» آرشیو اخبار » نگاه سرد مقاله هیئت فدرال رزرو ایالات متحده به دیفای
نگاه سرد مقاله هیئت فدرال رزرو ایالات متحده به دیفای

نگاه سرد مقاله هیئت فدرال رزرو ایالات متحده به دیفای

12 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، نویسندگان مقاله هیئت فدرال رزرو ایالات متحده معتقدند که علی‌رغم موانعی مانند نوسانات ارزهای دیجیتال، سامانه مالی غیرمتمرکز (دیفای) در حال رشد است. خطراتی که این سامانه مالی برای کاربران و مؤسسات مالی سنتی (تِرَدفای) دارد بخشی از ماهیت فناوری بوده و با آن همراه هستند.

نگاه سرد مقاله هیئت فدرال رزرو ایالات متحده به دیفای


بر اساس مقاله هیئت فدرال رزرو، که در ماه ژوئن تنظیم اما در تاریخ ۳۰ آگوست منتشر شد، در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰ برنامه مالی غیرمتمرکز در حال کار هستند و تعداد آن‌ها به سرعت در حال افزایش است. اتریوم با میزبانی ۴۷۰ مورد یا ۳۰ درصد از این برنامه‌ها، بزرگ‌ترین میزبان آن‌ها به حساب می‌آید. به گفته نویسندگان، این محصولات مالی غیرمتمرکز سهم بسیار کمی از سامانه مالی جهانی را تشکیل می‌دهند اما همچنان ممکن است خطراتی برای ثبات مالی به بار آورند.

تبلیغات جام جهانی قطر

محتوای مقاله هیئت فدرال رزرو

در این مقاله آمده است که ارزش ناخالص انباشته محصولات دیفای، در ابتدای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ و بسته به نحوه تعریف دیفای، بین ۷۸ تا ۲۲۴ میلیارد دلار متغییر بوده است. از آن زمان به بعد و با افت ارزهای دیجیتال (موسوم به زمستان رمزارزی)، این ارقام به شدت کاهش یافته‌اند. در عین حال، پیشرفت فناوری در حال افزایش ظرفیت پردازش دیفای است. نویسندگان بر این گمانند که سرمایه‌گذاران عمده‌فروش،‌ بزرگ‌ترین کاربران دیفای هستند.


بخش عمده‌ای از مقاله هیئت فدرال رزرو به خطرات و مزایایی می‌پردازد که نویسندگان در دیفای مشاهده کرده‌اند. نویسندگان می‌گویند که نوسانات ارزهای دیجیتال مانع رشد دیفای می‌شود و سبب می‌شود که دیفای در حال حاضر خطرات اندکی برای سامانه مالی گسترده‌تر داشته باشد. اما:


«توانایی ایجاد موقعیت‌های اهرمی بزرگ و تا حدی پنهان کردن معاملات، در کنار جدید بودن محصولات مالی که چنین اهرمی را فراهم می‌کنند، از عناصر رایج در تاریخ بحران‌های مالی در قرن اخیر بوده‌اند».
بسیاری از دیدگاه‌های مطرح شده در این مقاله، بدبینی‌های مشابهی را نشان می‌دهند.


نویسندگان مقاله هیئت فدرال رزرو می‌گویند که مقاومت دیفای در برابر سانسور اغراق‌آمیز است و شفافیت می‌تواند یک نقطه ضعف رقابتی برای سرمایه‌گذاران نهادی بوده و عاملی برای ترغیب به خطاکاری باشد. سرمایه‌گذاران خرد همواره آسیب‌پذیر خواهند بود، زیرا:


«اگر قرار باشد رمزارز به یک محصول اصلی تبدیل شود، به طور گسترده مورد استفاده افرادی قرار خواهد گرفت که توانایی کافی برای ارزیابی برنامه‌نویسی و خطرات اقتصادی مرتبط با تراکنش‌های رمزنگاری شده خود را ندارند».


در نهایت، ادغام شدن هر چه بیشتر دیفای با بازار مالی سنتی، طرف سنتی را در معرض خطراتی قرار می‌دهد زیرا «اگر کاربر در معاملاتی که در برنامه‌های غیر متمرکز انجام می‌دهد متحمل ضرر و زیان شود، تشخیص این که از چه کسی در سمت دیفای باید شکایت کند، برای کاربر دشوار است. اما شناسایی واسطه‌های سنتی که مسئولیت قانونی دارند، چندان دشوار نیست».


مترجم: رائفه خلیلی
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×