» آرشیو اخبار » پیش بینی فاندامنتال قیمت نفت خام
نفت خام

پیش بینی فاندامنتال قیمت نفت خام

10 آبان 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) و شاخص بین المللی نفت خام برنت، امروز (سه شنبه، 10 آبان) صعودی بوده و برخی از زیان‌های دیروز را جبران کردند؛ چرا که تضعیف دلار آمریکا، باعث افزایش تقاضای دارایی های پر ریسک شد. همگی این موارد باعث شد که نگرانی های جهانی مربوط به کاهش تقاضای نفت چین به عنوان دومین اقتصاد جهان و بزرگ ترین وارد کننده نفت جهان مرتفع شود.

از سوی دیگر افزایش صادرات ایالات متحده همراه با گمانه زنی های مربوط به تحریم نفت خام روسیه، به حمایت از قیمت ها کمک کرد. در ساعت 9:40 به وقت گرینویچ، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) ماه دسامبر(آذر – دی) به 87.59 دلار رسید که 1.06 دلار یا 1.23 درصد افزایش را نشان می دهد. این در حالیست که معاملات آتی نفت خام برنت ماه ژانویه(دی – بهمن) به 94.17 دلار رسید که 1.36 دلار یا 1.47 درصد افزایش یافته است.

کاهش ارزش دلار در آستانه تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره

دلار آمریکا روز سه‌شنبه از بالاترین سطح یک هفته‌ای خود عقب‌نشینی کرد، زیرا سرمایه‌گذاران منتظر نشست پولی فدرال رزرو در روز چهارشنبه هستند. به طور گسترده انتظار می رود که فدرال رزرو نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد که چهارمین افزایش متوالی نرخ بهره از سوی این بانک است (در صورت افزایش مجدد نرخ بهره 75 واحدی، دلار آمریکا تقویت شده و بازارهای موازی مانند نفت، طلا و همین طور جفت ارزها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت). اما برای جلسه دسامبر، قراردادهای آتی صندوق های فدرال رزرو بر اساس احتمال افزایش 75 یا 50 واحدی در نظر گرفته شده و بازارها برهمین اساس قیمت گذاری کرده‌اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

دلیل دیگر کاهش ارزش دلار، افت بازدهی خزانه داری است. افزایش یک شبه بازارهای سهام آسیا و اقیانوسیه، همراه با رشد معاملات آتی شاخص سهام ایالات متحده، باعث شده است تا جذابیت اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به عنوان یک سرمایه گذاری امن کاهش یابد. در واقع دلارِ ضعیف، نفت خام دلاری را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان تر کرده و معمولا نشان دهنده تمایل بیشتر سرمایه گذاران به ریسک است.

محدودیت‌های کووید-19 در چین نگرانی‌هایی را در مورد تقاضای کمتر سوخت از سوی بزرگترین واردکننده نفت خام جهان برانگیخته است. گفتنی است که این کاهش تقاضا به دلیل پافشاری این کشور بر سیاست های ضد کووید است. به گزارش رویترز، محدودیت های سختگیرانه باعث کاهش فعالیت کارخانه های چین در ماه اکتبر(مهر – آبان) و کاهش واردات این کشور از کشورهای ژاپن و کره جنوبی شده است.

قیمت نفت خام

موسسه نفت آمریکا (API) قرار است گزارش هفتگی موجودی انبار خود را در ساعت 20:30 به وقت گرینویچ منتشر کند. بر اساس نظرسنجی اولیه رویتر، انتظار می‌رود این گزارش افزایش ذخایر نفت خام آمریکا را در هفته منتهی به 28 اکتبر در حدود 300 هزار بشکه نشان دهد. همچنین پیش بینی شده است که موجودی فراورده های تقطیر و بنزین کاهش یابد.

پیش بینی فاندامنتال قیمت نفت خام روزانه

تضعیف دلار آمریکا در بهترین زمان ممکن برای گاوهای نفتی (سرمایه گذاران امیدوار به افزایش قیمت نفت) رخ داد؛ چرا که این دسته از معامله گران منتظرند که با کاهش تولید اوپک پلاس (اعضای کشورهای تولید کننده نفت خام در نشست وین، تصمیم گرفتند که از ماه نوامبر تولید روزانه نفت خام خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا قیمت های بازار نفت خام واقعی تر شود) از اوایل نوامبر، وارد بازار صعودی شده و حرکت رو به جلوی دیگری را آغاز کنند.

هم بازارهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) و هم نفت خام برنت، در ماه اکتبر صعودی شده و اولین رشد ماهانه خود را از ماه می(اردیبهشت – خرداد) ثبت کردند. البته افزایش صادرات آمریکا و گمانه زنی ها در رابطه با تحریم نفت خام روسیه نیز در افزایش قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×