» آرشیو اخبار » دولت آمریکا بار دیگر بر اهمیت قوانین در بازار رمزارزها تاکید کرد
رمزارزها

دولت آمریکا بار دیگر بر اهمیت قوانین در بازار رمزارزها تاکید کرد

12 مهر 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، براساس نتایج یک گزارش 124 صفحه‌ای، دارایی‌های رمزارزی از جمله استیبل کوین‌ها و صرافی‌های فعال در زمینه مبادله رمزارزها، به نظارت بیشتری نیاز دارند.

براساس گزارش جدیدی که اخیراً توسط نهادهای نظارتی و مشاوران دولت ایالات متحده منتشر شده است، در صورتی که روند رشد یا ارتباط متقابل ارزهای دیجیتال با سیستم مالی سنتی، همچنان با عدم تبعیت از قوانین مناسب همراه باشد، این ارزها به خطری بالقوه برای ثبات سیستم مالی ایالات متحده تبدیل می‌شوند.

دولت آمریکا بار دیگر بر اهمیت قوانین در بازار رمزارزها تاکید کرد

رمزارزها

تبلیغات جام جهانی قطر

شورای نظارت بر ثبات مالی ایالات متحده امروز گزارش 124 صفحه‌ای خود را در مورد ارزهای دیجیتال منتشر کرد. این گزارش در پاسخ به دستور اجرایی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در 9 مارس 2022 مبنی بر «تضمین مسئولانه توسعه ارزهای دیجیتال»، تهیه و منتشر شده است.

کاخ سفید در ماه سپتامبر «چهارچوب جامع» خود برای مقررات و توسعه رمزارزها در ایالات متحده را منتشر کرد. به دنبال این اقدام، شورای نظارت بر ثبات مالی ایالات متحده (FSOC) که در سال 2010 با تصویب قانون داد-فرانک (Dodd-Frank Act) ایجاد شد، گزارشی را در مورد «ریسک ها و مقررات ثبات مالی ارزهای دیجیتال» منتشر کرد.

گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، در رابطه با این گزارش گفت: «با توجه به اینکه بیشتر رمزارزها جزء اوراق بهادار هستند، به همین دلیل بیشتر نهادهای مالی واسطه در این زمینه در حال معامله اوراق بهادار هستند؛ همین امر نشان می‌دهد که آنها باید در کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ثبت شوند».

آژانس‌های ایالات متحده از جمله وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، کمیسیون بورس و اوراق بهادار و کمیسیون معاملات آتی کالا، از سال گذشته در تلاشند تا بازار ارزهای دیجیتال را قانونمند کرده و تحت نظارت دربیاورند. این اقدامی است که برخی آن را در این فضا «نظارت از طریق اعمال قانون» می‌دانند و معتقدند نتایج دست و پا گیری به همراه دارد.

رمزارزها

جنت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در بیانیه‌ای در رابطه با این گزارش گفت: «ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر در گستره و مقیاس قابل توجهی رشد داشته‌اند. از این رو، آنها توانسته‌اند سرمایه و توجه سرمایه‌داران خرد و نهادهای سرمایه‌گذاری را به سمت خود جلب کنند».

او ادامه داد: «در عین حال، ما در این مدت شاهد شوک‌ها و نوسانات قابل توجه بسیاری در سیستم ارزهای دیجیتال، به‌ویژه در یک سال اخیر، بوده‌ایم. از این رو شورا در نشست فوریه تصمیم گرفت تا با در نظر گرفتن پتانسیل این بی‌ ثباتی‌ها، رسیدگی به وضعیت ارزهای دیجیتال را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود در سال جاری معرفی کند».

براساس گزارش کوین‌گکو (CoinGecko)، در حال حاضر ارزش بازار جهانی رمزارزها 981 میلیارد دلار است، این در حالی است که ارزش این بازار در اکتبر 2021 بیش از 2.2 تریلیون دلار بوده است و این نشان دهنده افت 1.24 تریلیون دلاری این بازار در طی یک سال گذشته است.

در این گزارش به 4 موضوع کلیدی زیر اشاره شده است:

  • «بی‌ثباتی شدید و گسترده در اکوسیستم دارایی‌های رمزارزی»، از جمله عدم وجود الزامات کنترل ریسک به منظور محافظت در برابر ریسک‌های بالا یا لوریج‌های بیش از حد (عدم تعیین محدوده مناسب برای اهرم‌های معاملاتی).
  • تعیین قیمت‌ها براساس سفته‌بازی، به جای موارد کاربردی اقتصاد پایه.
  • کاهش قابل توجه و گسترده ارزش این دارایی‌ها به صورت مکرر.
  • عرضه رمزارزها مرتبط با نهادهایی «با نمایه‌های تجاری پر ریسک و شرایط نقدینگی و سرمایه‌ای مبهم».

در ضمن این گزارش به ریسک تمرکز (متمرکزسازی) خدمات کلیدی و آسیب‌پذیری آنها نیز اشاره دارد.

گنسلر گفت: «این بازار چندان غیرمتمرکز نیست. اکنون ما شاهد این هستیم که این بازار توسط واسطه‌های بزرگ و متمرکز تصاحب شده است؛ همین امر باعث تشکیل ملقمه‌ای از خدمات شده است که معمولاً در بقیه بازارهای اوراق بهادار از یکدیگر مجزا هستند».

گنسلر در این بیانیه، مجدداً دیدگاه خود مبنی بر اینکه بیشتر رمزارزها جزء اوراق بهادار هستند، را تکرار کرد. گنسلر قبلاً بیت کوین را به عنوان نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال که جزء اوراق بهادار نیست و باید توسط کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) مورد نظارت قرار بگیرد، معرفی کرد.

او گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم این بازار، بازارهای سرمایه و اقتصاد ما را ضعیف کند».

رمزارزها

این شورا، تشدید اجرای مقررات موجود و رفع شکاف‌های نظارتی را توصیه می‌کند و معتقد است که افزایش ظرفیت اعضای این شورا به منظور کنترل، نظارت و تنظیم مقررات در مورد فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها، اقدام مناسبی در این زمینه است.

در ضمن این شورا توصیه می‌کند که قانون مناسبی در این زمینه تصویب شود تا به موجب آن، به نهادهای ناظر مالی در بازارهای نقدی ارزهای دیجیتال که جزء اوراق بهادار محسوب نمی‌شوند، اختیار لازم اعطاء شود؛ در ضمن این قانون باید به نهادهای ناظر اختیار لازم برای نظارت بر فعالیت‎‌های نهادهای وابسته و شرکت‌‎های تابعه نهادهای فعال در زمینه ارزهای دیجیتال را بدهد و امکان مطالعه بررسی پتانسیل ادغام عمودی شرکت‌های فعال در زمینه دارایی‌ رمزارزها را برای آنها فراهم کند.

یلن می‌گوید: «در مجموع، این گزارش‌ها شالوده‌ای قوی برای سیاستگذاران فراهم می‌کنند تا بهتر بتوانیم در کنار هم برای کاهش ریسک ارزهای دیجیتال و در عین حال شناخت مزایای بالقوه آنها تلاش کنیم. در ضمن آنها با ایجاد یک ارزش افزوده، زمینه را برای شناخت عمومی ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند».

مترجم: خاطره باقری
منبع: decrypt

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×