» ارز دیجیتال » تحلیل » تحلیل گزارش گلسنود در مورد مارکت کپ تحقق یافته بیت کوین
بیت کوین

تحلیل گزارش گلسنود در مورد مارکت کپ تحقق یافته بیت کوین

15 آذر 1401 6

مارکت کپ تحقق یافته شبکه بیت کوین شاهد یک اصلاح کامل است که نشان می دهد تمام جریان های سرمایه از ماه می 2021 اکنون شسته شده است

به گزارش تیم ترجمه گذارنیوز، بیت کوین هفته گذشته در روز چهارشنبه شاهد رشد کوتاهی بود که این رشد به دلیل اخبار فدرال رزرو مبنی بر کاهش سرعت افزایش‌های نرخ بهره بود. در نتیجه، قیمت بیت کوین تا 17500 دلار هم افزایش یافت. با این حال، از آن زمان به بعد قیمت بازگشت و دوباره در محدوده 17000 دلار قرار گرفت که در صورت تداوم روند منفی، قیمت 16000دلار حمایتی قوی است.

آدرس های میکرو بیت کوین نیز رفتار بسیار غیرعادی از خود نشان داده‌اند (منظور از آدرس‌های میکرو بیت کوین آدرس‌های با موجودی کم مربوط به معامله گران کوتاه مدت است). پس از آغاز نشانه های اولیه انباشت پس از خبر ورشکستگی FTX در ماه گذشته، تعداد این آدرس ها در دو هفته گذشته به سرعت کاهش یافته است. فاز انباشتگی به دوره ای اطلاق می شود که قیمت به پایین ترین حد جدیدی رسیده است و قیمت ها شروع به نوسان در یک بازه رنج می کنند. در این مرحله، سرمایه‌گذاران وحشت زده به فروش رمزارزهای خود ادامه می دهند، زیرا از افت بیشتر قیمت می ترسند. با این حال، سرمایه گذاران و معامله گران باتجربه مرحله انباشت را نشانه‌ای از روند صعودی بعدی می بینند.

وارونگی هش ریبون در شبکه بیت کوین

طی ماه گذشته، هش‌ ریت بیت‌ کوین (BTC) در حال نزول بوده و ماینرها در حال تلاش برای ادامه فعالیت‌های خود در میان اصلاحات قوی قیمت بیت کوین بوده‌اند. شبکه بیت کوین به احتمال زیاد شاهد بزرگترین تعدیل سختی استخراج خود در یکسال گذشته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

وب سایت داده‌های آنچین گلسنود (Glassnode) گزارش می‌دهد: «پروتکل بیت کوین به تازگی سختی استخراج را به میزان 7.3-% درصد کاهش داده است، که بزرگترین کاهش از جولای 2021 است. با توجه به کاهش قیمت بیت کوین، افزایش هزینه‌های انرژی و بار بدهی ها، صنعت استخراج بیت کوین در معرض فشار شدیدی قرار دارد.”

تعدیل سختی شبکه بیت کوین
نمودار تعدیل سختی شبکه بیت کوین

 

علاوه بر این، شاخص‌ هش ریبون نشان می‌دهد که بیت‌ کوین ممکن است اصلاح بزرگ دیگری داشته باشد. گلسنود (Glassnode) در گزارش خود اشاره کرده: «این تعدیل سختی در پاسخ به کاهش هش ریت شبکه بیت کوین است، که منجر به کراس دیگری از هش ریبون شده و همچنین باعث شده میانگین متحرک 30 روزه، میانگین متحرک 60 روزه را به پایین بشکند. آخرین کراس منفی هش ریبون در هفت ژوئن 2022 رخ داده بود.»

همانطور که از نمودار زیر دیده می شود، دو بار آخری که هش ریبون کراس داشت، بیت کوین با اصلاح قیمت قابل توجهی مواجه شد. با این حال، همیشه اینطور نیست.

هش ریبون
کراس منفی هش ریبون

شسته شدن کلیه سرمایه های ورودی به بازار بیت کوین

اما نکته قابل توجه در این ریزش‌ها مربوط به مارکت کپ تحقق یافته در شبکه بیت کوین (Realized Market Cap) است.

گزارش گلس‌نود خاطرنشان کرده است: «در پی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اهرم‌زدایی در تاریخ بازارهای رمزارز، مارکت کپ تحقق یافته بیت‌کوین به‌گونه‌ای کاهش یافته است که تمام جریان‌های سرمایه ورودی از ماه می ۲۰۲۱ از بین رفته است و این نشان می‌دهد که ریست شدن (Reset) سرمایه نسبت به ماه می سال 2021 در حال انجام است.»(توضیح اینکه کاهش زیاد قیمت در بازارهای نزولی باعث صفر شدن مارجین معامله گران در پوزیشن های فیوچرز و اهرمی شده، درنتیجه، منجر به بسته شدن اغلب موقعیت های اهرمی می شود. به همین علت نگارنده مقاله، نزول سال 2022 را یک رویداد بزرگ اهرم زدایی نامیده است.)

مارکت کپ تحقق یافته بیت کوین
مارکت کپ تحقق یافته بیت کوین

توضیح گزارش گلسنود

در توضیح گزارش گسنود باید گفت که سقف تحقق یافته یا مارکت کپ تحقق یافته، مجموع ارزش تمام واحدهای یک رمزارز (UTXO) بر اساس قیمت پایانی روزی است که آن واحدها آخرین بار در یک شبکه بلاکچین مثلاً شبکه بیت کوین جابه‌جا شده اند. توضیح ساده تر اینکه مارکت کپ تحقق یافته در شبکه بیت کوین، مجموع یا سیگمای هر UTXO بیت کوین ضربدر قیمت در آخرین جابه‌جایی است.

مارکت کپ تحقق یافته
مارکت کپ تحقق یافته

با این توضیح باید گفت که در ماه می سال 2021 مارکت کپ تحقق یافته بازار همانطور که در نمودار دیده می شود 377.6 میلیارد دلار بود. با ورود سرمایه جدید به بازار، این عدد به ماکزیمم 467.8 میلیارد دلار در 22 آوریل 2022 رسید که در واقع این عدد از دسامبر 2021 تقریباً ثابت مانده بود (این دوره به فاز توزیع در چرخه بیت کوین مشهور است). اختلاف دو عدد اشاره شده حدود 90 میلیارد دلار است که مساوی مجموع سرمایه وارد شده در شبکه بیت کوین از می سال 2021 تا آوریل سال 2022 است. حال، گزارش گسنود با انتشار مارکت کپ تحقق یافته کنونی بازار (عدد 386.1 میلیارد دلار در روز 5 دسامبر 2022) که تقریباً مساوی رقم آن در ماه می سال 2021 است، نشان داد که کل این سرمایه وارد شده در بازار نزولی سال 2022، امروز تقریباً از بین رفته یا به اصطلاح سایت گسنود شسته شده است. البته این شسته شدن سرمایه در بازار کریپتوکارنسی چیز جدیدی نیستند و حذف اجباری موقعیت‌های دارای اهرم بالا برای کشف قیمت در بلندمدت سالم‌تر است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: CoinGape

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×