» آرشیو اخبار » تسلا با رکود فراگیر چه خواهد کرد؟
جابجایی پپسی با تسلا

تسلا با رکود فراگیر چه خواهد کرد؟

12 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تسلا با این رکود اقتصادی ممکن است با سخت ترین چالش های خود روبرو شود.

اخیراً در ماه جولای، ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا (TSLA.O) گفت که سازنده خودروهای برقی مشکلی با تقاضای مشتری ندارد، فقط یک مشکل در ساخت و ارسال مدل Ys و Model 3s برای مشتریان دارد که آماده خرید هستند.

البته این ادعا ممکن است دیگر درست نباشد.تحلیلگران نشانه های اولیه احتیاط و نگرانی را در بزرگترین خودروساز جهان مشاهده می کنند از جمله قیمت گذاری بالا برای پریمیوم، در زمانی که اقتصاد جهانی در حال کند شدن ورکود است و انتظارات برای فروش جهانی خودروها در حال کاهش است.

تبلیغات جام جهانی قطر

تسلا چالش‌های زنجیره تامین را بهتر از بسیاری از رقبای خود پشت سر گذاشته است و تحلیلگران انتظار دارند که با افزایش تولید، تا سال آینده رشد قوی‌تری داشته باشد، اما نشانه‌هایی نیز وجود دارد که مجبور است با بازار متلاطم هم روبه‌رو شود.

آمارهای منتشر شده در این هفته نشان می دهد تسلا بیش از 22000 خودروی برقی بیشتر از آنچه در سه ماهه سوم به مشتریان تحویل داده بود ساخته است. این اولین باری است که مجبور به تامین مالی تولید این تعداد خودرو بوده است.

در بیشتر سه سال گذشته، تسلا بیش از توان تولید خود،خودروهای برقی به فروش رسانده است‌ و تنها در اوایل سال 2020 بود که COVID باعث اختلال در تحویل خودروها شد. و کمی کارگران و کمبود فضای کار یکی از مشکلات خودرو سازان است که باعث رکود تولید می‌شود و تحویل را دچار مشکل می‌کند که تسلا تاکنون با این مشکل مواجه نشده است.

تسلا مشکلات حمل و نقل را عامل تحویل ندادن به موقع خودروهای خود می‌داند که در کل کمتر از پیش‌بینی وال استریت بوده است.
اگر تسلا به موقع و سر وقت در پایان دوره سه ماهه که معمولا خودروهای خود را تحویل می‌داده تحویل ندهد، این امر به 1.2 میلیارد دلار خودروهای تحویل داده نشده در پایان سه ماهه دوم اضافه می‌شود و این باعث نگرانی‌های زیادی شده است.

تحلیلگران بر این باورند که تسلا همچنان تقاضای بیشتری نسبت به عرضه دارد، که این فرضیه زیربنای برنامه توسعه آن در سال آینده است زیرا این طرح تولیدات در کارخانه‌های شانگهای، برلین و آستین تگزاس را افزایش می‌دهد.

آدام جوناس، تحلیلگر مورگان استنلی، گفت که او معتقد است تسلا با مشکل تقاضای فوری مواجه نیست، اما در مورد قیمت گذاری و توانایی تسلا برای کاهش چرخه اقتصادی هشدار داد.

غیر منطقی است که فرض کنیم: هیچ محدودیتی برای اینکه تسلا تا چه حد می تواند به افزایش قیمت ها بدون توجه به مصرف‌کنندگان ادامه دهد وجود ندارد و یا این شرکت در معرض کاهش رشد اقتصاد کلان قرار نگرفته است.

و همینطور به خاطر زمان انتظار مشتریان تسلا بین سفارش و تحویل به خصوص در ایالات متحده و چین که بزرگترین بازارهای تسلا هستند تقاضا کاهش یافته است.
در چین، این تاخیر که یکی از شاخص‌های تعادل بین عرضه و تقاضا است، از ماه اوت چهار بار کاهش یافته و به حداقل یک هفته برای تحویل رسیده است. ولی تسلا نتوانسته زمان تحویل را کوتاه کند و برای همین به خریداران چینی در صورت تحویل قبل از پایان سپتامبر، 8000 یوان (1100 دلار) تخفیف داده است.

ایلان ماسک در ماه جولای گفت که قیمت‌های تسلا در حال رسیدن به بسیار بالایی هستند و زمانی که قیمت‌ها به این سطح می‌رسند، تقاضا پایین می‌آید و از آنجایی که تسلا در حال افزایش ظرفیت خود است، با موجی از رقابت های خودروهای برقی جدید، به ویژه در چین از جمله BYD (002594.SZ)، Nio (9866.HK) و Xpeng (9868.HK) روبرو می شود.
ماسک نظرات جدیدی در رابطه با ریسک های اقتصادی ارائه کرده است. در ماه ژوئن، او به کارکنان تسلا گفت که “احساس فوق العاده بدی” در مورد اقتصاد دارد، این دلیلی بود که او در آن زمان و برای توقف استخدام به آن اشاره کرد.
در ماه اوت، او به سرمایه گذاران گفت که انتظار دارد این “رکود خفیف” تا 18 ماه ادامه یابد. Sam Abuelsamid، تحلیلگر Guidehouse Insights، گفت که تسلا باید تولید بیشتری در کارخانه های جدیدتر خود در آستین و برلین داشته باشد. ماسک پیش از شروع تولید در این کارخانه ها آنها را با «کوره های عظیم پول» مقایسه کرده بود.
تسلا ممکن است در سه ماهه سوم و چهارم (سال 2023) با چالش‌های مالی مواجه شود، اگر از این کارخانه‌ها کم‌استفاده شود.” فروش خودرو در انتهای سال 2022 به 5.4 درصد کاهش می‌یابد. و در سال 2023 نیز تا حدی به عقب بر می‌گردد.

منبع: رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×