» ارز دیجیتال » چرا قیمت رمزارزها افزایش یافتند؟ + بررسی عوامل تاثیرگذار
چرا قیمت رمزارز ناگهان افزایش یافت؟ + بررسی عوامل تاثیرگذار

چرا قیمت رمزارزها افزایش یافتند؟ + بررسی عوامل تاثیرگذار

20 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازار رمزارزها در یک حرکت انتحاری 50 بیلیون دلار سرمایه اضافه کرد و از رکودی که شاهدین می‌ترسیدند در این آشفته بازار شروع سقوط بعدی باشد، نجات یافت. اما پشت این انفجار قیمتی در بازار رمزارزها چه حقیقتی نهفته است؟ به نظر می‌رسد عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند.

در درجه اول باید از سری معاملاتی نام برد که دومینووار پیش می‌روند و از قرار معلوم سقوطی در کار نیست. تا به اینجا، پس از ترا (Terra)، وویجر (Voyager)، سلسیوس (Celsius) و تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital)، شاهد سقوط تازه‌ای نبودیم.

رمزارزهای مهم و گران‌قیمت در وضعیت اشباع فروش قرار گرفتند، نهنگ‌ها حمله می‌کنند

تبلیغات جام جهانی قطر

در درجه دوم باید گفت این شرایط که کوین‌های اصلی مثل بیت کوین در وضعیت اشباع فروش قرار گرفته‌اند، فروشنده‌های اصلی را خسته کرده است. عامل سوم این است که نهنگ‌ها تصور می‌کنند در قعر بازار رمزارز قرار گرفته‌اند و حالا باید دنبال جایگاه جدید باشند.

چرا قیمت رمزارزها ناگهان افزایش یافتند؟ + بررسی عوامل تاثیرگذار

در نتیجه فروپاشی لونا، هزار نهنگ بیت کوین برای معاملات آماده شدند. عامل دیگری که باید در نظر بگیریم این است که شرایط و طبقه دارایی‌های دیگر را درنظر بگیریم و بدانیم که این دارایی‌ها هم می‌توانند عامل تغییر بازار فعلی باشند.

هرچند جی پاول (Jay Powell) رئیس فدرال رزرو، اظهارنظری مبنی بر کند کردن روند افزایش نرخ سود ارائه نکرده است، اما از این طرف و آن طرف شنیده می‌شود که در بازارهای برابر این رکود بیش از حد انجام گرفته است. برای مثال، در کشور چین، داده‌های مربوط به تورم قیمتی از پیشبینی‌ها بهتر بودند و امید به تغییرات آتی افزایش یافت.

در اروپا، امید به تغییرات مثبت در نتیجه تصمیم گیری سیاستمداران به کاهش قیمت گاز منجر شد. گرچه قیمت نفت و در نتیجه آن، طلا، هم بالا بود، اما به طور کلی این کاهش بهای گاز بر بازار کلی تأثیر گذاشت. به طور کلی، خبرهای خوب در بازار سهام بر دارایی‌های ریسک پذیر دیگر هم تأثیر گذاشت و نباید از یاد ببریم که رمزارز دارایی ریسک پذیر اصلی است.

ضعف دلار بر دارایی‌های ریسک پذیر و بازار رمزارزها تأثیر گذاشت

اما این سقوط بازار دلار است که بیشترین تأثیر را بر وقایع امروز گذاشته است. عامل پنجم که بدون شک تاثیرگذار است و نباید از آن غافل شد، عملکرد و نگرش سازمان‌های مالی است. یک شبه اخباری به گوش رسید مبنی بر این که فرانکلین تمپلتون (Franklin Templeton) حساب‌های رمزارز در اختیار مشتری‌های مرکزش قرار می‌دهد.

در آغاز این هفته هم بزرگ‌ترین بانک سنگاپور، دی بی اس، اعلام کرد خدمات دارایی دیجیتال ایجاد کرده و آن را در اختیار 300 هزار مشتری‌اش که ثروت بیشتری دارند، قرار می‌دهد. چند روز بعد Whompoa Group خبر مشابهی را اعلام کردند.

همه این‌ها به خاطر خبرهای مهمی است که از بزرگ‌ترین مدیر دارایی در جهان، یعنی BlackRock، به گوش رسید و خبر هم این بود که به خاطر مشتریانش به سمت رمزارزها پیش می‌رود.

