» آرشیو اخبار » وضعیت بازار: فدرال رزرو چه خوابی برای بازارهای مالی می‌بیند
فدرال رزرو

وضعیت بازار: فدرال رزرو چه خوابی برای بازارهای مالی می‌بیند

30 شهریور 1401 6

پیش از تصمیم نهایی کمیته بازار باز فدرال رزرو (FOMC) در مورد نرخ بهره که قرار است امروز منتشر شود، روز سه شنبه قیمت بیتکوین و اتر کاهش یافت.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، میانگین حجم معاملات بیتکوین (BTC) دیروز در مقایسه با میانگین متحرک 20 روزه آن، 2.5 درصد ​​کاهش را نشان داد. نمودار ساعتی این ارز نیز روند نزولی ثابتی را در پیش گرفت. در مقطعی حجم معاملات، همزمان با باز شدن بازارهای سهام ایالات متحده افزایش یافت که می‌تواند نشان‌دهنده رویکرد کاهش ریسک‌پذیری پیش از اعلام تصمیمات کمیته فدرال رزرو در پایان نشست دو روزه آن در روز چهارشنبه باشد.

تقویم اقتصادی روز: سرمایه‌گذاران و سایر ناظران وضعیت اقتصاد ایالات متحده همچنان منتظر هستند فدرال رزرو تصمیم نهایی خود در مورد نرخ بهره را منتشر کند. براساس داده‌های ابزار فِدواچ (FedWatch) سی‌ام‌ای گروپ (CME Group) که از قراردادهای فیوچرز وجوه فدرال برای تعیین احتمال افزایش نرخ بهره استفاده می‌کند، احتمال 84 درصدی برای افزایش 75 واحدی و احتمال 16 درصد برای افزایش 100 واحدی نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کند. در صورت افزایش 100 واحدی، رکوردی تازه در چهار دهه اخیر ثبت خواهد شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

صرف نظر از رقمی که فدرال رزرو برای افزایش درنظر می‌گیرد، این پنجمین افزایش متوالی نرخ بهره توسط کمیته تعیین وجوه فدرال خواهد بود. پیش از این در تاریخ‌ 6 مرداد (75 واحد)، 26 خرداد (75 واحد)، 15 اردیبهشت (50 واحد) و 26 اسفند (50 واحد) شاهد افزایش نرخ بهره بوده‌ایم.

عملکرد 30 روزه بیتکوین پس از هر افزایش به ترتیب: 3-٪، 18-٪، 3.9٪ و 18-٪ بوده‌ است.

در آخرین جلسه معاملاتی بازار سنتی سهام ایالات متحده کاهش 1٪، 0.95٪ و 1.1٪ را به ترتیب در شاخص‌های میانگین صنعتی داو جونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 شاهد بودیم. این درحالی است که قیمت نفت خام 1.3 درصد و گاز طبیعی 0.6 درصد کاهش را تجربه کردند. معاملات فیوچرز مس که اغلب به عنوان معیاری برای سلامت کلی اقتصاد درنظر گرفته می‌شود نیز 0.31 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در همین حال، قیمت طلا نیز 0.26 درصد کاهش یافت.

نکته شایان توجه در شاخص های اقتصادی امروز، افزایش 0.5 درصدی شاخص دلار آمریکا (DXY) می­‌باشد.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار پیش از گزارش نشست فدرال رزرو

بیتکوین برای معامله در اطراف “نقطه کنترل” آماده است

اخیراً بیت‌کوین در بازه‌ای محدود معامله شده و به نظر می‌رسد تا مدتی به همین منوال ادامه دهد چرا که در این مقطع، به جز انتظار بازار از میزان افزایش نرخ بهره، کاتالیزورهای قوی برای آغاز یک حرکت جهت‌دار وجود ندارد.

بعید است فدرال رزرو در مورد سیاست‌های خود پیرامون نرخ بهره مطلب شگفت‌انگیزی را اعلام کند. سرمایه‌گذاران احتمالاً پس از پایان جلسه FOMC به اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو توجه بیشتری خواهند کرد، زیرا تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره عمدتاً از قبل مشخص شده است.

