» آرشیو اخبار » مرج اتریوم تا چه حد امیدوارکننده است؟
مرج اتریوم تا چه حد امیدوارکننده است؟

مرج اتریوم تا چه حد امیدوارکننده است؟

5 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، هر چند ماجرای مرج (Merge) با هیاهوی فراوانی همراه است اما بیشتر کاربران عملاً تغییرات زیادی را حس نخواهند کرد. با نزدیک‌تر شدن به تاریخ مرج اتریوم، گمانه‌زنی‌های کاربران در مورد جایگاه و تأثیر آن در پروژه‌ها و اکوسیستم بزرگ‌تر، بیشتر می‌شود. برخی معتقدند که مرج تأثیر اندکی بر کارمزدها خواهد داشت و ممکن است سرعت تراکنش‌ها را نیز بهبود دهد.
به هر حال، اکثر کاربران عادی تغییر چندانی را حس نخواهند کرد و تغییرات واقعی مرج اتریوم، تنها پس از اجرای ساز و کار شاردینگ (Sharding) که در شش ماه آینده معرفی خواهد شد، مشخص می‌شود.

مرج اتریوم باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش امنیت می‌شود

مرج اتریوم یک بروزرسانی برنامه‌ریزی شده برای شبکه‌ی اتریوم است که قرار است در پانزدهم سپتامبر انجام شود. با این به‌روزرسانی، نحوه‌ی اعتبارسنجی تراکنش از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر خواهد کرد.

اثبات سهام، برای چندین سال، بخشی از برنامه‌های اتریوم بود اما به دلیل پیچیدگی فنی، توسعه‌ی آن به زمان زیادی نیاز داشت. با اعتبارسنجی به روش اثبات سهام، مسئولیت اعتبارسنجی بلاک‌ها از ماینرها به صاحبان سهام اتریوم (ETH) انتقال خواهد یافت.

تبلیغات جام جهانی قطر

این تغییر پیامدهای درازمدت مهم و متعددی خواهد داشت. نخست این‌که سبب کاهش شدید میزان مصرف برق (تا ۹۹/۹ درصد) خواهد شد.

هر چند اثبات کار ابزار بسیار مؤثری برای اعتبارسنجی است اما مشخص شده است که برقی که برای انجام این فرآیند استفاده می‌شود با میزان برق مصرفی کل کشورها برابر است و این به معنای زیان‌آور بودن این روش برای محیط زیست است.

در اعتبارسنجی با اثبات سهام افراد اعتبارسنج (Validator) فقط نیاز به سهام‌گذاری به میزان ۳۲ اتر دارند. انتقال به این روش اعتبارسنجی سبب افزایش امنیت نیز خواهد شد.

زیرا این روش خطر حمله‌ی ۵۱ درصدی (ضروری برای تسلط بر شبکه) که در سیستم اثبات کار محتمل‌تر بود را کاهش می‌دهد. در سیستم اثبات کار هدر رفتن هزینه‌ی برق جریمه‌ی شکست حملات بود. در سیستم اثبات سهام جریمه‌ی حمله به شبکه، از دست رفتن سهام اتریوم فرد حمله کننده است و این یک جریمه‌ی ذاتی برای شکست حملات است.

در حالی که حمله‌ی ناموفق در سیستم اثبات کار به هدر رفتن هزینه‌ی برق منجر می‌شد، در سیستم اثبات سهام، در صورت ناموفق بودن حمله، فرد حمله‌کننده وثیقه‌ (یا سهام) اعتبارسنجی خود را به طور کامل از دست خواهد داد. این جریمه مانند آن است که یک ماینر کل مزرعه‌ی سرور اثبات کار خود را در یک حمله‌ی ناموفق از دست بدهد. به این ترتیب، انگیزه‌ی اقتصادی برای انجام حمله به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. مرج اتریوم در نهایت شرایط را به لحاظ اقتصادی بهتر می‌کند.

مرج اتریوم تا چه حد امیدوارکننده است؟

انتظار افزایش سرعت یا کاهش کارمزدها را نداشته باشید

در حال حاضر پروژه‌ها برای هماهنگی با فرآیند مرج اتریوم نیاز به انجام اقدامات گسترده‌ای ندارند اما هنوز هم این سوال مطرح است که مرج چه تأثیری بر کاربران پروژه‌ها خواهد داشت.بسیاری از کاربران فرضیات و گمان‌های ویژه‌ای در مورد چگونگی تغییر سیستم پس از مرج دارند. اما در واقع، بسیاری از این فرضیات اشتباه هستند.

مرج تأثیر اندکی بر کارمزدها خواهد داشت

بنیاد اتریوم ـ سازمانی که پشت بلاکچین اتریوم است ـ اظهار کرده که مرج تأثیر اندکی بر کارمزدها خواهد داشت. این بدان معنا است که کارمزدها بسته به عرضه و تقاضای توان محاسباتی، همچنان در سطح نسبتاً بالایی باقی خواهد ماند.

بهبود سرعت

این ادعا که با مرج اتریوم سرعت تراکنش‌ها بهبود خواهد یافت، بارها از سوی توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم رد شده است. آن‌ها می‌گویند سرعت تراکنش‌ها به برنامه‌ای که از بلاکچین استفاده می‌کند بستگی دارد، نه خودِ بلاکچین.

هزینه‌های بالا برای ایجاد NFT

برای ایجاد یک توکن غیرمثلی (NFT) جدید در شبکه‌ی اتریوم، باید هزینه‌ی تراکنش را بپردازید. تغییر از سیستم فعلی الگوریتم اجماع اثبات کار اتریوم به سیستم اثبات سهام نیز تأثیری بر هزینه‌های ایجاد NFT نخواهد داشت.

