» آرشیو اخبار » هکرهای بلاکچین در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ نزدیک به نیم میلیارد دلار سرقت کردند
بلاکچین

هکرهای بلاکچین در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ نزدیک به نیم میلیارد دلار سرقت کردند

27 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اگرچه بازار ارزهای دیجیتال در رکود عمیقی قرار دارد، اما مجرمان سایبری همچنان به طور فعال پروژه‌های بلاکچینی را هک می‌کنند یا طرح‌های کلاهبرداری راه‌اندازی می‌کنند. بر اساس داده‌های تجزیه و تحلیل شده توسط تیم اتلس وی‌پی‌ان (Atlas VPN)، هکرهای بلاکچینی در سه ماه سوم امسال ۴۷۸ میلیون دلار ارزهای دیجیتال را سرقت کردند.

اتریوم، پولکادات، اسمارت چین، سولانا

اکوسیستم اتریوم با ۳۴۸ میلیون دلار و بیش از ۱۱ هک، متحمل بیشترین ضرر شده است.

این داده‌ها بر اساس اعداد ارائه شده توسط اسلومیست هکد (Slowmist Hacked) بدست آمده که اطلاعات مربوط به حملات انجام شده علیه پروژه‌های بلاکچینی را جمع‌آوری می‌کند. مقدار زیان‌های پولی بر اساس نرخ تبدیل هر ارز دیجیتال در زمان هک، یا کلاهبرداری محاسبه شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

بلاکچین

اکوسیستم پولکادوت (Polkadot) در فهرست برجسته‌ترین ضررها در جایگاه دوم قرار دارد. پروژه‌های رمزارزی در پلتفرم پولکادوت تنها در ۲ هک، ۵۲ میلیون دلار از دست داده‌اند. پروژه دوست دار محیط زیست آکالا (Acala) به دلیل یک اشتباه در بلاکچین خود، باعث چاپ بیش از حد aUSD (دلار آکالا) شد و به مهاجمان اجازه داد تا این توکن را مینت کنند.

قربانی بعدی اکوسیستم زنجیره هوشمند بایننس همان بایننس اسمارت چین (BSC) است که ۱۳ بار هک شد و ۲۸ میلیون دلار ارز دیجیتال از دست داد. هکرها بیش از هر اکوسیستم دیگری به پروژه‌های رمزارزی مرتبط با BSC حمله کردند. بایننس اسمارت چین بیش‌ترین ضرر را در پروژه شبکه راکون (Raccoon Network) و پروتکل فریدوم (Freedom Protocol) متحمل شد. بعدها مشخص شد که این دو پروژه اسکم بوده‌اند، زیرا کلاهبرداران مبلغ ۲۰ میلیون دلار را به یک آدرس شخصی منتقل کردند.

در همان دوره، اکوسیستم سولانا (Solana) نزدیک به ۶ میلیون دلار ارز دیجیتال را در ۳ هک از دست داد. هک‌های مرتبط با این بلاکچین در ۴ حادثه باعث ضرر ۵/۱ میلیون دلاری شدند. مجرمان سایبری یک بار صرافی‌های رمزارزی را هک کردند و توانستند با ۴/۳ میلیون دلار فرار کنند. اکوسیستم فانتوم (Fantom) نیز یک بار هک شد که بواسطه آن مهاجمان ۱/۷ میلیون دلار از این پروژه سرقت کردند.

ضمناً، کلاهبرداران پروژه‌های NFT محور را نیز ۷ بار هک کردند و نزدیک به ۴ میلیون دلار به‌دست آوردند. سایر پروژه‌های مرتبط با رمزارزها نیز در طی ۹ هک، متحمل ضرر ۲۸ میلیون دلاری شدند.

روند هک پروژه‌های رمزارزی کند می‌شود

در حالی که ارزهای دیجیتال در بازار نزولی به سر می‌برند، هکرها نیز کمتر فعال هستند. با این حال، هک‌ها و کلاهبرداری‌های بلاکچینی همچنان یک مسئله مهم است که میلیون‌ها دلار ضرر به پروژه‌های رمزارزی و سرمایه‌گذاران وارد می‌کند.

هنگام مقایسه سه ماهه سوم و دوم سال ۲۰۲۲، متوجه می‌شویم که تعداد هک‌های بلاکچینی ۴۶ درصد کاهش یافته‌ و از ۹۶ عدد در سه ماهه دوم، به ۵۲ عدد در سه ماهه سوم رسیده است. اعداد مربوط به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، در مقایسه با سه ماهه مشابه امسال، کاهش ۳۲ درصدی در حوادث بلاکچینی را نشان می‌دهند. اگر ارزهای دیجیتال همچنان در بازار نزولی باقی بمانند، احتمالاً تعداد هک‌ها مشابه سه ماهه سوم خواهد بود.

بلاکچین

با این وجود، اگر نگاهی به سه فصل اول ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بیندازیم، اطلاعات نشان می‌دهند که امسال، تعداد هک‌های بلاکچینی ۳۷ درصد افزایش یافته است. تعداد آنها از ۱۶۶ عدد در سال گذشته به ۲۲۷ مورد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. در دو سال گذشته، سه ماهه دوم ۲۰۲۲، ویرانگرترین دوره بوده، زیرا هکرها در طی این سه ماه ۹۶ هک و کلاهبرداری انجام دادند.

فناوری بلاکچین یک نمونه عالی برای اهمیت اصول امنیتی در تراکنش‌های مالی و انتقال اطلاعات بوده است. با وجود آن، این فناوری هنوز در برابر مجرمان سایبری آسیب‌پذیر است و مهاجمان از آن به نفع خود سوء‌استفاده می‌کنند. بسیاری از پروژه‌های رمزارزی هک می‌شوند، یا کلاهبرداران برای سرقت از سرمایه‌گذاران اقدام به راه‌اندازی طرح‌های کلاهبرداری می‌کنند.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: beincrypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×