اگر پاول نسبت به وضعیت تورم در آمریکا ابراز خوش‌بینی کند، احتمالاً قیمت بیت کوین بالاتر خواهد رفت. در غیراین‌صورت، همه نشانه‌ها به وضعیتی اشاره می‌کنند که در آن قیمت به ازای هر یک قدم رو به جلو، یک قدم به عقب برمی‌گردد.

نمودار بیتکوین پیش از گزارش فدرال

از منظر تکنیکال، می‌بینیم که بیت کوین براساس ابزار محدوده قابل مشاهده حجم معاملات (VPVR)، زیر «نقطه کنترل» خود معامله می‌شود. این ابزار حجم معاملات را بر اساس سطح قیمت نشان می‌دهد. نقطه کنترل که با خط قرمز در نمودار فوق نشان داده شده است، نشان می‌دهد که بیشترین میزان فعالیت در کدام نقطه رخ داده و کدام منطقه قیمت با استقبال بیشتر معامله‌گران مواجه شده است.

وقتی یک دارایی بالاتر از نقطه کنترل خود معامله می‌شود، از وجود یک منطقه حمایتی حکایت می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاران معمولاً در این سطح قیمت برای خرید وارد عمل می‌شوند. وقتی یک دارایی زیر نقطه کنترل خود معامله می‌شود، نشان‌دهنده ناحیه مقاومتی یا نقطه‌ای است که در آن سرمایه‌گذاران بیشتر مایل به فروش هستند.

همچنین اگر قیمت فعلی به اندازه کافی کمتر از نقطه کنترل باشد، می‌تواند نشان‌دهنده فرصت باشد. قیمت فعلی بیتکوین 7 درصد کمتر از این نقطه است، که ممکن است فرصتی خوب برای افزایش فشار خرید نباشد.

میانگین محدوده واقعی بیت کوین (ATR)، که میانگین محدوده معاملاتی یک دارایی را در یک دوره زمانی مشخص اندازه‌گیری می‌کند، اکنون معادل 5 درصد ارزش فعلی بیت کوین است که کمتر از فاصله 7 درصدی بین قیمت و نقطه کنترل آن است. به نظر می‌رسد که حرکات قیمت نشان‌دهنده پرایس اکشنی ملایم باشد، زیرا قرارگیری شاخص مقاومت نسبی (RSI) روی سطح 38 نشان می‌دهد که این دارایی دیجیتال در حال حاضر ارزش منصفانه‌ای دارد.

شاخص RSI با ارزیابی حرکات قیمت مشخص می‌کند که آیا یک دارایی به طور بالقوه در منطقه اشباع خرید (بالای 70) یا منطقه اشباع فروش (زیر 30) قرار دارد یا خیر. سطح فعلی این اندیکاتور احتمالاً به سمت یک منطقه اشباع فروش نزدیک می‌شود، اما هنوز به آن حد نرسیده است.

در حال حاضر، بیتکوین با 3.27 درصد کاهش در تایم فریم روزانه، با قیمت 18 هزار و  دلار و ارزش بازاری در حدود 360 میلیارد دلار معامله می شود. شاخص ترس و طمع نیز امروز عدد 23 را نشان می‌دهد.

روز گذشته، قیمت اتر حدود 2 درصد کاهش یافت و ششمین کندل روزانه خود طی 10روز گذشته را در منطقه منفی بست. این روند امروز با 3.23% کاهش بیشتر ادامه یافته و قیمت دومین رمزارز بزرگ بازار را به 1325 دلار رسانده است.

بایننس کوین (2.78-%)، کاردانو (1.27-%)، سولانا (3.10-%)، دوج‌کوین (0.87-%) و پولکادات (2.65-%) ازجمله رمزارزهای نزولی امروز هستند. در میان دارایی های برتر بازار، ریپل حدود 4 درصد رشد روزانه را ثبت کرده و به حدود 44 سنت رسیده است. این افزایش قیمت پس از درخواست ریپل مبنی بر صدور حکم مختصر برای بسته شدن پرونده قضایی این بلاکچین آغاز شد.

در میان آلتکوین‌های کوچکتر بازار نیز، توکن هیوبی (HT) با 2.10 درصد رشد طی 24 ساعت گذشته در منطقه سبز ترید می شود.

در نهایت، ارزش تجمعی بازار ارزهای رمزنگاری‌شده امروز به حدود 918.33 میلیارد دلار رسیده و 39.4 درصد از آن در اختیار بیتکوین قرار دارد.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×