امکانات آن‌ها نمی‌توانند افراد زیر آوار مانده را بیرون آورند و از افزایش آمار تلفات جلوگیری کنند.
چند فروند بالگرد از استان‌های همجوار برای انتقال مجروحان و مصدومان به بیمارستان به محل حادثه فرستاده شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

درخواست کمک طالبان از نهادهای بین المللی

سخنگوی حکومت طالبان تأکید کرده که تیم‌های مدنی، آتش‌نشانی و امدادرسانی به دلیل موقعیت جغرافیایی این منطقه و امکانات و تجهیزات اندک حکومت، نتوانسته‌اند هنوز به این ولایت دسترسی داشته باشند و عملیات کشف و بیرون آوردن اجساد قربانیان زلزله توسط ساکنان محلی، نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت پکتیکا در حال انجام است.
حکومت طالبان از نهادهای بین‌المللی خواسته است که برای بیرون کشیدن قرباینان از زیر آوارها و رسیدگی به باشندگان محل اقدام کرده و گروه‌های نجات را به محل اعزام کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×