» ارز دیجیتال » افت شدید بازار رمزارز افغانستان با روی کار آمدن طالبان
بازار رمزارز افغانستان

افت شدید بازار رمزارز افغانستان با روی کار آمدن طالبان

14 مهر 1401 5

به گزارش تیم ترجمه گذارنیوز، از ماه آگوست ۲۰۲۱ (اوایل مرداد ۱٫۴۰۰) که طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفته‌اند، ارزش رمزارزهای دریافتی این کشور افزایش یافته اما بازار رمزارز افغانستان با روی کار آمدن این رژیم هیچ رشدی را تجربه نکرده است.

براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده، تسلط طالبان در این کشور، افت شدید بازار رمزارز افغانستان را به همراه داشته و آن را به حالت راکد درآورده است.

بازار رمزارز افغانستان
بازار رمزارز افغانستان

یک شرکت تحلیلی بلاکچین با نام چین انالیسیس (Chainanalysis) در گزارش ۵ اکتبر (۱۳ مهر) خود اعلام کرد که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین رشد بازارهای رمزارز در سال ۲۰۲۲ را تجربه کرده است. اما خاطر نشان کرد که تریدرهای (معامله‌گران) افغان سه گزینه در پیش دارند:‌ «فرار از کشور، توقف معاملات یا به جان خریدن خطر دستگیری».

تبلیغات جام جهانی قطر

در این گزارش آمده است که با روی کار آمدن طالبان در ماه آگوست ۲۰۲۱، ارزش رمزارزهای دریافتی ماه اگوست و سپتامبر به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رسید و سپس، در ماه بعد به شدت کاهش یافت.

ارزش دریافتی رمزارز توسط شهروندان افغان، پیش از تصاحب کشور، به طور متوسط ۶۸ میلیون دلار در ماه بوده که عمدتا برای حواله استفاده می‌شده است. این رقم پس از اشغال کشور، به ۸۰ هزار دلار کاهش یافته است.

علت افت بازار رمزارز افغانستان

بازار رمزارز افغانستان
بازار رمزارز افغانستان

با توجه به داده‌های چین انالیسیس می‌بینیم که در نمودار شاخص پذیرش رمزارز سال ۲۰۲۱، (که در ماه اکتبر سال گذشته منتشر شد) بازار رمزارز افغانستان رتبه بیستم را به خود اختصاص داده بود اما پس از تسلط طالبان، این کشور در نمودار جدید در انتهای لیست قرار گرفته است.

دلیل این تغییر به وجود آمدن وزارت امر به معروف و نهی از منکر است که مسئول اجرای احکام اسلامی در افغانستان به شمار می‌رود. چین انالیسیس توضیح می‌دهد که این سازمان، بازار رمزارز افغانستان را با قمار برابر دانسته و آن را حرام اعلام کرده است یعنی طبق قوانین اسلامی انجام معاملات در این بازار ممنوع می‌باشد.

چین انالیسیس در ادامه عنوان کرد که یک منبع ناشناس اشاره داشته بخش بزرگی از فعالیت‌های جاری در این کشور با پولشویی از منابع غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر یا رشوه انجام می‌گیرد.

این فرد در ادامه افزود که در بازار رمزارز افغانستان تعداد کمی از جوانان هستند که چند صد دلار دارایی دیجیتال داشته و روزانه به معاملات رمزارز می‌پردازند.

مترجم: ف غفاری

منبع: Cointelegraph

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×