» ارز دیجیتال » پس از هک FTX، سروم هاب توسط توسعه دهندگان فورک شد
سروم

پس از هک FTX، سروم هاب توسط توسعه دهندگان فورک شد

22 آبان 1401 3

توسعه دهندگان سولانا پس از هک شدن در صرافی ورشکسته FTX در 11 نوامبر که منجر به یک سری تراکنش‌های غیرمجاز شد، سروم‌ هاب (Serum) نقدینگی توکن را که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت، فورک کردند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، توسعه دهندگان سولانا پس از هک شدن در صرافی ورشکسته FTX در 11 نوامبر (20 آبان) که منجر به یک سری تراکنش‌های غیرمجاز شد، سروم‌ هاب (Serum) نقدینگی توکن را که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت، فورک کردند.

به گفته توسعه‌دهنده‌ای به نام مانگو مکس (Mango Max) در توییتر، یک “ساخت تایید شده از همان نسخه” در 12 نوامبر (21 آبان) ساخته و اجرا شده است. علاوه بر این، مرجع ارتقاء و درآمدهای هزینه تغییر داده شده است و اکنون توسط چند امضایی (multi-sig) کنترل شده مدیریت می‌شود. توکن های سروم (SRM) و مگاسروم (MSRM) و همچنین تخفیف‌های کارمزد تغییر نکرده و مانند قبل کار می‌کنند.

توسعه در آخر هفته انجام شد. آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، یکی از بنیانگذاران سولانا، در توییتی گفت که توسعه‌دهندگان وابسته به سروم، پس از به خطر افتادن کلید ارتقاء یافته، کد را جدا می‌کنند و افزود که بسیاری از پروتکل‌ها برای نقدینگی به بازارهای سروم وابسته هستند.

تبلیغات جام جهانی قطر

سروم

در یک تاپیک توییتری، Mango Max گفت که کلید بروزرسانی سروم توسط SRM DAO کنترل نمی‌شود، بلکه توسط یک کلید خصوصی متصل به FTX کنترل می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند تأیید کند که چه کسی کلیدها را کنترل می‌کند. کلید خصوصی برای به‌روزرسانی نسخه اصلی سروم ضروری بود و توسعه‌دهندگان را به جدا کردن کدها سوق داد، زیرا کلید خصوصی تحت کنترل FTX است.

ارائه‌دهندگان نقدینگی مانند جوپیتر (Jupiter)، محبوب ترین تجمیع کننده در سولانا (Solana)، خاموش کردن سروم به عنوان منبع نقدینگی را تأیید کردند. پروژه‌های دیگری مانند مانگو مارکتز (Mango Markets) و سولبلیز (SolBlaze) نیز ادغام با فورک جدید را اعلام کردند.

همانطور که توسط کوین تلگراف گزارش شده است، یک حمله منجر به خروج 659 میلیون دلار از FTX و FTX ایالات متحده در 11 نوامبر شد. راین میلر (Ryne Miller)، مشاور کل FTX ایالات متحده، تایید کرد که تراکنش‌ها غیرمجاز بوده و FTX ایالات متحده برای احتیاط تمام، رمزارزهای باقی مانده را به فضای ذخیره سازی سرد (cold storage) منتقل کرده است.

طی یک پست وبلاگی از شرکت قانونی بلاکچین الیپتیک (Elliptic) نشان می‌دهد که توکن های مختلفی در اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس و آوالانچ (Avalanche) حذف شده است. از 663 میلیون دلار خارج شده، حدود 477 میلیون دلار مشکوک به سرقت است، در حالی که بقیه وجوه ممکن است که توسط FTX به یک فضای ذخیره سازی امن منتقل شده باشد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×