» آرشیو اخبار » آموزش گام به گام ساخت توکن دیجیتال
ساخت توکن

آموزش گام به گام ساخت توکن دیجیتال

20 خرداد 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، سرمایه‌گذاری در رمزارزها یک کار سرگرم‌کننده است، اما ساخت توکن خودتان بسیار لذت‌بخش‌تر است. ساخت یک توکن کار بسیار بیشتری نسبت به سرمایه گذاری روی یک توکن می‌طلبد. امروزه می‌توانید از طریق صرافی‌ها و تنها با چند کلیک یک رمزارز خریداری کنید، اما ساختن یک رمزارز نیاز به تلاش و دانش بیشتری دارد.

راه‌های مختلفی برای ساخت یک ارز دیجیتال وجود دارد. می‌توانید خودتان آن را کدنویسی کنید یا بدون استفاده از کدنویسی یک توکن بسازید. ساخت یک توکن یا رمزارز می‌تواند دشوار باشد، به خصوص برای اولین بار. در این مقاله روش‌های مختلف ساخت یک توکن توضیح داده شده است. ما کل فرآیند را به صورت گام به گام به شما آموزش خواهیم داد!

چرا یک توکن ارز دیجیتال بسازیم؟

تبلیغات جام جهانی قطر

هر کسی می‌تواند یک توکن ارز دیجیتال تولید کند. شما می‌توانید فقط برای سرگرمی هم یک توکن بسازید. اما راه‌اندازی موفقیت‌آمیز توکن ارز دیجیتال چالش‌برانگیزتر است و به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. ساخت توکن یک چیز است، اما حفظ و رشد آن چیز دیگر.

پس می‌توانید از روی کنجکاوی، و همچنین برای اهداف جدی‌تر، مانند جامعه یا شرکت خود، یک توکن تولید کنید، یا ممکن است به سادگی یک ایده خوب برای ساخت یک میم‌کوین (memecoin) داشته باشید. قبل از ساخت توکن خود، باید اطمینان حاصل کنید که توکن شما تحت عرضه اولیه سکه (ICO) طبقه‌بندی نمی‌شود و قوانین اوراق بهادار فدرال امریکا را نقض نمی‌کند. بنابراین، باید به خوبی در این خصوص تحقیق کنید یا به افراد متخصص رجوع کنید.

چگونه یک توکن بسازیم؟

راه‌های مختلفی برای ساخت رمزارز وجود دارد و هر کدام به دانش فنی نیاز دارند، اما دشواری هر روش متفاوت است. در بخش زیر، ما چهار روش مختلف برای ساخت توکن را به شیوه مد نظر خودتان توضیح می‌دهیم.

ساخت توکن از طریق کدنویسی

برای ساخت توکن دیجیتال خود، می‌توانید خودتان با کدنویسی یک بلاکچین جدید بسازید. برای انجام این روش به دانش فنی زیادی نیاز دارید. با این حال، اگر به تکنیک‌های کدنویسی تسلط داشته باشید، این روش بیشترین آزادی را به شما می‌دهد. به عنوان یک برنامه‌نویس بلاکچین، می‌توانید توکن خود را هر طور که دوست دارید، بدون هیچ محدودیتی کدنویسی کنید. ساخت بلاکچین برای ایجاد یک توکن شخصی بهترین گزینه است، به خصوص اگر برنامه‌های نوآورانه‌ای در سر دارید.

ابتدا مهم است که یک پروتکل بلاکچین خوب که به آن مکانیسم اجماع نیز گفته می‌شود را انتخاب کنید. شناخته‌شده‌ترین مکانیسم‌ها الگوریتم‌های اجماع اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) هستند. مکانیزم PoS به دلیل مصرف پایین انرژی به طور فزاینده‌ای در حال محبوب شدن است. اگر می‌خواهید با استفاده از این پروتکل یک توکن بسازید، باید جنبه‌های قانونی آن را به دقت بررسی کنید تا بعداً با مشکلات حقوقی مواجه نشوید.

کد یک بلاک چین موجود را تغییر دهید

یک راه دیگر برای ساخت توکن خودتان استفاده از کد منبع (Source Code) یک بلاکچین دیگر است. اکثر کدهای بلاکچین منبع باز هستند، به این معنی که هر کسی می‌تواند آن‌ها را مشاهده و دانلود کند. می‌توانید کدهای بلاکچین‌های مختلف را در پلتفرم GitHub پیدا کنید.

هنگامی که کد منبع مناسب را پیدا کردید، می‌توانید آن را شخصی‌سازی کنید تا توکن شما منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال می‌توانید استخراج یا سوزاندن توکن (Token Burn) را برای توکن خود در نظر بگیرید. داشتن دانش فنی در این روش نیز مهم است و بهتر است قبل از کار بررسی کنید که آیا همه چیز از نظر قانونی درست است یا خیر.

