» آرشیو اخبار » راندال کراتر، خالق My Big Coin به 8 سال زندان محکوم شد
کراتر کلاهبردار

راندال کراتر، خالق My Big Coin به 8 سال زندان محکوم شد

12 بهمن 1401 3

طبق اعلام وزارت دادگستری ایالات متحده، راندال کراتر (Randall Crater) بنیانگذار شرکت جعلی ارزهای دیجیتال " My Big Coin" روز 31 ژانویه (11 بهمن) توسط قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده، دنیس کاسپر در ماساچوست، به 100 ماه زندان و پرداخت بیش از 7.6 میلیون دلار به قربانیان این طرح کلاهبرداری محکوم شد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، طبق اعلام وزارت دادگستری ایالات متحده، راندال کراتر (Randall Crater) بنیانگذار شرکت جعلی ارزهای دیجیتال ” My Big Coin” روز 31 ژانویه (11 بهمن) توسط قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده، دنیس کاسپر در ماساچوست، به 100 ماه زندان و پرداخت بیش از 7.6 میلیون دلار به قربانیان این طرح کلاهبرداری محکوم شد.

این حکم پس از آن صادر شد که هیئت منصفه فدرال روز 21 ژوئیه (30 تیر) کراتر را به چهار فقره کلاهبرداری سیمی، سه مورد مبادلات پولی غیرقانونی و مدیریت یک تجارت مربوط به انتقال بدون مجوز پول محکوم کرد.

«راندال کراتر، بنیانگذار شرکت دروغین ارزهای دیجیتال «My Big Coin»، امروز به دلیل اجرای یک طرح کلاهبرداری چند میلیون دلاری غیر قانونی به بیش از هشت سال زندان محکوم شد.»

تبلیغات جام جهانی قطر

گفتنی است که کراتر My Big Coin را در سال 2013 تأسیس و آن را به دروغ به عنوان یک سرویس پرداخت ارز دیجیتال به بازار معرفی نمود. وی موفق شد بین سال‌های 2014 تا 2017 قربانیان زیادی را به این شرکت جعلی جذب کند.

کراتر ادعا می‌کرد که کوین‌های My Big Coin ارزهای رمزپایه کاملاً کاربردی و دارای پشتوانه طلا هستند و این پلتفرم با شرکت مسترکارت (Mastercard) شراکت دارد.

وی در ادامه فعالیت‌های کلاهبرداری خود، یک صرافی با همین نام ایجاد کرد، که به عنوان یک صرافی رمزارزی قانونی با قابلیت مبادله دارایی‌های دیجیتال با دلار آمریکا و سایر ارزهای فیات تبلیغ می‌شد.

کراتر
عکسی از حساب کاربری لینکدین راندل کراتر؛ منبع: لینکدین

بخش قابل توجهی از 7.6 میلیون دلاری که کراتر و تیم بازاریابی او به دست آوردند به خرید یک خانه، چندین ماشین و بیش از یک میلیون دلار عتیقه، آثار هنری و جواهرات اختصاص یافت.

راشل رولینز (Rachael Rollins)، دادستان ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت که آسیب‌های ناشی از اقدامات کراتر صدمات جدی و مشکلات مالی زیادی را برای قربانیان وی به همراه داشته است:

« آقای کراتر برای نزدیک به چهار سال، یک طرح کلاهبرداری وقیحانه را مدیریت می‌کرد و از این طریق سرمایه‌گذاران و مشتریانی را که به او و تجارت جعلی او ایمان داشتند، شکار کرد و خسارتی بالغ بر 7.5 میلیون دلار بر دوش قربانیان گذاشت.»

او افزود:

«دروغ‌ها و فریب‌های او صدمات، درد و سختی بسیاری را بر زندگی 55 قربانی و خانواده‌هایشان وارد کرد. آنها تمام پول‌های خود را به حساب‌های بانکی واریز کردند که آقای کراتر از آنها برای تأمین منبع مالی سبک زندگی لاکچری خود استفاده می‌کرد».

جالب است که کراتر حتی پس از محکومیت، همچنان به بی‌گناهی خود اصرار داشت. او روز 21 اکتبر (29 مهر) در یک ویدیو در یوتیوب اظهار داشت که کارت اعتباری My Big Coin در واقع وجود داشته است. او حتی ادعا کرد که یکی از سرمایه‌گذاران با سوگند شهادت داده که چندین بار از این کارت اعتباری استفاده کرده است.

آغاز اقدامات قانونی علیه کراتر به روز 25 سپتامبر 2018 (3 مهر 97) باز می‌گردد، زمانی که قاضی سابق، ریا زوبل از دادگاه منطقه ماساچوست، رأی مخالف خود را علیه درخواست رد پرونده‌ای که توسط کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) مطرح شده بود، اعلام کرد.

سپس وزارت دادگستری آمریکا روز 19 فوریه 2019 (30 بهمن 97) رسماً علیه کراتر شکایت کرد. اکنون با صدور حکم نهایی، کراتر پس از گذراندن 100 ماه پشت میله‌های زندان، برای سه سال بعد تحت نظارت آزاد خواهد شد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×