پاداش سهام‌گذاری (Staking)

کسانی که رمزارز خود را وثیقه گذاشته‌اند متوجه خواهند شد که پاداش آن فعلاً قابل برداشت نیست. این پاداش تا زمان ارتقاء شانگهای (Shanghai) که ارتقاء بزرگ بعدی پس از مرج اتریوم است، مسدود خواهد ماند. وقتی مرج اتریوم رخ دهد، اتریوم جدید در بِیکِن‌چِین (Beacon Chain) جمع و انباشته می‌شود و حداقل برای شش تا دوازده ماه مسدود می‌ماند.
به طور کلی، کاربران عادی با اجرای مرج اتریوم تغییرات چندانی را متوجه نخواهند شد. اما چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

قیمت اتریوم احتمالاً افزایش خواهد یافت

انتظار می‌رود که قیمت اتریوم بلافاصله پس از مرج اتریوم افزایش پیدا کند. این پیش‌بینی تا حدودی بر افزایش قیمت ناشی از موفقیت گوئِرلی (Goerli) و سیستم بالقوه‌ی پوشش ریسک استوار است. با این حال، این دیدگاه که افزایش قیمت به کاهش کارمزدهای اتریوم خواهد انجامید، واقعیت ندارد. در عوض، کارمزدها و انعام‌های سطح اجرا به سهام‌گذاران ارسال خواهد شد. ولیدیتور ها یا همان اعتبارسنج‌ها 30 درصد کارمزدها را دریافت خواهند کرد.

حق دلالی ثابت خواهد ماند و برداشت آنی از حساب امکان‌پذیر نخواهد بود

در مورد این که مرج اتریوم چه تأثیری بر تغییر حق دلالی، کارمزد و برداشت‌ها خواهد داشت، گفتگوهای زیادی انجام شده است. با این حال، بعید است که این تغییرات پیش از مرحله‌ی بعدی تحول شبکه رخ دهند.

بسیاری از این مزایا پس از اجرای گام بعدی به‌روزرسانی اتریوم و فراگیر شدن آن حاصل خواهند شد. پس از آن، احتمالاً حق دلالی کاهش پیدا می‌کند. همچنین، در این مرحله کاربران امکان برداشت اتریوم‌های ادغام‌شده را خواهند داشت (در این‌باره گمانه‌زنی‌های فراوانی صورت گرفته است).

مرج اتریوم تا چه حد امیدوارکننده است؟

برای اعتبارسنج‌ها ممکن است ادغام با باگ‌ها یا مشکلات عدم همگام‌سازی بلاکچین همراه باشد

برای کاربرانی که می‌خواهند اعتبارسنج شوند، امکان بروز باگ و عدم همگام‌سازی بلاکچین وجود دارد. بهترین کار این است که مراقب بروزرسانی مشتری‌های خود و خطرات خاص مربوط به تغییرات اجماع باشید. اما بیشتر جنبه‌های تغییر به طور خودکار رخ خواهند داد.

 

آماده‌ شدن برای مرج یعنی چه؟

اگر چه مرج طوری برنامه‌ریزی شده است که کمترین تأثیر را بر قراردادهای هوشمند و توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز داشته باشد، چند نکته‌ی کوچک وجود دارد که ممکن است توسعه‌دهندگان بخواهند از آن‌ها آگاه باشند. ادغام اساساً با تغییر در اجماع همراه است که شامل تغییرات مربوط به موارد زیر نیز می‌شود:


• ساختار بلوک؛
• زمان‌بندی اسلات/ بلوک؛
• تغییرات آپ‌کد (Opcode)؛
• منابع تصادفی بودن در زنجیره؛
• مفهوم safe head؛
• بلوک‌های قطعی‌شده.


بنابراین، اگر برنامه‌ی کاربردی یا خدمات شما بر خواندن ساختار بلوک متکی است، باید آن را به‌روزرسانی کنید. هر برنامه‌ای که وضعیت بلاکچین را می‌خواند، مانند یک صرافی متمرکز، باید گره‌های خود را به‌روزرسانی کند.

آمادگی پروژه برای مرج اتریوم به این معنی است که تغییراتی که طی مرج رخ می‌دهند، به هیچ وجه نباید اثری بر کاربران آن پروژه داشته باشند. با این حال، ویژگی‌های هر پروژه منحصر به فرد است. اتریوم تا کنون مشابه این به‌روزرسانی را تجربه نکرده است اما اگر این روند به آرامی پیش برود، برنامه‌ها و خدمات غیرمتمرکز تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

مرحله‌ی بعدی فرآیند مرج اتریوم


پس از ارتقاء‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ی بعد از مرج اتریوم ، کاربران شاهد تغییرات قابل‌توجهی خواهند بود. یکی از مهم‌ترین این تغییرات هاردفورک شانگهای است که امکان برداشت وجوه قفل‌شده را فراهم نموده و مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۲۳، سازوکار شاردینگ به کار گرفته خواهد شد. شاردینگ، پهنای باند اتریوم را بیش از پیش افرایش می‌دهد و احتمالاً سبب کاهش هزینه‌های شبکه خواهد شد.

مرج اتریوم، نویدهای فراوانی برای آینده دارد اما کاربران برای اینکه بتوانند برای آن آماده بشوند و از مزایای آن بهره ببرند، باید این موضوع را درک کنند که مرج فقط یک گام از مسیری طولانی است.

مترجم: رائفه خلیلی

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×