» آرشیو اخبار » جابجایی وجوه در FTX؛ حمله هکری یا خرابکاری داخلی؟
FTX

جابجایی وجوه در FTX؛ حمله هکری یا خرابکاری داخلی؟

21 آبان 1401 4

در حالی که برخی از محققان بلاکچین انتقال وجوه از صرافی FTX را آغاز فرآیند ورشکستگی می‌دانستند، گمانه‌زنی‌ها در مورد سوء قصد داخلی یا هک خارجی قوت گرفته است

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تنش‌های اخیر بین دو صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال اِف‌تی‌ایکس (FTX) و بایننس (Binance) که با فروش گسترده توکن بومی این صرافی یعنی اف‌تی‌تی (FTT) همراه بود، منجر به فروپاشی حدوداً 130 شرکت مرتبط با اِف‌تی‌ایکس گروپ از جمله شرکت‌های اِف‌تی‌ایکس تریدینگ (FTX Trading) اِف‌تی‌ایکس یواس،( FTX US)، وست رلم شایرز (West Realm Shires) و الامدا ریسرچ (Alameda Research) گردید.

پس از استعفای سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried)، مدیر عامل اِف‌تی‌ایکس (FTX)، و اعلام آمادگی شرکت برای تشکیل پرونده ورشکستگی فصل 11، داده‌های درون زنجیره‌ای نشان داد که همزمان با به جریان افتادن پرونده ورشکستگی، وجوهی از کیف پول‌های متعدد اِف‌تی‌ایکس به یک آدرس کیف پول مشترک اتریوم ارسال شده است.

این کیف پول وجوهی را از کیف پول‌های مختلف بین‌المللی و مستقر در ایالات متحده دریافت کرد که همگی به نوعی به اِف‌تی‌ایکس (FTX) مرتبط بودند. به بیان دقیق‌تر، روز 11 نوامبر (20 آبان) تنها ظرف دو ساعت، بیش از 83,878.63 واحد اتر (ETH) با ارزشی بالغ بر 105.3 میلیون دلار به این آدرس منتقل شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

نقش FTX در این نقل و انتقالات

با توجه به اینکه همه چشم‌ها به اِف‌تی‌ایکس (FTX) و سرنوشت آن دوخته شده است، این نقل و انتقالات آخر شب، سوالاتی را در مورد قصد و نیت این شرکت در میان فعالان بازار ایجاد کرده است. درحالیکه برخی از محققان بلاکچین این اقدام را آغاز فرآیند ورشکستگی می‌دانستند، گمانه‌زنی‌ها در مورد سوء قصد یا هک خارجی در سراسر این اکوسیستم قوت گرفته است.

توییت FTX

صاحب این کیف پول 26 میلیون دلار تتر (USDT) را از طریق وان‌اینچ (1inclh ) به استیبل کوین دای (DAI) سوآپ نمود، در حالی که برای ترید در پروتکل  CoW به دنبال تایید یک استیبل کوین چاپ شده توسط پکسوس (Paxos) با نام یواس‌دی‌پی (USDP) بود.

با آشکار شدن این وضعیت، این کیف پول انتقال و فروش سایر ارزهای دیجیتال از جمله چین‌لینک (LINK)، سی-یواس‌دی‌تی (cUSDT) و اتریوم استیک شده (stETH) را نیز تایید کرد.

طبق اعلام محقق بلاکچین پِک‌شیلد (PeckShield)، وجوه خروجی، بعداً به آدرس‌های جدیدی منتقل شد، که یکی از آنها در اتراسکن با نام FTX برچسب‌گذاری شده است. تحقیقات بعدی تأیید کرد که 8 هزار واحد اتر از بلاکچین سولانا از طریق پروتکل پل وُرم‌هول (Wormhole) به یکی از آدرس‌های جدید منتقل شده است.

گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز حاکی از آن هستند که شخص بنکمن (SBF) مخفیانه 10 میلیارد دلار از بودجه شرکت را به آلامدا ریسرچ منتقل کرده است، در حالی که مدعی است محل وجوه مفقودی نامشخص است.

توییت FTX

در این شرایط، دخالت یک هکر در این نقل و انتقالات بعید به نظر می‌رسد، زیرا آنها اصولاً باید وجوه را از کیف پول FTX به کیف پول‌های شخصی خود منتقل می‌کردند. به همین جهت، بسیاری از صاحب نظران، به احتمال دخالت یک فرد خودی در این بین اشاره دارند.

تا زمانی که آشفتگی اوضاع کمی آرامتر شود، جامعه به نظارت بر این جابجایی وجوه ادامه می‌دهد. با این حال، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود تا زمان ارائه گزارش‌های تایید شده، از هرگونه گمانه‌زنی اجتناب کنند. منابع اِف‌تی‌ایکس (FTX) به رویترز گفته‌اند که بین 1 تا 2 میلیارد دلار از پول مشتریان در اسپردشیت (صفحه گسترده) شرکت لحاظ نشده است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×