» آرشیو اخبار » وضعیت بازار _ بیت کوین دوباره حمایت 19هزار دلاری را از دست داد
وضعیت بازار

وضعیت بازار _ بیت کوین دوباره حمایت 19هزار دلاری را از دست داد

6 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، با نزدیک شدن به پایان ماه سپتامبر (شهریور) که به طور معمول، ماهی نزولی برای بازار رمزارزها بوده است، معامله‌گران امیدوار هستند امسال نیز رکورد صعودی اکتبر (مهر) را شاهد باشد. از سال 2014 تاکنون، پس از فوریه (بهمن)، ماه اکتبر به عنوان بهترین ماه برای میانگین بازده روزانه رمزارزها محسوب شده است. این درحالی است که سپتامبر در نقطه مقابل، به‌عنوان بدترین ماه سال شناخته می‌شود.

قیمت بیت کوین (BTC) روز گذشته، همزمان با افزایش حجم معاملات، به طور میانگین حدود 2 درصد افزایش یافت و در یک نقطه، از مقاومت روانی 20 هزار دلار عبور کرد. اما پس از آن، با معکوس شدن روند حرکت، حمایت‌های 20 و 19 هزار دلار بار دیگر از دست رفت و قیمت به سطح کنونی خود در حدود 18 هزار و 780 دلار رسید. در این لحظه، ارزش بازار بیت کوین معادل 359.85 میلیارد دلار و دامیننس آن حدود 39.3 درصد است.

با توجه به همبستگی قوی اتر (ETH) با بیت کوین، این دارایی دیجیتال نیز در این مدت رفتار معاملاتی مشابهی را از خود نشان داده و پیش از آغاز روند اصلاحی، افزایش ملموسی را تجربه کرد. در حال حاضر، دومین رمزارز بزرگ بازار با کاهش 7.16 درصدی در تایم فریم روزانه، با قیمت 1284 دلار معامله می‌شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

تقویم اقتصادی: سفارشات ماهانه کالاهای بادوام در ماه آگوست (مرداد) 0.2 درصد کاهش را نشان داد درحالی که تحلیلگران، 0.9 درصد کاهش را برای این شاخص پیش‌بینی کرده بودند. کاهش کمتر از حد انتظار سفارش کالاهای بادوام بر انعطاف‌پذیری اقتصادی، علی‌رغم افزایش اخیر نرخ‌ بهره تاکید دارد.

از سوی دیگر، نرخ فروش خانه‌های نوساز در ایالات متحده در ماه آگوست 29 درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح پنج ماهه خود در حدود 685 هزار واحد رسیده است. این رقم از برآورد اجماع 500 هزارتایی تحلیلگران بیشتر است. با این حال، قیمت مسکن 13.9 درصد افزایش یافته است که نسبت به 16 درصد ماه قبل کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.

این داده‌های مثبت می‌تواند فدرال رزرو را که اخیراً با معضل مهار تورم بدون رکود شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، تشویق نماید که به روند فعلی و غیرعادی افزایش نرخ بهره ادامه دهد. در حال حاضر، بازارها با پیش‌بینی افزایش 75 واحدی نرخ بهره برای ماه نوامبر (آبان) در جلسه بعدی کمیته بازار آزاد فدرال قیمت گذاری می‌کنند.

از دیروز، بازار اوراق قرضه ایالات متحده نیز نشانه‌هایی از فشار را نشان داده‌اند. به طور خاص، شاخص بلومبرگ درخصوص نقدینگی دولت آمریکا به بدترین سطح خود از سال 2010 تاکنون رسیده است. بازارهای دارای درآمد ثابت غیرنقدی می‌توانند تأثیر منفی بر سایر بازارها، از جمله اوراق بهادار و ارزهای دیجیتال داشته باشند.

