» آرشیو اخبار » توکن های هواداری صدای هواداران هستند
توکن های هواداری، صدای هواداران هستند

توکن های هواداری صدای هواداران هستند

14 شهریور 1401 8

توکن های هواداری، نوعی از رمزارز ها هستند که با هدف ایجاد مزایای مختلف برای هواداران تیم های ورزشی و گروه‌های موسیقی و نیز سایر گروه های مختلف طراحی شده اند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، امروزه تیم های ورزشی و گروه های موسیقی می توانند با استفاده از توکن های هواداری پیوند قوی تری با هواداران خود برقرار کنند. اما این اتفاق چگونه ممکن است؟
همواره رابطه ی بین هواداران و سوژه ی مورد علاقه آنها، خواه یک تیم ورزشی باشد یا یک گروه موسیقی، چیزی شبیه به یک خیابان یک طرفه بوده است. طرفداران بلیت و کالای مخصوص هواداران را می خرند و پول آن نسیب تیم ورزشی یا گروه موسیقی می شود.

اما اکنون شاهد پیدایش نوع جدیدی از رمزارز ها به نام توکن های هواداری (Fan Tokens) هستیم که قول داده اند تا شرایط ارتباط بین طرفداران و گروه تیم یا گروه مورد علاقه شان را تغییر دهند.

توکن هواداری چیست؟

توکن های هواداری، نوعی از رمزارز ها هستند که با هدف ایجاد مزایای مختلف برای هواداران تیم های ورزشی و گروه‌های موسیقی و نیز سایر گروه های مختلف طراحی شده اند. دارندگان این توکن ها از امتیازات مختلفی همچون دسترسی به محتوای ویژه، جایزه های مختلف و تجربیات مختلفی مثل حق شرکت در رای گیری های مربوط به تصمیمات باشگاه‌ برخوردار خواهند بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

نکته قابل توجه این است که توکن ها برای هر دو طرف این ماجرا سودمند هستند.
به کمک این توکن ها، هواداران به نوعی این فرصت را خواهند داشت تا در فضای وب 3، در تصمیم گیری های مربوط به آینده تیم ورزشی یا ستاره پاپ مورد علاقه خود شرکت نمایند. گرچه این تصمیم گیری ها عمدتا جزئی بوده و البته از لحاظ قانونی الزامی را برای تیم های ورزشی یا گروه ها ایجاد نمی کند.

به علاوه طرفداران می‌توانند با در اختیار داشتن این توکن ها در مورد موفقیت و شرایط آینده گروه مورد علاقه خود پیش بینی و حتی شرط بندی کنند. این توکن ها برای تیم ها و ستاره های پاپ هم به منزله پولی است که رایگان بدست آمده.

این توکن ها همه جا در دسترس هستند. از فوتبال گرفته تا کریکت و فوتبال آمریکایی حتی گروه‌های موسیقی همچون(Portugal. The Man) هم از داشتن این توکن ها بهره مند شده اند.

از لحاظ اقتصادی توکن های هواداری همانقدر که عجیب هستند، دارای نوسانات قیمت هم هستند، اما برای برخی افراد و سازمان‌های مشهور، تبدیل به جریانی پول ساز شده اند که طرفداران را نیز درگیر نموده است.

سازوکار این توکن ها چگونه است؟

ایده اصلی به این شکل است که یک سازمان، برای مثال یک تیم ورزشی، تعداد زیادی توکن تعویض پذیر را مینت (تولید) میکند و سپس آنها را میان هواداران و یا بینندگان توضیع نموده و یا به فروش می‌رساند. این توکن ها اغلب مانند سایر رمزارز ها همچون بیت کوین و اتریوم در بازارهای ثانویه به فروش می رسند و در اختيار کاربران بازار های متعارف قرار می‌گیرند.

*** توکن های تعویض پذیر، نقطه مقابل توکن های غیر مثلی یا NFT ها هستند. به این معنی که قابل تعویض با سایر توکن ها بوده و امکان تقسیم شدن به بخش های کوچکتر را دارند.

گاهی این توکن های هواداری حق انتخاب و رای دادن در زمینه های مختلف را به هواداران اعطا می نمایند. به عنوان مثال باشگاه فوتبال پاریس سن ژرمن (PSG) به دارندگان توکن هواداری امتیازات ویژه و VIP ارائه می نماید. ضمن اینکه عکس جلد نسخه هواداری بازی کامپیوتری FIFA2022 را نیز با توجه به آراء دارندگان این توکن ها، انتخاب نموده است.

افزون بر این موارد، میتوانیم به شعاری اشاره کنیم که پیش از شروع یکی از مسابقات این تیم در ماه می 2021 (اردیبهشت 1400)،  در رختکن تیم نقش  بسته بود: شعار «با هم می توانیم و با هم موفق خواهیم شد. یک گام دیگر به سوی پیروزی و افتخار» توسط هواداران و از طریق توکن هواداری این تیم انتخاب شده بود.

توکن های هواداری، صدای هواداران هستند

 سوسیو (SOCIOS.com) چیست؟

در حال حاضر پلتفرم سوسیو که توسط شرکتی به نام چیلیز (Chiliz) راه اندازی شده است، بزرگترین پلتفرم فعال در زمینه توکن های هواداری است. عمده این توکن ها مربوط به تیم های فوتبال هستند و برترین های این رشته در حال همکاری با این پلتفرم هستند.

