» ارز دیجیتال » شفاف‌سازی صرافی های رمزارز برای جذب اطمینان کاربرها

شفاف‌سازی صرافی های رمزارز برای جذب اطمینان کاربرها

23 آبان 1401 3

سقوط پروژه ها و شرکت‌های بزرگ رمزارز مانند پروژه لونا و صرافی اف تی ایکس ، اهمیت ایجاد شفافیت و قانونگذاری در صرافی‌ ها را بالا برده است. به همین دلیل صرافی‌های بزرگ رمزارز، در تلاش هستند تا با شفافیت و ارائه ذخایر ارزی خود اعتماد مردم را دوباره جلب کنند

شفاف سازی بایننس، بزرگترین صرافی رمزارزها

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، چانگ پنگ ژائو، مدیر عامل بایننس، بعدازظهر دوشنبه بازتاب نظرات خود را در مورد سقوط صرافی FTX در یک بحث توییتری با جامعه کاربران بایننس به اشتراک گذاشت. او بر اهمیت شفاف‌سازی صرافی های رمزارز پس از فروپاشی صرافی  FTX تأکید کرده است. وی اعلام کرد که ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، به بایننس کمک خواهد کرد تا ذخایر رمزارزی خود را اثبات و اعلام کند. در واقع بوترین یک پروتکل “اثبات ذخایر” ایجاد خواهد کرد که در ابتدا توسط بایننس آزمایش خواهد شد. ژائو همچنین توضیح داد که بایننس به روشی کاملاً متفاوت از FTX عمل می‌کند.

او به برخی از اقدامات مشکوک صرافی FTX و شرکت متبوعش آلامدا (Alameda)  اشاره کرد و به شنوندگان اطمینان داد که بایننس رویکرد محافظه‌ کارانه‌تری در عملیات خود دارد. او گفت که ما از افراد دیگر وام نمی گیریم و سرمایه گذاری ریسکی (Venture Capital) نمی کنیم. با این حال، اعتراف کرد که همه صرافی‌های رمزارز ذاتاً کسب‌وکارهایی پرخطر هستند.

در ادامه بحث، ژائو از این فرصت استفاده کرد و درباره دومینوها و فرآیندهای دیگر منجر به سقوط هم هشدار داد. او گفت که اگر دارایی‌های یک صرافی شامل درصد زیادی از استیبل کوین‌ها نباشد، این یک علامت خطرناک است. ژائو در بحبوحه نگرانی های موجود در کاربران، هشداری هم نسبت به وضعیت شرکت کریپتو دات کام داد و به فقدان موجودی کافی استیبل کوین در صرافی مزبور اشاره کرد. البته کریس مارسالک، مدیرعامل این شرکت، روز دوشنبه در یک بحث معروف به نام “از من هر چیزی بپرس” این شایعات را رد کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

شفاف سازی صرافی‌ بیتفینکس (Bitfinex)

صرافی‌ بیتفینکس (Bitfinex) هم برای بدست آوردن اعتماد سرمایه‌گذاران خود دارایی‌های کیف‌پول خود را منتشر کرد. دبیر ارشد فناوری صرافی بیتفینکس ، لیستی از کیف‌پول‌های اصلی صرافی را که در 11 نوامبر بروزرسانی شده است، منتشر کرد.

موجودی کیف‌پول‌های صرافی‌ بیت فینیکس (Bitfinex):

 

BTC: 204338.17967717

ETH: 1225600

L-BTC: 2018.5

BTC on LN: 1000

شفاف سازی صرافی‌ کوکوین و OKX

در این راستا، صرافی‌های کوکوین و اوککس (OKX) هم اعلام کردند که تا 1 ماه آینده، گزارش کاملی را از دارایی‌های خود اعلام خواهند کرد.

صرافی کوکوین روز 12 نوامبر (21 آبان) به همه کاربران خود ایمیل زده، در بیانیه ای اعلام کرد:

“به عنوان صرافی مردم، ایمنی و امنیت وجوه کاربران اولویت اصلی ما است. به عنوان بخشی از تعهد خود نسبت به شفافیت و تقویت اعتماد در این صنعت، اقدامات زیر را انجام خواهیم داد:

  1.  همانطور که قبلاً هم اعلام کرده‌ایم، ما درحال کار برروی اعلام دارایی های ذخیره‌ خود طبق استاندارد مربوطه (Merkle-tree proof-of-reserves) هستیم. شرکت حسابرس ما به نام آرمانی (Armanino LLP) ، یک شرکت حسابرس پیشرو است. حدود یک ماه برای تکمیل حسابرسی زمان نیاز دارد و ما مدارک حسابرسی شده را در اوایل دسامبر منتشر خواهیم کرد.
  2. ما بلافاصله جزئیات کیف پول های خود را به اشتراک می گذاریم. چنانچه از روز اول برپایی کوکوین، برای کاربران خود شفاف بوده‌ایم و متعهد هستیم که با شفافیت کامل ادامه دهیم.
  3. در اینجا، یک نمای کلی از موجودی کیف پول های ما و دارایی فعلی آنها را ببینید:

  BTC: 20,504 BTC

ETH: 180, 299 ETH

USDT:  1,075,909,241

USDC:  365,722,839

KCS:  69,601,075

گزارش فوق در تاریخ 11 نوامبر در ساعت 7:00 به زمان UTC گرفته شده است و البته همه دارایی های ما را نشان نمی دهد. فقط توکن های اصلی در شبکه های BTC ، ETH، TRX، KCC، ALGO، ABR، OPT، EOS گنجانده شده است. گزارش کامل حسابرسی جزئیات بیشتری را ارائه خواهد کرد. علاوه بر این، ما 29696 عدد اتریوم را استیک کردیم که ارائه همه نودهای آن در این گزارش امکان پذیر نیست.”

سخن پایانی

بهر حال، صنعت رمزارزها هنوز در حال هضم و پردازش فاجعه صرافی FTX است. از آخرین تحولات مربوط به این فاجعه باید به هک مشکوک در این صرافی مضمحل اشاره کرد که در آن بیش از 400 میلیون دلار رمزارز به کیف پول های خارجی منتقل شد. نکته مأیوس کننده این است که همزمان با پخش انواع اخبار، شایعات و تئوری های جدید حول این مسئله که مدیر این صرافی چگونه امپراطوری خود را راه انداخته و مدیریت می کرد، کاربران هنوز نمی توانند به وجوه خود دسترسی داشته باشند.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cryptobriefing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×