ساخت یک توکن جدید بر روی یک بلاکچین موجود

گزینه دیگر این است که بدون ساخت یا تغییر کد یک بلاکچین یک توکن جدید بسازید. بلاکچین‌هایی مانند بلاکچین اتریوم برای میزبانی از توکن‌های برنامه‌نویس‌های مختلف طراحی شده‌اند. این ساده‌ترین راه برای ساخت یک رمزارز است.

ابتدا باید بلاکچین مناسبی را انتخاب کنید که با برنامه شما مطابقت داشته باشد. اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس (BNB) نمونه‌های معروفی هستند که در ادامه این مقاله نیز با آنها آشنا خواهید شد. در مرحله بعد، می‌توانید توکن خود را شخصی‌سازی کنید تا تمام نیازهای شما را برآورده کند. ارتباط توکن شما با یک بلاکچین قابل اعتماد می‌تواند تأثیر مثبتی بر ارزش و قابل اطمینان بودن توکن شما داشته باشد، اما هیچ چیز تضمین شده نیست.

سرویس‌های ساخت توکن

اگر نمی‌خواهید زمان و انرژی زیادی برای ساخت یک توکن صرف کنید، می‌توانید از سرویس‌های توسعه ارز دیجیتال استفاده کنید. این خدمات توسط شرکت‌هایی ارائه می‌شود که دانش و تخصص لازم برای این کار را دارند.

آنها تمام کارهای مورد نیاز برای ساخت یک توکن را انجام می‌دهند که این می‌تواند در زمان شما صرفه جویی زیادی کند. آنها علاوه بر ساخت توکن، می‌توانند یک وایت پیپر whitepaper)) برای شما تهیه کرده و یک ICO نیز راه‌اندازی کنند. عیب این روش این است که این سرویس‌ها هزینه دارند.

ساخت توکن روی بلاکچین‌های مختلف

هنگامی که تصمیم به ساخت یک توکن گرفتید، ابتدا باید چند چیز را مشخص کنید. به عنوان مثال، قصد دارید توکن خود را روی کدام بلاکچین بسازید؟ هر بلاک چین مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین، بهتر است که یک دید کلی از این قابلیت‌ها داشته باشیم. برای اینکه شما را به بهترین نحو برای ساخت توکن آماده کنیم، در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به چندین بلاکچین خواهیم داشت تا بتوانید شروع خوبی داشته باشید!

نحوه شاخت توکن ERC20

توکن‌های ERC20 توکن‌هایی هستند که در بلاکچین اتریوم ساخته می‌شوند، ERC مخفف  Ethereum Request for Comments است. برای بسیاری از پروژه‌های کریپتو، بلاک چین اتریوم گزینه جالبی است، چنان که رتبه دوم آن در بین بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال جهان این را ثابت کرده است. شما می‌توانید با طی کردن پنج مرحله زیر توکن ERC20 خود را ایجاد کنید.

مشخصات توکن

مرحله اول مربوط به مشخصات توکن Token specifications)) است. در این بخش می‌توانید چند خصوصیت را مشخص کنید که توکن شما را منحصر به فرد می‌کند، مانند:

مشخصاتی که باید در هنگام ساخت یک توکن جدید در نظر بگیرید

تدوین قرارداد

برای ساخت یک توکن ERC20، باید به زبانی کدنویسی کنید که پروتکل اتریوم بتواند آن را بفهمد. نیازی به داشتن یک دانش فنی عمیق نیست، زیرا می‌توانید از برنامه‌های دیگر برای این کار استفاده کنید. در این برنامه‌ها فقط باید خصوصیات خاص خود را با خصوصیاتی که در Token specifications تعیین کردید، جایگزین کنید.

آزمایش توکن روی یک شبکه آزمایشی

مرحله سوم آزمایش توکن است. هنگامی که توکن جدید خود را آزمایش می‌کنید، سیستم بررسی می‌کند که آیا نقصی در آن وجود دارد یا خیر. برای اینکه بتوانید توکن خود را آزمایش کنید، باید از یک کیف پول مناسب استفاده کنید. می‌توانید از کیف پول‌های نرم‌افزاری معروف مانند MyEtherWallet و MetaMask استفاده کنید.

با این آزمایش، شما توکن واقعی خود را شبیه‌سازی می‌کنید. این فرآیند سریع و رایگان است. از شما خواسته می‌شود که یک پرداخت انجام دهید، اما این بخشی از شبیه‌سازی است و نه پول واقعی. پس از انجام این مرحله، می‌توانید کد منبع را چک کنید.

کد منبع توکن را تأیید کنید

تأیید (Verify) کد منبع چهارمین و آخرین مرحله این فرآیند است. این مرحله بسیار مهم است زیرا به شما امکان می‌دهد یک پروژه کاملاً شفاف را راه‌اندازی کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از گزینه “Match and Disclosure” در کد قرارداد انجام دهید. مطمئن شوید که همه داده‌ها درست هستند تا کد منبع قرارداد بتواند تأیید اعتبار شود. سپس تنها کاری که باید انجام دهید این است که توکن خود را در شبکه اصلی آپلود کرده و آن را به سایر علاقه مندان ارزهای دیجیتال ارائه کنید!

