» ارز دیجیتال » تحلیل » تجزیه و تحلیل آنچین بیت کوین (بخش اول)
تحلیل آنچین

تجزیه و تحلیل آنچین بیت کوین (بخش اول)

11 آبان 1401 8

معیارهای تحلیل آنچین روی شبکه بلاکچین (بخش اول) بررسی ارزش بازار در برابر ارزش واقعی بررسی وضعیت انباشت بررسی وضعیت آدرسها

آیا تا به حال احساس کرده اید که در بازار کریپتو غرق شده اید؟ آیا قیمت ها همیشه برخلاف پیش بینی شما به نظر می رسند؟ اگر این گونه فکر می کنید، نگران نباشید؛ شما تنها نیستید. راه حل، تحلیل آنچین بازار است.

به گزارش تیم تحلیلی گذارنیوز، تقریبا هر معامله گر رمزارز حداقل یک بار این احساس را داشته که قیمتها همیشه بر خلاف پیش بینی و مطالعات شخصی او پیش می رود. هنگام برنامه ریزی برای سرمایه گذاری خود، ممکن است به اخبار و برخی شاخص های مالی تکیه کنید، اما گاهی اوقات این کافی نیست. نظارت و تحلیل آنچین در شبکه بلاکچین هر رمزارزی می‌تواند اطلاعات کلانی در اختیار شما قرار دهد که به کمک آنها می‌توانید تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تری داشته باشید. برای کشف قطعات این پازل، همیشه تحقیق و بازبینی در مورد فعالیت شبکه های بلاک چین ایده خوبی است. تقریباً هر نوع تراکنش ارزهای دیجیتال را می توان به صورت عمومی مشاهده کرد. به این معنی که می توانید نحوه حرکت پول را در زمان واقعی مشاهده کنید. از آنجایی که شبکه بلاکچین شفاف است، می‌توانیم هر تراکنش را ردیابی کرده و از طریق یک اکسپلورر مانند اتراسکن (Etherscan) جزئیات کامل تراکنش ها از جمله آدرس فرستنده و گیرنده را دریابیم. با کمک وب سایت معروفی به نام گلسنود (GlassNode)، نحوه تجزیه و تحلیل بلاکچین را در مراحل ساده مرور خواهیم کرد و یک تحلیل آنچین بروز از وضعیت کنونی بیت کوین ارائه می دهیم.

معیارهای تحلیل آنچین روی شبکه بلاکچین

معیارهای تحلیل روی شبکه بلاکچین را می توان به چند دسته کلی تقسیم کرد که در زیر توضیح داده شده است:

تبلیغات جام جهانی قطر

بررسی ارزش بازار در برابر ارزش واقعی

برای تعریف مفهوم ارزش واقعی یا ذاتی یک رمزارز نیز می‌توان گفت که ارزش واقعی (Realized Value) بیان دقیق‌تری از میانگین هزینه صرف شده برای خرید کلیه رمزارزهای درگردش است، با این پیش فرض که در محاسبه ارزش واقعی، رمزارزهای از دست رفته لحاظ نمی‌شوند. اما ارزش بازار حاصلضرب قیمت لحظه ای بازار در تعداد رمزارزهای در گردش است. بطور کلی می توان گفت زمانیکه قیمت لحظه‌ای یا قیمت بازار یک رمزارز زیر قیمت ذاتی یا ارزش واقعی آن در بازار قرار گیرد، ریسک سرمایه گذاری کاهش می یابد. به این منظور به عنوان قدم اول در تحلیل آنچین بیت کوین به بررسی شاخص های ارزش واقعی بیت کوین از سایت گسنود می پردازیم.

  1. نمودار ارزش کنونی بازار بیت کوین در برابر ارزش واقعی

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود، قیمت بازار 20,490 و قیمت واقعی 22,283 است.

نمودار قیمت واقعی بیت کوین در برابر قیمت بازار

نمودار قیمت واقعی بیت کوین در برابر قیمت بازار

2. بررسی نسبت MVRV : 

بطور خلاصه شاخص MVRV نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی است. بطور کلی وقتی شاخص MVRV زیر یک باشد نشان دهنده بازار خونین است و کراس آن از منطقه قرمز نشانه خوبی است. البته افرادی که دید بلند مدت دارند در کف های این منطقه خریدهای خود را انجام می دهند.

