» آرشیو اخبار » لایدو از راه‌اندازی یک پلتفرم استیکینگ لایه2 اتریوم خبر داد
لایدو

لایدو از راه‌اندازی یک پلتفرم استیکینگ لایه2 اتریوم خبر داد

15 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، لایدو فایننس (Lido Finance) ، یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان خدمات استیکینگ مِرج، با هدف بهبود هرچه بیشتر دسترس‌پذیری خدمات استیکینگ اتریوم همزمان با کاهش هزینه‌های گَس، دو شبکه لایه دوم در آربیتروم (Arbitrum ) و اپتیمیس (Optimism) راه‌اندازی کرده است.

این پلتفرم برای اولین بار در ماه جولای (تیر ماه) با اذعان به فعالیت اقتصادی چندین شبکه لایه دوم (L2) ، از طرح گسترش فعالیت خود تا این سطح رونمایی کرد.

لایدو

تبلیغات جام جهانی قطر

قابلیت‌های پلتفرم استیکینگ لایه دوم لایدو

لایدو با این کار امکان لیکوئید استیکینگ  (liquid staking) را برای کاربران فراهم می‌کند، که برخلاف استیکینگ مستقیم اتریوم و قفل شدن آن در شبکه، با افزایش انعطاف‌پذیری به سپرده‌گذاران اجازه می‌دهد وجوه خود را در هر زمانی که مایل بودند برداشت کنند.

بزرگان این صنعت مانند آلسیا هاس (Alesia Haas) مدیر مالی صرافی کوین‌بیس، قبلاً اظهار داشته‌اند که تا زمانی که مسئله مسدودکردن دارایی‌ها حل نشود، سرمایه‌گذاری سازمانی آغاز نخواهد شد. اکنون، لایدو این گزینه قابل انعطاف یا سیال را فراهم کرده و همین امر موجب افزایش محبوبیت آن شده است.

در اولین مرحله از کار در لایه دوم، پل زدن میان توکن رپدشده stETH لایدو با علامت اختصاری wstETH، به دو شبکه امکان‌پذیر می‌شود. گفتنی است که stETH یک توکن لیکوئید استیکینگ اتریوم است که لایدو آن را متناسب با اترهای استیک شده چاپ می‌کند و نسخه رپدشده آن تعادل ثابتی از موجودی stETH را برای استفاده در برنامه‌های دیفای (DeFi ) حفظ می‌نماید که مستلزم وجود یک مکانیزم تعادلی ثابت هستند.

علاوه‌بر‌این، لایدو از روز راه‌اندازی، ماهانه 150 هزار توکن ال‌دی‌او (LDO) را به عنوان پاداش برای wstETH پل‌شده در هر شبکه، اختصاص داده‌است. هدف این طرح ابتکاری، ایجاد نقدینگی wstETH برای کشت سود در شرکای دیفای از جمله بالانسر (Balancer)، کُرو (Curve) و شبکه کایبر (Kyber Network) عنوان شده است.

«لایدو اکنون در لایه دوم فعال است. برای بهره‌مندی از امتیاز هزینه‌های کمتر گس و فرصت‌های هیجان‌انگیز دیفای، تنها با یک کلیک اترهای استیک شده خود را به پروتکل‌های لایه ۲ متصل کنید».

– لایدو ((@LidoFinance) 6 اکتبر 2022

بر اساس اعلام وبسایت رسمی لایدو، این پلتفرم معادل ۷.۴ میلیارد دلار اتر استیک شده در دست دارد که نمایانگر حدود ۵.۵ میلیون توکن یا چیزی حدود ۴۰ درصد کل حجم استیک‌شده در شبکه اتریوم اثبات سهام است. افزون‌براین، گزارش شده است که اوایل امسال stETH پیوند خود با اتر (ETH) را از دست داده است ولی به سرعت این مشکل برطرف شد.

نکته مهم دیگر اینکه، شبکه‌های لایه دومی که لایدو برای استقرار انتخاب کرده است، تا 80 درصد از سهم بازار را بین سایر رقبا در دست دارند. طبق گزارش اِل‌توبیت (L2beat) ، آربیتروم با 51 درصد سهم بازار و 2.42 میلیارد دلار کل ارزش قفل شده، پیشتاز است و اپتیمیس با 30 درصد سهم بازار و 1.45 میلیارد دلار کل ارزش قفل شده در رتبه دوم قرار دارد.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×