بازار سهام ایالات متحده نیز پس از کاهش روز دوشنبه، با عملکردی متفاوت روبرو شد. در حالی که میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) و نزدک کامپوزیت به ترتیب 0.4 درصد و 0.2 درصد سقوط کردند، شاخص S&P 500 حدود 0.3 درصد افزایش را شاهد بود.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و نفت خام برنت اروپا نیز به ترتیب 2.3 درصد و 2.7 درصد افزایش یافتند درحالی که قیمت گاز طبیعی 3 درصد افت کرد.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

بیت کوین همچنان بین نوسانات صعودی و نزولی درگیر است

قبل از سقوط قیمت، بیت کوین و اتر روز سه‌شنبه را غالباً در فضای سبز سپری کردند. برخی از فعالان بازار این افزایش موقت قیمت را به تمایلات صعودی بازار در این زمان از سال نسبت می‌دهند. ولی با توجه به رابطه معکوس قیمت رمزارزها با اخبار خوب اقتصادی، ظاهراً سرمایه‌گذاران در ادامه روز به این نتیجه رسیدند که دو شاخص اقتصادی قوی غیرمنتظره که درست قبل از شروع بازارهای معاملاتی ایالات متحده منتشر شد، برای غلبه بر نگرانی های عمیق‌تر در مورد تورم و رکود اقتصاد جهانی کافی نبوده است.

با این حال، بر اساس ابزار فِدواچ (CME FedWatch)، احتمال اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را برای ماه آینده 75 واحد افزایش دهد، از 73 درصد به 66 درصد کاهش یافته است، ولی فدرال رزرو همچنان مهار تورم را در اولویت تصمیمات خود قرار داده است.

در همین حال، جروم پاول رئیس فدرال رزرو در رویدادی که روز سه‌شنبه توسط بانک مرکزی فرانسه برگزار شد، ضمن اشاره به زمستان بازار امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و تاثیر اندک آن بر سیستم بانکی و ثبات مالی جهانی، اظهار داشت که قانون‌گذاری در این حوزه باید «با دقت و با تأمل» زیاد انجام شود. علی‌رغم نقش مهمی که بلاکچین اتریوم در حوزه دیفای ایفا می‌کند، معامله‌گران اتر واکنش زیادی به این اظهارات نشان ندادند.

آیا بیتکوین، امسال، اکتبرِ تاریخی خود را تجربه می‌کند؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، چندین سال است که اکتبر (مهر) ماه خوبی برای بازار رمزارزها بوده است. معامله‌گرانی که به دنبال استفاده از این روند هستند احتمالاً با اتمام پوزیشن‌های شورت (فروش) خود در ماه سپتامبر (شهریور – مهر)، در روزهای پیش‌رو، بیشتر به پوزیشن‌های لانگ (خرید) روی می‌آورند.

پس از آنکه بیت کوین در نمودار ساعتی خود به محدوده اشباع خرید وارد شد، قیمت به طور ناگهانی مسیر خود را تغییر داد و اکنون به نظر می‌رسد به سمت ناحیه اشباع فروش در حرکت است.

قیمت بازار بیتکوین

بایننس کوین از دیروز حدود 6 درصد از ارزش خود را از دست داده و به حدود 270 دلار رسیده است. سایر رمزارزهای بزرگ بازار نیز با افتی مشابه در محدوده قرمز معامله می‌شوند. در این میان، ریپل با کاهش 11.21 درصدی بازنده گروه 10 ارز برتر بازار بوده و در حدود 42 سنت ایستاده است.

در میان آلتکوین‌های کوچک و متوسط بازار، کازماس (10.50%-)، تراکلاسیک (10.42%-)، زی‌کش (10.66%-) و نئو (10.2%-) همگی کاهشی دورقمی را شاهد بوده‌اند.

از سوی دیگر، پس از اینکه الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky)، مدیرعامل شرکت ورشکسته سلسیوس، از سمت خود استعفا داد، رمزارز بومی این شبکه یعنی CEL حدود 8 درصد کاهش یافت.

در نهایت، ارزش تجمعی بازار ارزهای دیجیتال با کاهشی چشمگیر، به حدود 914 میلیارد دلار سقوط کرده است. این درحالی است که شاخص ترس و طمع در بازار همچنان عدد 20 در منطقه “ترس شدید” را نشان می‌دهد.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×