» آرشیو اخبار » ممنوعیت رمزارز ها و دستگیری معامله‌گران در افغانستان
ممنوعیت رمزارزها و دستگیری معامله‌گران در افغانستان

ممنوعیت رمزارز ها و دستگیری معامله‌گران در افغانستان

6 شهریور 1401 6

به گزارش گذارنیوز به نقل از دیلی کوین، تحریم‌های غرب و بی ثباتی داخلی باعث شده تا افغانستان با بحران اقتصادی شدید مواجه باشد و از این رو نیز استفاده از رمزارز ها در افغانستان طی یکسال گذشته بیشتر شده است.

حداقل 13 نفر فعال رمزارز دستگیر شده اند

با این حال براساس خبرها، روز جمعه نیروهای امنیتی افغانستان حداقل ۱۳ نفر را که در حوزه رمز ارز فعالیت داشتند، پس از یورش و بستن بیش از ۱۶ صرافی ارزهای دیجیتال در ولایت هرات دستگیر کردند. هرات سومین شهر بزرگ افغانستان است که در آن تجارت رمزارز رونق زیادی دارد.

اقدام علیه بازار ارز دیجیتال پس از دستور بانک مرکزی افغانستان آغاز شده است. بانک مرکزی افغانستان ماه گذشته دستور ممنوعیت سراسری استفاده از ارزهای دیجیتال را اعلام کرده بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

رئیس پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی افغانستان اعلام کرد که پس از دستور بانک مرکزی از آنجا که تجارت ارزهای دیجیتال مشکلات زیادی ایجاد کرده است و از مردم کلاهبرداری می‌کنند، بنابراین ما وارد عمل شدیم و همه صرافی‌هایی را که در این تجارت دخیل بودند دستگیر و دکان‌هایشان را بستیم.

ممنوعیت رمزارز ها و دستگیری معامله‌گران در افغانستان

رمزارز، ابزار دور زدن تحریم در افعانستان

صرافی‌های محلی گفتند که مردم از این ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌های فرامرزی با هدف دور زدن تحریم‌های غرب استفاده می‌کنند؛ چون در حال حاضر افغانستان از سیستم پرداخت سوئیفت تعلیق شده است.

براساس شاخص جهانی پذیرش رمزارز در سال ۲۰۲۱، افغانستان از میان ۱۵۴ کشور در ۲۰ کشور برتر تجارت رمزارز قرار گرفته است.

پیشتر نیز در ماه ژوئن، طالبان تجارت فارکس را غیرشرعی و غیرقانونی اعلام کرده بود. افغانستان بدترین بحران اقتصادی خود را به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش تجربه می‌کند. این تحریم‌ها از جمله شامل مسدود کردن ۹.۵ میلیارد دلار دارایی‌های ملی و دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان است.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×