چگونه در 10 دقیقه توکن ERC-20 خود را بسازید

این برای ساخت یک توکن ERC-20 به نظر کار زیادی است و مراحل زیادی برای رسیدن به نتیجه باید طی شود. با این حال، ساخت یک توکن می‌تواند بسیار سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید انجام شود، البته اگر بدانید دارید چه کاری می‌کنید. چندین راه آسان برای ساخت یک توکن ERC-20 در عرض 10 دقیقه یا کمتر وجود دارد. به عنوان مثال، همان‌طور که در بخش زیر توضیح داده شده است، ابزارهایی وجود دارد که می‌توانید توکن خود را تنها با چند کلیک ایجاد کنید.

چگونه بدون کدنویسی یک توکن بسازیم

امروزه پلتفرم‌های سازنده توکن token generator)) وجود دارند که می‌توانند توکن‌های ERC20 را تولید کنند. Cointool یکی از اپلیکیشن‌هایی است که این امکان را فراهم می‌کند. از طریق این پلتفرم می‌توانید توکن خود را در کمترین زمان ایجاد کنید.

مراحل ایجاد یک توکن با استفاده از پلتفرم Cointool

توکن دارای حق کپی رایت نیست. مستقیماً در شبکه اصلی قرار می‌گیرد و تأیید می‌شود!

Steps to create a cryptocurrency tool using the Cointool platform

نحوه ساخت توکن در زنجیره هوشمند بایننس BNB

شما می‌توانید از Cointool برای ساخت توکن در زنجیره هوشمند BNB نیز استفاده کنید. این توکن‌های BEP20 را می‌توان به همان روشی که توکن‌های ERC20 ساخته می‌شود، تولید کرد. وقتی تصمیم به برنامه‌نویسی می‌گیرید، متوجه خواهید شد که فرایند ساخت توکن‌های ETH و BSC کاملاً مشابه هم است.

با استفاده از گزینه fast version می‌توانید از طریق Cointool توکن خود را به روش مشابه در زنجیره هوشمند BNB ایجاد کنید. بلاکچین بایننس دارای مزیت کارمزد گس (Gas Fee) است که در مقایسه با کارمزدهایی که در بلاکچین اتریوم می‌پردازید ارزان است. علاوه بر این، زنجیره هوشمند BNB در پردازش تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر است.

آنچه باید پس از ساخت توکن انجام دهید

اگر می‌خواهید ارز دیجیتال خود را به یک پروژه جدی تبدیل کنید، باید یک برنامه داشته باشید. آیا توکن شما قرار است یک توکن میم باشد؟ یا آیا توکن شما به یک توکن مهم در یک اکوسیستم تبدیل خواهد شد؟ اگرچه میمکوین‌ها معمولا با هجمه تبلیغاتی و سوداگری دچار افزایش قیمت می‌شوند، اما تهیه یک وایت‌پیپر و قابل رصد کردن توکن به صورت آنلاین مفید خواهد بود.

می‌توانید این کار را از طریق وب‌سایت انجام دهید، اما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز به بسیاری از سرمایه‌گذاران کریپتو دسترسی پیدا کنید. لیست کردن توکن خود در پلتفرم‌هایی مانند Coingecko و Coinmarketcap مثمر ثمر است زیرا سرمایه‌گذاران کریپتو اغلب از این سایت‌ها بازدید می‌کنند. سرمایه‌گذاری زودهنگام روی یک توکن جدید می‌تواند سود خوبی عاید کند، به همین دلیل بسیاری از افراد تاریخ لیستینگ‌های (Listing) جدید را در این پلتفرم‌ها دنبال می‌کنند.

 برای توکن خود یک برنامه داشته باشید

مهم نیست که می‌خواهید از توکن خود برای چه چیزی استفاده کنید، راه‌های مختلفی برای ساخت توکن مورد نظر شما وجود دارد. انگیزه شما برای ساخت توکن هنگام انتخاب روش مناسب مهم است. اگر به دنبال یک توکن جدی هستید، می‌توانید آن را خودتان کدنویسی کنید یا از شخص دیگری بخواهید این کار را انجام دهد. اگر هدفتان ساخت یک توکن طنز است، می‌توانید این کار را خودتان به سرعت و بدون برنامه‌نویسی انجام دهید.

اگر برای ساخت توکن جدی هستید، می‌توانید یک برنامه‌نویس ارز دیجیتال را استخدام کنید. این به شما امکان می‌دهد که از دانش و تجربه یک متخصص که می‌تواند به شما در زمینه وایت پیپر، مسائل حقوقی و انتخاب بهترین بلاکچین برای پروژه شما کمک کند، بهره‌مند شوید. خواه از یک شخص دیگر کمک بگیرید و خواه خودتان توکن را بسازید، ارز دیجیتال شما از همیشه به شما نزدیک‌تر است!

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×