» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ سقوط دوباره بیت کوین و بازار سهام
وضعیت بازار

وضعیت بازار؛ سقوط دوباره بیت کوین و بازار سهام

16 مهر 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت کوین و اتریوم آخرین روز معاملاتی هفته را همگام با بازارهای سنتی با افت قیمت به اتمام رساندند. در این بازه زمانی، بازارهای سهام، میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 به ترتیب 2.1٪، 3.8٪ و 2.8٪ کاهش یافتند.

در همین حال، بیت کوین (BTC) همزمان با شروع روز معاملاتی بازار سهام و پس از انتشار گزارش مشاغل ایالات متحده، با حجم متوسط معاملات، به شدت سقوط کرد. در حال حاضر، رمزارز اول بازار با افت 2.5 درصدی، با قیمت 19 هزار و 502 دلار معامله می‌شود. ارزش بازار آن نیز تا زیر 373 میلیارد دلار کاهش یافته است.

اتر (ETH) که هنوز رابطه محکمی با بیت کوین دارد، به میزانی مشابه (2.18-%) ، افت قیمت را تجربه کرد و به حدود 1325 دلار رسید.

تبلیغات جام جهانی قطر

نکته جالب توجه این است که قیمت بیت کوین و اتریوم، هر دو، با واکنشی انعطاف‌پذیر به اخبار اقتصادی خوب یا بد، در یک محدوده باریک حفظ شده‌اند. افزایش همبستگی بیت کوین با قیمت طلا بیشتر نشان‌دهنده نوسانات خاموش آن است. طلا در طول تاریخ به عنوان یک دارایی امن ​​برای سرمایه‌گذاران تلقی شده است.

براساس تازه‌ترین گزارشات منتشر شده، رشد مشاغل ایالات متحده در ماه سپتامبر (شهریور) کاهش یافته است ولی این کاهش به میزان مورد انتظار اکثر ناظران بازار نیست. به‌علاوه، حقوق و دستمزدها در بخش غیرکشاورزی تا مرز 263 هزار افزایش یافته است که کاهش 17 درصدی نسبت به ماه آگوست (مرداد) را نشان می‌دهد ولی همچنان از رقم 250 هزار مورد انتظار بیشتر است.

نرخ بیکاری نیز از 3.7 درصد مورد انتظار به 3.5 درصد رسیده است درحالی که نرخ مشارکت نیروی کار 62.3 درصد برآورد شده است و با نرخ 62.4 درصدی ماه قبل تفاوت زیادی ندارد.

آمار و ارقام منتشرشده پیرامون وضعیت اشتغال، تازه‌ترین شواهدی هستند که نشان می‌دهند روند رشد اقتصادی در حال کندشدن است، اما این برای تغییر رویه اعضای کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) که سیاست‌های فدرال رزرو را تعیین می‌کنند، کافی نیست.

ابزار فِدواچ (CME FedWatch) اکنون شانس 82.3 درصدی را برای افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در ماه نوامبر (آبان) در نظر می‌گیرد.  این رقم یک هفته پیش حدود 56.5 درصد بود. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا فعالان بازار در مرحله بعد احتمال افزایش 1 واحدی را در نظر می‌گیرند یا خیر.

البته افزایش بیشتر از 75 صدم درصد تاحدودی بعید به نظر می‌رسد مگر اینکه گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) که قرار است روز 13 اکتبر (21 مهر) منتشر شود، به طور شگفت‌انگیزی بالا باشد. ارقام بالاتر از حد انتظار در این گزارش نشان می‌دهد که تلاش‌های فعلی برای مهار تورم آنطور که فدرال رزرو پیش‌‌بینی کرده است، نتیجه‌بخش نبوده است. یک نتیجه محتمل در این سناریو افزایش تهاجمی‌تر نرخ بهره خواهد بود.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

نوسانات قیمت بیت کوین پس از انتشار داده‌های شغلی

گزارش بازار کار منتشر شده روز جمعه بهتر از حد انتظار بود و این در شرایط فعلی برای دارایی‌های ریسکی خبر بدی است. کاهش در بازار سهام سنتی مشهود است؛ در همین حال، چند نقطه داده در نمودار ساعتی BTC امروز توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده است:

  • پیش از اعلام گزارش وضعیت مشاغل، با کاهش محدوده معاملاتی، مومنتوم بیشتر شد.
  • کاهش قیمت ناشی از این گزارش، به دلیل افزایش بیش از حد حجم معاملات، تشدید شد و فشار نزولی وارد بر قیمت‌ها را بیشتر کرد.
  • اندیکاتور ولوم پروفایل یا همان محدوده قابل مشاهده نمایه حجمی (VPVR) از کمبود حجم معاملات بین سطوح 19 هزار و 900 دلار تا 19 هزار و 500 دلار حکایت دارد. در چنین شرایطی معمولاً قیمت‌ها تمایل دارند به سرعت در مناطق «گره‌های کم حجم» مانند این، به دنبال منطقه‌ای با توافق قیمت بیشتر حرکت کنند.
  • حرکات صعودی که در حدود ساعت صبح به وقت منطقه شرقی مشاهده شد، با حجم کمتر از حد متوسط معاملات همراه بود که می‌تواند به عنوان یک سیگنال نزولی تفسیر شود.
  • شاخص مقاومت نسبی (RSI) که اغلب برای نشان‌دادن ارزش‌گذاری بیش از حد یا کمتر از حد واقعی یک دارایی استفاده می‌شود، در مقطعی به منطقه اشباع فروش وارد شد.

کاهش قیمت بیت کوین به زیر گره بعدی دارای حجم بالا در محدوده 19 هزار و 500 دلار، احتمالاً برای معامله‌گران نگران‌کننده است زیرا سطح قیمت بعدی که بیشتر آنها در آن با هم توافق دارند، نزدیک به تراز 19 هزار و 200 دلار قرار دارد.

این سطح قیمت، به‌طور خطرناکی به تراز 19 هزار دلار نزدیک است. در این ناحیه، بهره باز برای آپشن‌های فروش (قرارداد اختیار فروش) از آپشن‌های خرید بیشتر است. شکست این سطح احتمالاً فشار بیشتری بر قیمت بیت کوین وارد می‌کند.

سرمایه‌گذاران باید واکنش بیت کوین، به ویژه به لحاظ حجم معاملات، پس از ورود به منطقه اشباع فروش را با دقت زیر نظر داشته باشند. حجم خرید پایین در سطح فعلی بیت کوین نشان‌دهنده بروز مشکلات بیشتر، حداقل در کوتاه مدت است.

علی‌رغم شرایط فوق، تجزیه و تحلیل‌های آنچین هنوز بارقه‌هایی از امید به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهند، زیرا حرکت استیبل‌کوین‌ها به سمت صرافی‌های متمرکز در حالی بیشتر می‌شود که جریان بیت‌کوین به سمت صرافی‌ها در حال کاهش است.

معمولاً این شرایط حاکی از بیشتر شدن احساسات صعودی سرمایه‌گذارانی است که احتمالاً در کمین کف قیمت مناسب برای خرید هستند. از سوی دیگر، انتقال بیت کوین به صرافی‌ها نشان‌دهنده تمایل به فروش است. میزان تغییر یا ثابت ماندن این تغییرات در چند روز آینده کلید تعیین جهت بعدی حرکت در بازار خواهد بود.

نمای بازار

با نگاهی به نمای کلی بازار رمزارزها به خوبی می‌توان نوسانات منفی گسترده را مشاهده کرد. زنجیره هوشمند بایننس پس از یک هک 100 میلیون دلاری، فعالیت خود را از سر گرفته است. BNB توانسته است کاهش اخیر را اندکی جبران کرده و به 280 دلار بازگردد.

ریپل به عنوان برنده اصلی آلتکوین‌های برتر امروز، با بیش از 6 درصد افزایش به حدود 52 سنت رسیده است. سایر اعضای این گروه امروز در منطقه قرمز معامله می‌شوند. سایر آلتکوین‌ها نیز نوساناتی جزئی را شاهد هستند. ارزش بازار کل دارایی‌های دیجیتال امروز به حدود 944 میلیارد و 80 میلیون دلار رسیده و سهم بیت کوین از آن، 39 درصد است.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×