» آرشیو اخبار » وضع مقررات جدید در پاکستان برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی
پاکستان

وضع مقررات جدید در پاکستان برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی

14 آذر 1401 4

پاکستان با اعلام آمادگی جهت وضع مقررات جدید در راستای اطمینان از راه‌اندازی پروژه ارز دیجیتال ملی این کشور تا سال 2025 به لیست کشورهای فعال در این زمینه پیوست.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قانون‌گذاران در سراسر جهان، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را به‌عنوان راهی برای افزایش قابلیت‌های ارزهای فیات از طریق به‌کارگیری قدرت مالی همان فناوری‌هایی در نظر می‌گیرند که ارزهای دیجیتال را تقویت می‌کنند. اکنون پاکستان با اعلام آمادگی جهت وضع مقررات جدید در راستای اطمینان از راه‌اندازی پروژه ارز دیجیتال ملی این کشور تا سال 2025 به این لیست پیوسته است.

بانک دولتی پاکستان (SBP) قوانین جدیدی را برای نهادهای پول الکترونیکی (EMI) به تصویب رسانده است تا از این طریق، از صدور به موقع CBDC این کشور در سه سال آینده اطمینان حاصل کند. نهادهای پول الکترونیکی به موسسات غیربانکی اطلاق می‌شود که ابزارهای پرداخت دیجیتال ارائه می‌دهند. به گزارش رسانه محلی عرب نیوز، بانک جهانی به پاکستان در طراحی این مقررات جدید کمک کرده است.

علاوه بر تنظیم یک جدول زمانی مشخص برای راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی، وضع این مقررات، اقدامات پیشگیرانه‌ای در راستای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم در عین در نظر گرفتن الزامات حمایت از مصرف کننده را نیز ارائه خواهد کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر
ارز دیجیتال بانک مرکزی پاکستان
مروری بر ابتکارات جهانی پیرامون CBDC. منبع: شورای آتلانتیک

مجوز بانک دولتی پاکستان برای چاپ CBDC

بانک دولتی پاکستان (SBP) مجوزهایی را جهت چاپ ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برای نهادهای پول الکترونیکی صادر خواهد کرد. در طی این اطلاعیه، اسد عمر (Asad Umar)، وزیر دارایی پاکستان اظهار داشت که استفاده از این نهادها در راستای ارتقای اقتصاد دیجیتال، از موسسات مالی در برابر تهدیدات امنیت سایبری محافظت خواهد کرد. جمیل احمد ( Jameel Ahmad) معاون رئیس بانک دولتی پاکستان (SBP) در نظر دارد فساد و ناکارآمدی ناشی از ارزهای فیات در سیستم مالی این کشور را از طریق سی‌بی‌دی‌سی ها (CBDC) مهار کند. او اظهار داشته است:

“این مقررات برجسته گواهی بر تعهد بانک دولتی پاکستان (SBP) در برابر دیدگاه باز، پذیرش فناوری و دیجیتالی کردن سیستم مالی ما است.”

راه‌اندازی یک محیط نظارتی پرسرعت، پاکستان را در زمره 100 کشوری قرار می‌دهد که با مشارکتی فعال، روند تحقیق و راه‌اندازی طرح‌های مربوط به ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود را پیش می‌برند.

گفتنی است که کشور همسایه پاکستان، یعنی هند نیز اخیراً از راه ‌اندازی طرح‌هایی جهت عرضه ارز دیجیتال ملی خود خبر داده است. روز 22 نوامبر (1 آذر)، بانک مرکزی هند (RBI) از برنامه بلندپروازانه خود برای راه‌اندازی آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی در بخش خرده فروشی تا پایان سال 2022 رونمایی کرد. طبق این اطلاعیه، بانک مرکزی هند، در مرحله نهایی آماده سازی روپیه دیجیتال خرده فروشی قرار دارد که در ابتدا بین 10 تا50 هزار کاربر در بانک‌های شرکت کننده خواهد داشت.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×