» آرشیو اخبار » دوست‌دارِ طبیعت‌های آلوده‌کننده؛ سبزهای دروغین

دوست‌دارِ طبیعت‌های آلوده‌کننده؛ سبزهای دروغین

12 تیر 1401 5

سرویس اقتصادی گذارنیوز: «سبز شویی» به رویداد یا روندی اطلاق می‌شود که طی آن، یک شرکت یا سازمان زمان می‌کوشد از طریق هزینه‌‌کردهای تبلیغاتیِ هنگفت و گمراه‌کننده، به آن دسته از خریداران کالا که ترجیح می‌دهند از محصولاتي “دوست‌دار طبیعت” استفاده کنند بقبولاند که کالا، محصول یا خدماتش آسیب کمتری به طبیعت می‌زنند.

برای نمونه: در سال ۱۹۹۱، شرکت شیمیایی  “دوپون”، تانکرهای نفتی دو بدنه‌ی خود را با تبلیغاتی که در آن حیوانات دریایی با آهنگ “قصیده‌ی شادی بتهوون” همخوانی  می کردند معرفی کرد. حال آن‌که درست در همان‌سال سالٰ این شرکت “بزرگترین آلاینده‌ی شیمیایی در ایالات متحده” بود!

حالا؛ پلیس آلمان دفاتر “دویچه‌بانک” (و دفتر سرمایه‌گذاری تابعه‌‌ی آن) را در رابطه با اتهام سبزشویی مورد بازرسی و تحقیق و تفحص قرار داده است. دادستانی فدرال آلمان می‌گوید بر خلاف آنچه در دفترچه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قید شده، مدارک یافت‌شده نشان می‌دهند که استانداردهای زیست‌محیطی در این سرمایه‌گذاری‌ها نظر گرفته نشده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

این تحقیقات پس از آن آغاز شد که «دزیره فیکسلر»،رئیس سابق بخش توسعه‌ی پایدار دویچه‌بانک که اکنون در ایالات متحده زندگی می‌کند، مقامات این کشور را متوجه فعالیت‌های غیرقانونی “دویچه‌بانک” در زمینه‌ی “سبزشویی” کرد. دزیره به پلیس فدرال آمریکا گزارش کرده بود که “دویچه‌بانک”، در مورد اعتبار زیست‌محیطی برخی از صندوق‌های مالی تحت پوشش خود “اغراق” کرده و “اطلاعات گمراه‌کننده” می‌دهد تا فعالیت‌های آنان را “سبز” نشان دهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×