» آرشیو اخبار » مدیر عامل بایننس: به زودی رمزارزهای بیشتری سقوط خواهند کرد!
بایننس

مدیر عامل بایننس: به زودی رمزارزهای بیشتری سقوط خواهند کرد!

21 آبان 1401 4

چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، معتقد است که چند هفته طول خواهد کشید تا بازار تأثیر واقعی سقوط اف‌تی‌ایکس را درک کند، ولی سقوط این دومینو آغاز شده است

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مدیر عامل صرافی بزرگ بایننس، با بررسی رویدادهای جاری مرتبط با صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) و مقایسه آن با شروع بحران مالی سال 2008 و فروپاشی بانک سرمایه‌گذاری برادران لیمن (Lehman Brothers)، اذعان داشته است که با توجه به نقش برجسته اف‌تی‌ایکس و سطح بالای مشارکت آن در صنعت رمزارزها، انتظار بروز پیامدهای بسیار وخیم‌تر از ورشکستگی این صرافی چندان دور از ذهن نخواهد بود.

بنیانگذار بایننس پیش‌بینی می‌کند که با فروپاشی این صرافی در صنعت نوپای رمزارزها، شرکت‌های بیشتری سقوط خواهند کرد. به عقیده وی، این احتمال برای شرکت‌هایی که ارتباط «نزدیکی با اکوسیستم FTX» داشته‌اند، قوی‌تر خواهدبود.

بایننس و اف تی ایکس

تبلیغات جام جهانی قطر

نقش مدیر عامل بایننس در سقوط اف‌تی‌ایکس (FTX)

گفتنی است که برخی از تحلیلگران معتقدند شخص ژائو نقش مهمی در سقوط سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried) و شرکت‌های اف‌تی‌ایکس و آلامدا ریسرچ ایفا کرده است. به بیان دیگر، نوعی ظن دائمی در مورد رابطه بین این دو شرکت در میان فعالان این صنعت وجود داشت، که در این مرحله آشکار شد.

اوایل این هفته، بنیانگذار بایننس اعلام کرد که صرافی او کلیه توکن‌های اف‌تی‌تی (FTT) را نقد خواهد کرد. با درک این موضوع که بیش از یک سوم از دارایی 14.6 میلیارد دلاری آلامدا را توکن‌های FTT تشکیل می‌دهد، این اقدام آغازی برای فروپاشی این سیستم شد. علیرغم تلاش‌های بنکمن برای جلب اطمینان بازار، این امر باعث فروش گسترده توکن‌های FTT گردید.

به دنبال لیکوئیدشدن پوزیشن‌هایی که متعاقباً اتفاق افتاد، بنکمن برای دریافت کمک با ژائو تماس گرفت. ولی، تنها یک روز پس از اعلام خرید احتمالی صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX)، آنالیز شرایط مالی شرکت باعث شد تا ژائو از این خرید کناره‌گیری کند.

اگرچه بنکمن برای تأمین منابع مالی جایگزین، تلاش بسیاری انجام داد، اما شکست خورد و در نتیجه، به دلیل ورشکستگی اف‌تی‌ایکس (FTX)، از مقام خود استعفا داد. برخی از مفسران بازار، این روند را تا حد زیادی بازتاب سقوط بانک برادران لیمن می‌دانند که آغازگر یک بحران مالی جهانی در سال‌های 2007 تا 2012 بود.

جالب است بدانید که در روزهای پایانی هفته منتهی به 13 سپتامبر 2008 (23 شهریور 1387)، بانک سرمایه‌گذاری لیمن برادرز یا همان برادران لیمن، در حالی که برای تضمین دریافت کمک مالی با رقبای خود یعنی بنک-آو-امریکا و بارکلیز (Barclays ) در حال مذاکره بود، این معامله منعقد نشد و به این ترتیب، سهام لیمن روز دوشنبه را با 93 درصد کاهش آغاز کرد که عملاً ورشکستگی آن را تضمین می‌نمود.

سقوط دومینوها در بازار رمزارزها

چانگ‌پنگ ژائو معتقد است که چند هفته طول خواهد کشید تا بازار تأثیر واقعی سقوط اف‌تی‌ایکس را درک کند. با این حال، این دومینو شروع به سقوط کرده است. در میان این آشفتگی‌ها، شرکت وام‌دهنده رمزارز بلاک‌فای (BlockFi) اعلام کرده است که به دلیل نگرانی از احتمال لیکوئیدشدن گسترده پوزیشن‌ها، مجبور است به‌طور موقت برداشت‌ها را در این پلتفرم متوقف کند.

اوایل امروز نیز، رِن لبز (Ren Labs) اعلام کرد بودجه‌ای که از آلامدا دریافت کرده بود، متوقف خواهد شد، که بدون شک عملیات آن را به خطر می‌اندازد. با آشکار شدن اثرات این ورشکستگی، احتمالاً سناریوهای مشابهی را طی هفته‌های آینده در بازار شاهد خواهیم بود.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: beincrypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×