» آرشیو اخبار » راه‌اندازی اکوسیستم لایه3 مقیاس‌پذیری اتریوم در نیمه اول 2023
رودمَپ

راه‌اندازی اکوسیستم لایه3 مقیاس‌پذیری اتریوم در نیمه اول 2023

19 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، نمونه اولیه یک اکوسیستم لایه3 (L3) جدید با هدف حل هرچه بیشتر مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم قرار است در سه ماهه نخست سال 2023 به‌طور آزمایشی به کار گرفته شود. اکوسیستم راه‌کارهای لایه دوم زی‌کی‌سینک (zkSync)، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های بلاکچین دانش صفر، روز 10 اکتبر (18 مهر) اعلام کرد قصد دارد یک نمونه اولیه از اکوسیستم لایه3 سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) به نام پت‌فایندر (Pathfinder) را اوایل سال آینده در شبکه آزمایشی راه‌اندازی کند.

اکوسیستم لایه3

زی‌کی‌سینک و اکوسیستم لایه3

زی‌کی‌سینک (zkSync)، یک پروتکل مقیاس‌پذیری لایه دوم اتریوم است که برای کاهش کارمزدهای استفاده از این شبکه طراحی شده است. این پلتفرم، نسخه اول طرح را در ژوئن 2020 (خرداد 99) راه اندازی کرد و اکنون برای راه اندازی نسخه دوم زی‌کی‌سینک در اواخر این ماه آماده می‌شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

تیم توسعه‌دهندگان زی‌کی‌سینک در جدیدترین پست وبلاگی خود، توضیح داد که اکوسیستم لایه سوم پت‌فایندر (L3 Pathfinder) «یک نمونه‌ی اولیه است که رول‌آپ زی‌کِی (ZK) را به عنوان یک هایپرچین فراکتال (fractal Hyperchain) در لایه3 نشان می‌دهد» و از مقیاس‌بندی بازگشتی استفاده خواهد کرد.

در این پست آمده است: “این نمونه اولیه به عنوان مبنایی برای آزمایشات عمومی، تحقیق و توسعه لایه3 عمل خواهد کرد.”

«درحالی که تنها 18 روز به راه‌اندازی نسخه دوم زی‌کی‌سینک در شبکه اصلی باقی‌مانده است، خرسندیم که از آغاز یک نقطه عطف هیجان‌انگیز دیگر در افق پیش‌روی خود خبر دهیم: پلتفرم لایه سوم زی‌کی‌سینک در سه ماهه اول سال 2023 در شبکه آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد.»

– زی‌کی‌سینک (@zksync) دهم اکتبر 2022

افزون‌براین، آنها اظهار داشته‌اند که درحالیکه لایه 2 شاهد افزایش 10 تا 100 برابری عملکرد خواهد بود، در لایه سوم عملکرد نامحدود است.

تیم زی‌کی‌سینک (zkSync) گفته است قصد دارد یک «اکوسیستم لایه سوم از بلاکچین‌های قابل تنظیم و دارای اتصال بدون اعتماد طراحی شده zkEVM بسازد که ما از آن با عنوان هایپرچین یا ابرزنجیره (HyperChains) یاد می‌کنیم.

این تیم، ضمن اشاره به نسخه دوم شبکه لایه 2 سازگار با ماشین مجازی اتریوم زی‌کی‌سینک که قرار است روز 28 اکتبر (6 آبان) راه اندازی شود، گفت نمونه اولیه لایه3 مجموعه‌ای از فرصت‌ها برای بهبود چشمگیر بخش‌های مختلف عملکرد بلاکچین اتریوم مانند مقیاس‌بندی، سفارشی‌سازی و امنیت را فراهم خواهد ساخت.

استیو نیوکمب ( Steve Newcomb) ، مدیر ارشد محصول مَترلبز (Matter Labs) که تیم مهندسی پشتیبان زی‌کی‌سینک محسوب می‌شود، در مصاحبه‌ای با کوین‌تلگراف گفته است این تیم با راه حل لایه سوم خود به افزایشی جدی در مقیاس‌پذیری چشم دوخته است:

«ظرفیت راه حل لایه دوم ما حداکثر 10 تا 100 برابر بیشتر خواهد بود، اما این لایه سوم است که می‌تواند فضایی سریع‌تر، ارزان‌تر و قابل‌استفاده‌تر ایجاد کند».راه اندازی نمونه اولیه لایه3 به طور قابل توجهی عملکرد راه‌حل لایه دوم را نیز بهبود می‌بخشد».

وی افزود دلیل اینکه چرا مردم باید ما را متفاوت از پالیگان درنظر بگیرند در واقع زمانی است که به راه‌حل‌های لایه دوم احتیاج دارند و می‌بیننند که این شبکه عملکرد بسیار کمتری نسبت به ما دارد.

نیوکمب اشاره کرد که پس از راه‌اندازی زی‌کی‌سینک لایه دوم در شبکه اصلی در اواخر این ماه، یک دوره آزمایشی تقریباً یک ماهه قبل از راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) خواهیم داشت. این تیم انتظار دارد که تا زمان راه‌اندازی، حدود 150 پروژه آماده باشد. تیم زی‌کی‌سینک تلاش می‌کند با آزمایشات تهاجمی، با افزودن لایه3 به لایه دوم، پتانسیل افزایش عملکرد آن را مشخص نماید.

پنج حوزه کلیدی که این پروژه به آن توجه دارد، عملکرد، هزینه، سهولت استفاده و ترکیب‌پذیری است.

«توسعه‌دهندگان از میان 3 گزینه در دسترس بودن داده‌ها حق انتخاب دارند که همگی از زیرساخت اثبات‌کننده یکسانی برای پروژه آنها برخوردار هستند. توسعه‌دهندگان می‌توانند بین قیمت، عملکرد و امنیت پروژه خود را پیش ببرند.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×