» آرشیو اخبار » همه آنچه باید درباره هارد فورک BNB اسمارت چِین بدانید
BNB اسمارت چِین

همه آنچه باید درباره هارد فورک BNB اسمارت چِین بدانید

19 مهر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، زنجیره هوشمند بی‌ان‌بی یا همان BNB اسمارت چِین (BNB Smart Chain) فردا از یک هارد فورک عبور خواهد کرد. در این مطلب همه آن چیزی که باید در مورد آن بدانید آورده شده است.

BNB اسمارت چِین فردا یک هارد فورک خواهد داشت. این ارتقاء در حدود ساعت ۰۸:۰۰ صبح به وقت UTC در ارتفاع بلوک ۲۲،۱۰۷،۴۲۳ انجام خواهد شد.

هارد فورک (Hard Fork) به فناوری بلاکچین مربوط می‌شود و یک تغییر اساسی در پروتکل شبکه ایجاد می‌کند. هارد فورک بلوک‌ها و تراکنش‌های نامعتبر قبلی را معتبر می‌کند یا برعکس. همه نودها یا کاربران باید به آخرین نسخه نرم‌افزار پروتکل ارتقاء پیدا کنند تا هارد فورک انجام شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

این تغییرات در BNB اسمارت چِین با هدف تعدیل زیرساخت کراس چِین (cross-chain) بین بیکِن چِین (Beacon Chain) و اسمارت چِین (Smart Chain)، و در تلاش برای فعال کردن مجدد این کراس چِین انجام خواهد شد.

BNB اسمارت چِین

هارد فورک موران BNB اسمارت چِین چیست؟

بر اساس توضیحاتی که در گیت‌هاب (Github) منتشر شده، BNB اسمارت چِین، فردا (۱۲ اکتبر، ۲۰ مهر) از یک هارد فورک عبور خواهد کرد.

این ارتقاء موران (Moran) نام دارد و ارائه‌دهنده یک «پچ (patch) فوری و موقت» خواهد بود.

«این نسخه یک پچ فوری و موقت برای تعدیل کراس چِین بین بیکِن چِین و اسمارت چِین است، تا این کراس چِین دوباره فعال شود. این هارد فورک هم برای تست نت خواهد بود و هم برای شبکه اصلی.»

تغییراتی که موران در شبکه به ارمغان می‌آورد، شامل اصلاح آسیب‌پذیری در «آی‌‌اِی‌وی‌ال هَش چک (IAVL hash check)» خواهد بود و در نهایت قصد دارد آن را به الزامات ICS23 منتقل کند. علاوه بر این، یک هِدِر بلوک (block header) را در بررسی ترتیبی قرارداد این کراس چِین معرفی می‌کند.

هَش اساساً یک شماره مرجع برای یک بلوک در بلاکچین است.

هِدِر بلوک، بخشی از یک بلوک است که به عنوان خلاصه‌ای از بقیه بلوک‌ها عمل می‌کند. هدر بلوک از تمام ابرداده‌ها، مانند زمان و سختی استخراج بلوک، ریشه مِرکل (Merkle) تراکنش‌های موجود (یک روش ساده ریاضی برای تأیید داده‌های درخت مِرکل) و عدد نانس (یک عدد تصادفی یا نیمه‌تصادفی که برای استفاده خاصی تولید می‌شود) تشکیل شده است.

نکته مهم آخر اینکه این هارد فورک باعث می‌شود افراد وایت لیست شده به نمایندگان دوره پیدایش تبدیل شوند. همچنین پست منتشر شده در گیت‌هاب اشاره کرده که، طرح‌های پیشنهادی تکامل بایننس چِین (BEP) بیشتری در مورد نحوه تعریف نمایندگان رِله وجود خواهد داشت.

BNB اسمارت چِین

چه باید کرد؟

کاربران عادی نیازی به انجام کاری ندارند. با این حال، اپراتورهای نود باید یک‌ سری مراحل را انجام دهند. اول، آنها باید باینری موجود در گیت‌هاب را دانلود کنند.

پس از آن، باید نود خود را در صورتی که هنوز در حال اجراست، متوقف کرده و باینری قدیمی را با باینری جدید جایگزین کنند. پس از انجام این کار، آنها باید نود خود را مجدداً راه اندازی کنند. کارهای لازم‌الاجرا تقریباً همین‌ها است.

شایان ذکر است که این هارد فورک پاسخی به آسیب‌پذیری‌های کشف شده پس از هک اخیر BNB اسمارت چِین است. طی این هک بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال به سرقت رفت.

 

مترجم‌: امیر ملک پور

منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×