چرا مرج اتریوم در بازار رمزارزها غوغا به پا کرد؟

چرا قیمت رمزارزها ناگهان افزایش یافتند؟ + بررسی عوامل تاثیرگذار

ششمین و آخرین عامل مثبت تاثیرگذار مرج اتریوم است. اتریوم را می‌توان مهم‌ترین شبکه تجاری طبقه دارایی ارزی درنظر گرفت. به نوعی می‌توان گفت اتریوم مسیری را آغاز کرده که در نهایت رمزارزی مقیاس پذیر و مقرون به صرفه برای تاجرین خواهد بود. در آن صورت، هم می‌توانند با آن معامله کنند و هم مقیاس‌پذیری‌های صنعتی را با آن انجام دهند.

می‌توانیم برای تقویت عامل پنجم، یعنی سود سازمانی، این مسئله را هم به آن اضافه کنیم. دلیلش این است که مرج اتریوم می‌تواند از افزایش سود بانک‌ها و مراکز دیگر جلوگیری کند. بیلیونرهایی مثل سام بنکمن-فرایند (Sam Bankman-Fried)، بنیان گذار صرافی رمزارز موفق FTX، می‌توانند براساس تمام عواملی که در بالا گفته شد، تصمیم گیری کنند.

او امروز به CNBC گفت که به احتمال زیاد شرایط بد را پشت سر گذاشته‌ایم. او اظهار داشت: «به نظرم عذاب اصلی را همان سه چهار ماه پیش تجربه کردیم و به نظر نمی‌رسد که وخامت بیشتری در راه باشد. در حال حاضر شرایط رو به ثبات است.»

اگر خبر ندارید باید بگوییم قیمت برخی از رمزارزها همچنان سروصدا می‌کند

تمام کوین‌های مهم قیمت بالاتری دارند. بیت کوین با وجود تنزل این هفته به 18هزار و 660 دلار تا 21 هزار دلار صعود داشت. اتریوم با این که انتظار می‌رفت در نتیجه ارتقای مرج به رشد خود ادامه دهد، سقوط کرد، اما توانست ورق را برگرداند. پلتفرم اصلی قرارداد هوشمند با 5 درصد افزایش در نرخ یک هزار و 724 دلار معامله می‌شود. به جز کوین‌های اصلی، در کوین‌ها دیگر هم پیشرفت‌های خیره کننده دیده می‌شود.

رشد لونا در بازار رمزارزها: جریان چیست؟ آیا به همین منوال ادامه پیدا می‌کند؟

تراکلاسیک همین هفته 64% رشد کرد و رشد آن در 30 روز گذشته حدود 400% بود و تریدرهای رمزارز از این موضوع خوشحال شدند. با این وجود این شرایط ادامه پیدا نکرد و LUNC امروز حدود 12% کاهش یافت و به 0.000445 دلار رسید. جالب اینجاست که ترا 2 (LUNA)، که همان نسخه جدیدتر ترالونای سقوط کرده است و حتی خیلی‌ها با تمسخر، آن را نتیجه کلاهبرداری دوکوان می‌دانند، حالا پیشگام است.

ترا بیش از 200% رشد کرده و شاهدین بازار و تازه‌کاران از این موضوع تعجب کرده‌اند. معمولاً افزایش ناگهانی قیمت نتیجه دستکاری و اعمال نفوذ است. اینفلوئنسر معروف رمزارز در توییتر، فت من (Fat Man)، معتقد است که سقوطی در راه است و خریداران باید مراقب باشند.

ریاد کری (Riyad Carey)، تحلیلگر کایکو (Kaiko)، درباره اقدامات ناگهانی در بازارهای آینده بیت کوین هشدار داد: «در چند ساعت اخیر سود باز بیت کوین بر FTX و Binance افزایش یافت. Binance از 154 هزار به 166 هزار رسید و FTX از 58 هزار به 64 هزار»

تغییرات قیمت رمزارزها امیدوارکننده است

چرا قیمت رمزارزها ناگهان افزایش یافتند؟ + بررسی عوامل تاثیرگذار

با وجود تمام این موارد هنوز هم باید درباره حیات رمزارزها امیدوار باشیم. هر چند که شاید در آغاز این هفته نمی‌توانستیم این حرف را بزنیم. البته دور از ذهن نیست که در مسیر بازار رمزارزها پستی و بلندی‌های زیادی وجود دارد، با این وجود سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند در مسیر ثابت و استوار پیش بروند.

به عبارت دیگر، شاید بازار در مسیر رکود باشد، اما این رکود به پایین‌ترین نقطه خود نرسیده است. اما اگر ترجیح می‌دهید چند ماه صبر کنید، نه فقط چند روز، فیشینگ در حوالی قیمت‌های فعلی یا حتی پایین‌تر از آن می‌تواند سودده باشد. در چنین شرایطی رشد بازار ارز به نفع شماست.

مترجم: خاطره باقری

منبع: cryptonews

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×