شاخص MVRV: ارزش واقعی نسبت به ارزش بازار
شاخص MVRV: ارزش واقعی نسبت به ارزش بازار

3. نمره Z شاخص MVRV (MVRV Z-Score)

نمره z شاخص MVRV تابعی از تفاوت بین ارزش کل بازار و ارزش بازار واقعی است که بر انحراف استاندارد ارزش بازار تقسیم می شود. این نشان می دهد که با چند انحراف استاندارد، ارزش بازار با ارزش تحقق یافته تفاوت دارد. این ارزیابی نشان می دهد که آیا بیت کوین در مقایسه با ارزش واقعی یا ذاتی آن بیشتر یا کمتر ارزیابی شده است. آیا سرمایه گذاران در حال حاضر سود می کنند یا خیر. بالای عدد 7 ، احتمال زیادی وجود دارد که بازار در حباب در حال ترکیدن باشد. زیر صفر، بازار در حال خونریزی است. از ماه ژوئن 2022 (خرداد) این شاخص زیر عدد صفر در حال نوسان بوده است. اگر به تاریخچه این داده توجه کنیم متوجه می شویم که خروج این شاخص از این محدوده با رشد قیمت همراه بوده است.

نمره z شاخص MVRV
نمره z شاخص MVRV

بررسی وضعیت انباشت

  1. نمودار توزیع قیمتها

این نمودار نشان می دهد که در هر بازه قیمتی چه تعداد افرادی با چه قیمتی آخرین بار بیت کوین های خود را جابجا کرده اند. با توجه به انباشت‎ها و جابجایی‌‎ ها در محدوده 18,000 و 19,000 دلار، این نواحی قیمتی همچنان پتانسیل قوی برای حمایت قیمتی را دارند. اما همه این موارد مستلزم این است که تاثیر کلان برای مارکت همچنان مثبت پیش رود. خصوصا تصمیم گیری امروز نرخ بهره توسط فدرال رزرو.

  • محدوده قیمت 18,500 : 610,000 بیت کوین ( 3.23% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 19,200 : 822,000 بیت کوین ( 4.36% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 19,900 : 825,000 بیت کوین ( 4.37% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 20,500 : 510,000 بیت کوین ( 2.7% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 21,200 : 290,000 بیت کوین ( 1.54% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 22,600 : 400,209 بیت کوین ( 2.12% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 23,300 : 254,000 بیت کوین ( 1.35% موجودی در گردش)
نمودار توزیع قیمتهای بیت کوین
نمودار توزیع قیمتهای بیت کوین

2. بررسی وضعیت سوددهی هولدرها: (BTC HODLer Net Position)

این نمودار برای اولین بار از ماه اکتبر(مهر – آبان) به محدوده سبز وارد شده و نشان می دهد که تعداد هولدرهای بیشتری بیت‌کوین های خود را نگه داشته‌اند. زمانی که قرمز (منفی) باشد، یعنی هولدر های بیشتری فروش داشتند.

BTC HODLer Net Position
وضعیت سوددهی هولدرها

بررسی وضعیت آدرسها

1. تغییر در تعداد آدرس‌های بیت کوین:

با بررسی تعداد آدرس‌های کنونی معامله‌گران در شبکه بیت کوین، تنها شاهد رشد ادامه دار تعداد آدرس‌ها با موجودی حداقل 10 هزار بیت کوین هستیم. سایر آدرس‌ها در حالت تقریبا خنثی قرار دارند.

نمودار روند تشکیل آدرسهای جدید بیت کوین
روند تشکیل آدرس‌های جدید با میانگین متحرک کوتاه ‌مدت 30 روزه و بلندمدت 365 روزه

2. مومنتوم یا قدرت روند تشکیل آدرسهای جدید:

در گزارش هفتگی گلسنود روی تعداد آدرسهای بیت کوین تحلیلی انجام شده است. نمودار زیر روند تعداد آدرس‌های بیت‌ کوین را با میانگین‌های متحرک کوتاه ‌مدت 30 روزه و بلندمدت 365 روزه نشان می دهد. در صورتی که میانگین ماهانه نتواند یک مومنتوم یا قدرت مثبت بگیرد ممکن است که به یک فشار فروش منتج شود، همانطور که در نوامبر 2018 قیمت از 6 هزار به 3.2 هزار دلار افت پیدا کرد. در مقابل، در ژانویه 2019 با رشد فعالیت جدید در شبکه و ازدیاد تشکیل آدرسهای جدید، شاهد رشد بازار از 4 هزار دلار به 14 هزار دلار بودیم. در نمودار زیر تعداد آدرس‌های بیت کوین در آستانه یک حرکت افزایشی است، اما هنوز یک رشد شدید همانند سال 2019 نشان نداده است. به گفته سایت تحلیلی گلسنود (glassnode)، چنانچه میانگین متحرک 30 روزه در آدرس‌های بیت کوین بتواند به بالای سطح 410 هزار آدرس برسد، آن زمان می‌تواند نشانگر بهبود حرکت و نشانه‌ اولیه برای رشد بازار باشد‌.

مومنتوم یا قدرت روند تعداد آدرسهای بیت کوین
روند تعداد آدرس‌های بیت‌کوین با میانگین‌های متحرک کوتاه ‌مدت 30 روزه و بلندمدت 365 روزه

 

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×