  1. باشگاه بارسلونا: نوشته روی بازوبند کاپیتان این تیم (هیچ کودکی نباید محروم بماند)، و تصویر روی دیوار رختکن این باشگاه به انتخاب هواداران طراحی شده اند. در ماه آگوست سال 2022 (مرداد 1401)، شرکت چیلیز مبلغ 100 میلیون دلار از سهام استودیو دیجیتال باشگاه بارسلونا را خریداری نمود.
  2. باشگاه اینترمیلان: آهنگی که پس از به ثمر رسیدن گلهای این تیم در ورزشگاه پخش می شود، پس از 8 سال و با آرای هواداران تغییر کرد. همچنین هواداران در انتخاب اتوبوس مخصوص این تیم و طراحی لباس باشگاه، تاثیر گذار بودند.
  3. باشگاه منچسترسیتی: هواداران تصویری را برای نصب در محوطه بازیکنان در ورزشگاه ومبلی انتخاب نمودند و همچنین در مورد مقاله‌ی مربوط به فصل به یاد ماندنی این تیم نظرات خود را ارائه نمودند.

هواداران با شرکت در این رای گیری ها از شانس برنده شدن در قرعه کشی ها و جوایزی مانند دسترسی به ویژگی های وی آی پی باشگاه ها و یا ارتقاء سطح عضویتشان برخوردار می شوند.

 

توکن های هواداری، صدای هواداران هستند
صرافی بایننس در زمینه فروش این توکن ها فعالیت می کند

اما باید بدانیم که سوسیو (Socios) تنها عضو این مجموعه نیست.

صرافی رمز ارز بایننس پلتفرم توکن های هواداری خود را که با نام توکن های هواداری بایننس (Binance Fan Tokens) شناخته میشود در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر 1400) راه اندازی کرد. این پلتفرم میزبان توکن های تیم فرمول یک آلپاین (Alpine) و تیم های فوتبال لاتزیو ایتالیا، پورتو پرتغال و سانتوس برزیل است.

حجم بازار توکن های هواداری نسبتاً پایین است. در سپتامبر ۲۰۲۲ حجم مبادلات توکن تیم فوتبال لاتزیو معادل ۶۶ میلیون دلار، تیم فرمول یک آلپاین 50 میلیون دلار و پاریس سن‌ ژرمن ۲۹ میلیون دلار بود. این در حالی است که حجم بازار بیت کوین بیش از ۳۸۰ میلیارد و اتریوم ۲۰۰ میلیارد دلار است.

توکن های هواداری تنها محدود به دنیای ورزش نیستند. پلتفرم هایی مانند رالی (Rally) و رول (Roll) هم مدتی است در تلاشند تا مفهوم توکن های اجتماعی را مطرح نمایند.

با استفاده از این توکن ها، طرفداران ستاره های موسیقی و اینفلوئنسر ها نیز می توانند در زندگی این افراد تاثیر گذار باشند. اما این توکن ها هنوز راهی طولانی پیش رو دارند. بزرگترین آنها که احتمالاً توکن حاکمیتی حجم مبادلاتی معادل ۱۴۰ میلیون دلار دارد. شاید علت این حجم کم، منفعت کمی باشد که  باشد که این توکن ها ارائه می کنند.

به عنوان مثال تصمیم گیری های مرتبط به گروه های موسیقی یا تیم های ورزشی اکثراً در موارد ناچیز و جزئی هستند اما در عوض توکن های حاکمیتی دیفای، امکان ایفای نقش های اساسی در پروتکل های مربوطه را به کاربران می دهند.

با هولد کردن و در اختیار داشتن مقدار کافی از این توکن های حاکمیتی، میتوانید در مورد پروژه هایی با ارزش میلیاردها دلار تصمیم گیری کنید و بر روی آنها کنترل و نفوذ داشته باشید. این بسیار فراتر از چیزیست که توکن های هواداری ارائه می دهند. یونی، توکن حاکمیتی صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ از حجم چهار و نه دهم میلیارد دلار برخوردار است.

نحوه خرید توکن های طرفداری:

آیا مشتاق هستید تا شعار الهام بخش موردنظرتان در رختکن تیم محبوبتان نمایش داده شود؟ برای اینکه شانس خود را برای چنین کاری امتحان کنید باید توکن هواداری بخرید.

فرایند خرید این توکن ها درست شبیه خرید سایر رمزارز هاست. راحت ترین کار برای انجام این عمل استفاده از صرافی های رمزارز مانند بایننس است. شما می توانید در بایننس، با پرداخت تتر (USDT)، استیبل کوین بومی بایننس (BUSD) و یا بیت کوین، توکن هواداری پاریس سن ژرمن را خریداری نمایید.

ابتدالازم است یک حساب کاربری افتتاح نمایید و سپس یک سفارش خرید توکن ثبت کنید. ممکن است سایر صرافی ها برای خرید این توکن ها، جفت ارزهای دیگری را پشتیبانی کنند.

همینطور میتوانید با استفاده از توکن چیلیز که توکن بومی نرم‌افزار سوسیو است، توکن هواداری بخرید.  پس از خرید توکن هواداری مدنظرتان آن را درست مانند سایر رمزارز ها در کیف پول وب 3 خود دریافت خواهید کرد.

اگر توکن هواداری خود را از سوسیو که بازار اصلی توکن های ورزشی است خریده باشید، می توانید به سایت یا نرم افزار این شرکت مراجعه نموده وتوکن های خود را به کار بگیرید. برای مثال میتوانید با استفاده از این توکن ها جوایزی را درون پلتفرم کسب نموده و یا در قرعه کشی شرکت کنید.

همینطور در صورت افزایش ارزش این توکن ها، میتوانید آنها را در صرافی های دیگر بفروشید.

 

مترجم: حسن نصیری

منبع: decrypt.co

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×