» آرشیو اخبار » «مانگو مارکت» با «هکر» به توافق رسید
هکر مانگومارکت

«مانگو مارکت» با «هکر» به توافق رسید

23 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، انجمن مدیریت پروتکل امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) مانگومارکت (Mango Markets)، اعلام کرده است پس از مذاکرات بسیار با هکری که روز 11 اکتبر (19 مهر) موفق شده بود 117 میلیون دلار از این پلتفرم به سرقت ببرد، توافق شد این هکر 47 میلیون دلار از کل مبلغ سرقت شده را به عنوان جایزه شناسایی باگ نزد خود نگه دارد.

هکر مانگومارکت

بر اساس شرایط و ضوابط این طرح پیشنهادی، 67 میلیون دلار از توکن‌های دزدیده شده باید بازگردانده شده و 47 میلیون دلار آن توسط هکر نگهداری می‌شود. در این پیشنهاد که با رای مثبت 98 درصدی رای‌دهندگان با حدود 291 میلیون توکن به تصویب رسید، تصریح شده است که جامعه مانگو مارکت در این مورد اتهامات جنایی را پیگیری نخواهد کرد. در این طرح آمده است:

تبلیغات جام جهانی قطر

«وجوه ارسال شده توسط شما و خزانه سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) مانگو برای پوشش دادن بدهی‌های بد باقی‌مانده در پروتکل استفاده خواهد شد. همه سپرده‌گذاران به‌طور کامل وجوه خود را دریافت می‌کنند. با رای اکثریت اعضا، دارندگان توکن مانگو موافقت می کنند که بدهی‌های بد را از طریق خزانه تسویه کرده و از هرگونه ادعای احتمالی علیه حساب‌های دارای بدهی بد چشم‌پوشی می‌کنند، و پس از بازگرداندن توکن‌ها، هیچ‌گونه تحقیقات جنایی را دنبال نکرده و حساب‌ها را مسدود نمی‌کنند.»

نظر اعضای جامعه مانگومارکت درباره این توافق چیست؟

در توییتر، اعضای جامعه به این توافق واکنش نشان دادند. برای مثال یکی از کاربران (HsakaTrades@) گفته است “این هکر خودش را با یک جایزه 47 میلیون دلاری به عنوان پاداش باگ تضمین کرده است؛ این بزرگ‌ترین جایزه تشخیص باگ در صنعت ارزهای دیجیتال نیست؟”

این پیشنهاد در انجمن حاکمیتی مانگومارکت نیز مورد بحث قرار گرفته است، برای مثال یکی از رای‌دهندگان معتقد است:

«صد درصد اعضا موافق هستید که تامین کل سرمایه کاربران در کمترین زمان ممکن اولویت اصلی ما است، اما 50 میلیون دلار “پاداش باگ” مضحک است. هکر حداکثر باید هزینه‌های خود (در حدود 15 میلیون دلار) به اضافه 10 میلیون دلار دیگر را به عنوان پاداش دریافت کند.

این 10 میلیون دلار جایزه ویژه هکرهای کلاه سفید است که انجام شد. حتی هکرپروتکل ورم هول (Wormhole) که با سرقت 600 میلیون دلار دومین هک بزرگ تاریخ رمزارزها را انجام داد 10 میلیون دریافت کرد. مانگو می‌تواند بهتر از این مذاکره کند، به خصوص با توجه به اینکه اطلاعات شخصی هکر بررسی شده است.”

همانطور که پیش از این در خبرها خواندید، این هکر با دستکاری ارزش وثیقه توکن بومی مانگو (MNGO) توانست “وام‌های هنگفتی” از خزانه مانگومارکت دریافت کند. پس از برداشت کامل وجوه، هکر خواستار تسویه حساب شد و پیشنهاد خود را در انجمن سازمان غیرمتمرکز خودگردان مانگومارکت عنوان و در آن زمان، 70 میلیون دلار به عنوان پاداش درخواست کرد.

علاوه بر این، او با استفاده از میلیون‌ها توکن به سرقت رفته از این اکسپلویت به این پیشنهاد خود رای داد. روز 14 اکتبر (22 مهر)، این پیشنهاد به حد نصاب رای لازم برای تصویب رسید. در ازای تسویه حساب، هکر از کاربرانی که به این پیشنهاد رای مثبت داده‌اند خواسته است که با پرداخت جایزه، پرداخت بدهی‌های بد از طریق خزانه، چشم‌پوشی از هرگونه ادعای احتمالی علیه حساب‌های دارای بدهی بد و عدم پیگیری هیچ‌گونه تحقیقات جنایی موافقت کنند.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×