» آرشیو اخبار » سه دلیل افت قیمت 25 درصدی «اتریوم» در ماه ژوئن
اتریوم

سه دلیل افت قیمت 25 درصدی «اتریوم» در ماه ژوئن

16 خرداد 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، توکن بومی اتریوم (ETH) در سال 2022 بیش از نیمی از ارزش خود را از لحاظ دلاری از دست داده است، در حالی که قیمت آن در برابر بیت‌کوین (BTC) نیز کاهش پیدا کرده است و اکنون به دلایلی مختلف زیر سطح دو هزار دلار باقی مانده است.

 

علاوه بر این، قیمت ETH ممکن است در ماه ژوئن به دلیل عوامل دیگری که در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت، با ضررهای بزرگتری مواجه شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

خروج انبوه اتریوم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بر اساس گزارش بازار هفتگی کوین‌شرز (CoinShares) که در 31 می منتشر شد، سرمایه گذاران 250 میلیون دلار را از صندوق های سرمایه‌گذاری مبتنی بر اتریوم در سال 2022 برداشت کرده اند.

این خروج سرمایه عظیم خلاف روند سایر رمزارزها بوده است. به عنوان مثال، سرمایه گذاران در سال 2022، 369 میلیون دلار به صندوق های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین واریز کرده اند.

در همین حال، سولانا و کاردانو، بلاکچین‌های لایه‌ اولی که با اتریوم رقابت می‌کنند، به ترتیب ۱۰۴ و ۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

جریان ورود و خروج سرمایه از/به صندوق‌های سرمایه‌گذاری (بر اساس دارایی). منبع: CoinShares/Bloomberg

برداشت‌ها از صندوق‌های اتریوم نشانه آن است که سقوط اخیر UST و LUNA (توکن‌های موجود در اکوسیستم استیبل کوین الگوریتمی Terra) باعث کاهش علاقه به بخش فایننس غیرمتمرکز (دیفای) شده است.

چشم انداز صعودی اتریوم همچنان به پیش‌بینی‌ها از رونق بازار دیفای وابسته است، زیرا بلاکچین اتریوم میزبان اکثر اپلیکیشن‌های مالی در این بخش است. در تاریخ 5 ژوئن، مجموع سرمایه قفل شده (TVL) در اپلیکیشن‌های مبتنی بر اتریوم 68/71 میلیون دلار بود که تقریباً 65 درصد از کل TVL دیفای را تشکل می‌دهد.

Ethereum TVL در تاریخ 5 ژوئن. منبع: DeFi Llama

اما، این TVL هنوز منعکس‌کننده عقب‌نشینی گسترده از استخرهای دیفای اتریوم است که قبل از سقوط LUNA و UST در 9 می، حدود 100 میلیارد دلار بود.

به گفته ایلان سولوت (Ilan Solot)، هم بنیان‌گذار شرکت تاگوس کپیتال (Tagus Capital)، با توجه به ریسک‌های کلان ناشی از سیاست‌های تند فدرال رزرو و همچنین چشم‌انداز منفی بخش دیفای، به نظر می‌رسد اتریوم در ماه ژوئن به کاهش خود ادامه دهد.

او به فایننشال تایمز گفت:

اگر بانک مرکزی (فدرال رزرو) سیاست پولی انقباضی را اجرا کند، جهان وارد رکود خواهد شد و مردم باید 4.5 دلار به ازای هر گالن بنزین بپردازند. در این صورت آن‌ها پول کمتری برای سرمایه‌گذاری در دیفای یا بازی‌های بلاکچینی خواهند داشت.

تحلیل تکنیکال کُند

رفتار معاملاتی که از ماه مه شاهد آن بودیم نیز یک چشم انداز نزولی را برای اتریوم ترسیم می‌کند.

به طور جزئی، اتر در یک محدوده معاملاتی که با حمایت خط روند افقی و مقاومت خط روند نزولی تعریف شده، در نوسان بوده است. این الگو کم و بیش شبیه یک «مثلث نزولی» است، یک الگوی ادامه دهنده که در طول یک روند نزولی شکل می‌گیرد.

به عنوان یک قاعده در تحلیل تکنیکال، قیمت پس از شکسته شدن از زیر مثلث نزولی، به اندازه ارتفاع مثلث کاهش می‌یابد. همان‌طور که در نمودار زیر نشان داده شده است، اتر در ماه ژوئن با این خطر مواجه است.

نمودار قیمت روزانه ETH/USD به همراه «مثلث نزولی». منبع: TradingView

اگر ETH از زیر خط روند پایینی مثلث بشکند، در ماه ژوئن با خطر سقوط به هزار و سیصد و پنجاه دلار مواجه خواهد بود که حدود 25 درصد از قیمت امروز آن پایین‌تر است.

 

ذخایر ETH در صرافی‌ها در حال افزایش است

داده‌های کریپتوکوانت ((CryptoQuant نشان می‌دهد که موجودی‌ ETH در صرافی‌های ارز دیجیتال در سطح جهان از ماه می تاکنون 550 هزار و 459 ETH افزایش یافته است.

این معادل تقریباً 950 میلیون دلار ورودی به آدرس‌های کیف پول گرم صرافی‌ها از ابتدای سقوط ترا است.

 

ذخایر اتریوم در صرافی‌ها. منبع: CryptoQuant

به طور معمول، معامله‌گران زمانی که می‌خواهند توکن‌ها را با سایر دارایی‌ها معامله کنند، آن‌ها را به صرافی‌ انتقال می‌دهند. بنابراین، اگر روند نزولی ذخایر ETH در صرافی‌ها معکوس شود، فشار فروش احتمالاً افزایش می‌یابد.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×