» اقتصاد » وعده ایلان ماسک برای کاهش ۸درصدی قیمت خودروهای برقی

وعده ایلان ماسک برای کاهش ۸درصدی قیمت خودروهای برقی

15 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز،ایلان ماسک مدیر عامل تسلا اعلام کرد با استفاده از دانش جدید در ساخت باتری هزینه تولید و قیمت خودرو الکتریکی را کاهش می دهد.

او اعلام کرد:با استفاده از سلول‌های بزرگتر و فرآیندی جدید برای خشک کردن الکترودها، می‌تواند هزینه باتری مدل Y را به نصف کاهش دهد و بیش از 8 درصد از قیمت اولیه خودروهای خود را در ایالات متحده را کاهش دهد.

اما کارشناسان نزدیک به تسلا یا آشنا با فناوری جدید آن
می گویند آنها در نیمه راه مانده اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

کارشناسان می گویند تکنیک پوشش خشک مورد استفاده برای تولید سلول‌های بزرگ‌تر در باتری 4680 تسلا بسیار جدید و اثبات‌نشده است و این شرکت برای تولید انبوه و صرف هزینه زیاد برای آن با مشکل مواجه است.
یکی از کارشناسان نزدیک به تسلا (TSLA.O) گفت: آنها برای تولید انبوه آماده نیستند.

با این حال، دستاوردهای تسلا در کاهش هزینه های تولید باتری در دو سال گذشته می تواند به افزایش سود و افزایش برتری خود نسبت به اکثر رقبای خودروهای الکتریکی (EV) کمک کند.

سیستم‌های باتری گران‌ترین قطعه در اکثر خودروهای برقی هستند، بنابراین ساخت باتری های کم‌هزینه و با کارایی بالا برای تولید خودروهای برقی امتیازی است که می‌توانند با قیمت‌های کم با خودرو های موتور احتراقی رقابت کند.

تسلا یکی از معدود خودروسازان بزرگی است که باتری‌های برقی خود را تولید می‌کند و با تولید سلول‌های مدل Y در کارخانه‌های ایالات متحده، واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی ایالات متحده می باشد.

کارشناسان پیش بینی نیک کنند که تسلا برای اجرای کامل فرآیند جدید تولید پوشش خشک تا قبل از پایان سال جاری و شاید تا سال 2023 مشکل خواهد داشت اما بالاخره مشکل را حل خواهد کرد.

استن ویتینگهام، مخترع باتری‌های لیتیوم یونی و برنده جایزه نوبل 2019، معتقد است، ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، نسبت به زمان اعلام و تجاری‌سازی تکنیک جدید بیش از حد خوش‌بین بوده است.

او گفت مشکل حل خواهد شد اما نه به آن سرعتی که او دوست دارد نخواهد بود. آزمایش واقعی آن مدتی طول می کشد.” در ماه اوت، ماسک به سهامداران تسلا گفت تا پایان سال 2022 حجم بالایی از 4680 باتری تولید خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، تسلا تاکنون تنها توانسته است هزینه باتری مدل Y را بین 2000 تا 3000 دلار کاهش دهد، یعنی حدود نیمی از صرفه جویی هایی که تسلا برای باتری 4680 که دو سال پیش از آن رونمایی کرد، در نظر گرفته بود.

آنها گفتند، اما این صرفه جویی ها عمدتاً از طراحی سلول های جدید 4680 حاصل شده است که بزرگتر از باتری های فعلی 2170 تسلا هستند. اما قلب تلاش برای کاهش هزینه ها، فناوری پوشش خشک است که ماسک آن را طرح خیلی بزرگ اما دشوار توصیف کرده است.

به گفته این منابع، باید نیمی از صرفه جویی 5500 دلاری را که تسلا امیدوار است با کاهش هزینه های تولید و هزینه های سرمایه ای یکباره به دست آورد، ارائه دهد.

به دست آوردن دانش جدید تسلا و وعده کاهش قیمت ایلان ماسک،

تسلا این دانش را در سال 2019 به دست آورد، تسلا با تکیه بر فناوری ماکسول، امسال شروع به ساخت 4680 سلول خشک کرد، ابتدا به صورت آزمایشی در نزدیکی کارخانه فریمونت، کالیفرنیا و اخیراً در مقر جهانی جدید خود در آستین، تگزاس.

این فناوری به تسلا اجازه می دهد تا فرآیند پوشش مرطوب قدیمی، پیچیده و پرهزینه را کنار بگذارد. این فرآیند تولید گران است زیرا به مقدار قابل توجهی برق، ماشین آلات، فضای کارخانه، زمان و نیروی کار زیادی نیاز دارد.

با فناوری جدید، الکترودها با استفاده از چسب های مختلف و با استفاده از مایعات کم پوشش داده می شوند، بنابراین نیازی به خشک کردن ندارند. این بدان معناست که ارزان‌تر، سریع‌تر و همچنین کمتر به محیط زیست آسیب می‌رساند.

به گفته تسلا، این فرآیند به دلیل سادگی، به آنها اجازه می دهد تا هزینه های سرمایه ای خود را به میزان یک سوم کاهش دهد و مصرف انرژی و نیروی انسانی آن را به یک دهم مقداری که برای فرآیند مرطوب نیاز است کاهش دهد.

ماکسول فرآیند پوشش خشک خود را برای فوق خازن‌ها توسعه داد، اما چالش الکترودهای پوشش برای باتری‌های EV این است که آنها بسیار بزرگ‌تر و ضخیم‌تر هستند، که پوشش آنها را با کیفیت ثابت در سرعت‌های تولید انبوه دشوار می‌کند.
یکی از منابع مرتبط با تسلا به رویترز گفت: آن‌ها می‌توانند در حجم کم تولید کنند، اما زمانی که تولیدات با حجم بالا را آغاز کنند تسلا با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد، و بازده پایین می آید و تمام هزینه در نظر گرفته شده برای صرفه جویی از بین خواهد رفت.
اگر تمام کارآیی‌های بالقوه از پوشش خشک و سلول‌های بزرگ‌تر محقق شود، هزینه ساخت بسته باتری مدل Y مدل Y 4680 به 5000 تا 5500 دلار کاهش می‌یابد که تقریباً نصف هزینه بسته 2170 است. با این حال، افزایش هزینه مواد و انرژی باتری برای این پیش‌بینی‌ها خطر ایجاد می‌کند و تسلا هنوز نتوانسته است چگالی انرژی باتری جدید یا میزان توان بسته‌بندی آن را همانطور که ماسک وعده داده است، به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

با وجود این عوامل، صرفه‌جویی‌هایی که انتظار می‌رود تسلا به دست آورد، در نهایت باتری 4680 را به بهترین در صنعت برای آینده تبدیل خواهد شد.

یکی از منابع گفت: حجیم کردن سلول باتری به افزایش کارایی کمک زیادی خواهد کرد اما تلاش برای صرفه جویی 50 درصدی در هزینه برای سلول به طور کلی موضوع دیگری است. این به این مسأله بستگی دارد که آیا تسلا می تواند فرآیند پوشش خشک را با موفقیت در یک کارخانه اجرا کند یا خیر.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×