سرمایهگذاری بنیانگذار راکستار در یک استودیو بلاکچینی
به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، دن هاوسر (Dan Houser)، یکی از بنیانگذاران راکستار گیمز (Rockstar Games) و مغز متفکر عناوین محبوبی از جمله «GTA»، در دور سرمایهگذاری ۱۳/۲ میلیون دلاری استودیو بازیهای بلاکچینی ریوُلوینگ گیمز (Revolving Games) شرکت کرد. هاوسر پس از سرمایهگذاری خود به عنوان مشاور این شرکت فعالیت میکند.
بر اساس گزارشی از گیمزبیت (GamesBeat)، این استودیوی بازیسازی در بلاکچین از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۲۵ میلیون دلار سرمایه جمعآوری کرده است. این شرکت توسط سعد زعیم (Saad Zaeem)، عمار زعیم (Ammar Zaeem) و شایان زعیم (Shayan Zaeem)، سه برادر با تجربه در این صنعت تأسیس شده است.
ریوُلوینگ گیمز در زمان تأسیس بر روی بازیهای موبایلی متمرکز بود، اما از سال گذشته و پس از درک پتانسیل بازیهای Web3 و NFT، حوزه تمرکز خود را تغییر داد. در این گزارش آمده که سعد زعیم و دن هاوسر چندین سال است باهم رابطه دوستانه دارند.
علاوه بر بنیانگذار راکستار، آخرین دورهای جذب سرمایه ریوُلوینگ گیمز توسط بازیگران اصلی در صنعت کریپتو، بازی های بلاکچینی و Web3 هدایت شده است. نام برخی از آنها در تصویر زیر مشاهده میشود.
ریوُلوینگ گیمز کار خود را به عنوان یک استارتآپ کوچک شروع کرد و حالا با دورهای مداوم سرمایهگذاری به شرکتی با بیش از ۱۰۰ کارمند در سراسر جهان تبدیل شده است. هدف آنها ایجاد تجربیات بازی غیرمتمرکز برای جوامعی از بازیکنان است که به دنبال کسب پاداش در حین سرگرمی هستند.
عمار زعیم یکی از بنیانگذاران این شرکت درباره مدلهای Web2 و Web3 گفت:
«مفهوم Web3 واقعاً خوب کار میکند. من فکر نمیکنم که شما بتوانید چیزی را از Web3 داخل Web2 بازسازی کنید.»
آیندهای روشن برای استودیوهای بازیسازی در بلاکچین؟
در سالهای آینده، ریوُلوینگ گیمز از این سرمایهها برای توسعه عناوین اختصاصی خود و عناوینی با الهام از فرنچایزهای معروف استفاده خواهد کرد. در زمان نگارش این مقاله، این استودیو در حال کار بر روی یک بازی با الهام از دنیای بتلاستار گَلِکتیکا (Battlestar Galactica) و بازی دیگری به نام اسکایبورن لِگِسی (Skyborne Legacy) است.
این شرکت قصد دارد سهم بزرگی را در این بخش بسیار رقابتی جذب کند و به یک بازیکن مطرح در بخش بازیهای امروزی تبدیل شود. به اعتقاد زعیم این صنعت از اکوسیستمهایی که متعلق به شرکتها بوده به سایر اکوسیستمهایی که بازیکنان و جوامع برای هدایت آینده یک پروژه قدرتی دارند، مهاجرت خواهد کرد.
از این نظر، ریوُلوینگ گیمز قصد دارد به یک استودیوی بزرگ بازیسازی در بلاکچین تبدیل شود و به نظر میرسد با سرمایهای که از دن هاوسر و دیگران دریافت کردهاند در مسیر خوبی قرار دارد. زعیم گفت:
«دیدگاه ما واضح است، ساخت بازیهایی با کیفیت بسیار عالی که در انجمنهای برتر بازیسازی مانند گیمزکام (Gamescom) و E3 مود توجه قرار گیرد. ریوُلوینگ گیمز در خط مقدم این تکامل قرار خواهد داشت و همچنان به انتشار عناوینی که با بهترینهای صنعت بازیهای ویدیویی سنتی رقابت میکنند، ادامه میدهد. ما در حال ساختن آینده بازیها و گیمپلی هستیم.»
اشاره به خصومت بازیکنان نسبت به بازیهای بلاکچینی
زعیم در مورد استراتژی ارتباطی ریوُلوینگ گیمز و اینکه چرا این استراتژی کلیدی برای انتقال اهداف و ماموریت آنها به جامعه بازی بوده است نیز صحبت کرد. او معتقد است که مدل گیمیفای (GamiFi) نباید از بازیهای سرگرمکننده جدا شود.
در جامعه بازیهای ویدیویی، برخی از بازیکنان به شدت از شرکتهایی که تلاش میکنند این مدل را پیش ببرند انتقاد میکنند، زیرا معتقدند مصرف انرژی داراییهای دیجیتال زیاد است و استودیوها از آنها برای اجرای تراکنشات مالی خیلی کوچک استفاده میکنند. این امر باعث شکست بسیاری از اقدامات مبتکرانه در تلاش برای اتصال میراث بازیهای ویدیویی با بازیهای بلاکچینی شده است.
با این حال، زعیم معتقد است که بازیهای رایگان در سال ۲۰۰۸ نیز با همچین چیزی مواجه شدند. اکنون، با تکامل محصولات، این فرمت از بازیها نیز توسط بسیاری از بازیکنان مورد استفاده قرار گرفته است. زمان نشان خواهد داد که آیا بازیهای بلاکچینی نیز داستان مشابهی خواهند داشت یا خیر.
مترجم: امیر ملک پور
منبع: bitcoinist