» آرشیو اخبار » تروریسم و پناهگاه امنی به نام ارزهای دیجیتال
تروریسم

تروریسم و پناهگاه امنی به نام ارزهای دیجیتال

9 آبان 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، سوِتلانا مارتینووا (Svetlana Martynova)، هماهنگ کننده مقابله با تامین مالی تروریسم در سازمان ملل متحد، در طی سخنرانی خود در “جلسه ویژه‌ای” که روزهای 28 و 29 اکتبر (6 و 7 آبان) توسط کمیته مبارزه با تروریسم سازمان ملل (CTC) و با هدف “مبارزه با کاربرد فناوری‌های نوین برای اهداف تروریستی” در دهلی نو و بمبئی برگزار شد، گفت: آن دسته از گروه‌های تروریستی که از “سیستم مالی رسمی” کنار گذاشته شده‌اند، برای تامین مالی فعالیت‌های فجیع خود به ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند.

مبارزه با تروریسم

نقش رمزارزها در تامین مالی تروریسم

مارتینوا ضمن اشاره به این حقیقت که پول نقد و حواله‌های بانکی که سیستم سنتی انتقال پول در کشورهای عربی و جنوب آسیا را تشکیل می‌دهند، “روش های غالب” تامین مالی تروریسم بوده‌اند، اذعان داشت:

تبلیغات جام جهانی قطر

 “ما می‌دانیم که تروریست‌ها همگام با تحول شرایط اطراف و تکامل فناوری‌های روز، خود را با راه‌حل‌های جدید سازگار می‌کنند.»

مارتینوا خاطرنشان کرد که این فناوری‌ها اکنون ارزهای دیجیتال را نیز شامل شده و فرصت‌هایی برای سوءاستفاده از آن فراهم شده است:

“اگر آنها از سیستم مالی رسمی کنار گذاشته شوند و بخواهند به صورت ناشناس برای خرید یا سرمایه‌گذاری اقدام کنند، احتمالا از ارزهای دیجیتال سوء استفاده خواهد کرد.”

آنتونیو گوتِرِس (Antonio Guterres)، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اظهار داشت در حالی که فناوری‌های نوظهور «پتانسیل بی‌نظیری برای بهبود شرایط انسانی در همه‌جای دنیا دارند»، آسیب‌های وارده از سوی آنها نیز بسیار فراتر از تامین مالی تروریسم است.

«تروریست‌ها و افرادی که ایدئولوژی‌های نفرت‌انگیز خود را اشاعه می‌دهند، از فناوری‌های جدید و نوظهور برای انتشار اطلاعات نادرست، دامن زدن به اختلاف، عضوگیری و رادیکال‌سازی، بسیج منابع و اجرای حملات تروریستی سوء استفاده می‌کنند.»

مارتینووا در مورد نحوه برنامه‌ریزی‌های سازمان ملل برای رسیدگی به این موضوع در سطح جهانی گفت که چالش اصلی پیش روی ما این است که دولت‌ها را با مقررات خود هماهنگ کنیم. او گفت: «ما در این خصوص استانداردهای جهانی بسیار روشنی از گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل داریم».

تاکنون تعداد کمی از کشورها کار بر روی وضع مقررات صریح برای این بخش را آغاز کرده‌اند، و حتی بدتر از آن، تعداد خیلی کمی توانسته‌اند “با موفقیت این مقررات را اجرا کنند. تلاش‌هایی در سطح ایالتی در حال انجام است و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا میکسر رمزنگاری تورنادوکَش (Tornado Cash) را به دلیل نگرانی‌های مربوط به پولشویی و جرایم سایبری تحریم کرده است.

تعدادی از شرکت‌های مبتنی بر بلاکچین مانند چین‌آنالیز (Chainalysis) و اِلیپتیک (Elliptic) نیز طی سال‌های اخیر با هدف ردیابی مجرمان سایبری و گزارش فعالیت‌های آنها به دولت‌ها به وجود آمده‌اند تا شاید به از بین بردن این افسانه که ارز دیجیتال پناهگاه امن جنایتکاران است، کمک کرده باشند.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×