» آرشیو اخبار » بیپل کیست و چرا معروف شد؟
بیپل

بیپل کیست و چرا معروف شد؟

26 مهر 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیپل (Beeple) یک طراح گرافیک آمریکایی و هنرمند دیجیتال مشهور جهان است، آثار NFT او در یک خانه هنری قدیمی فروخته شده است. بسیاری بر این باورند که بیپل ثابت کرد که هنر نیز می تواند دیجیتالی باشد و لزوماً نیازی به داشتن ویژگی های فیزیکی ندارد. علاوه بر اینکه کار او از نظر زیبایی شناختی برای بسیاری تأثیرگذار است، پیشرفت‌های مختلف فضای NFT و جنبه‌های ساختاری بازار نیز ممکن است نقش خود را در افزایش محبوبیت او داشته باشند.

 

مقدمه

بیپل از طریق هنر دیجیتال خود توجه زیادی را به توکن های غیرقابل تعویض (NFT) جلب کرده است. بنابراین می‌توان او را به عنوان یک چهره مهم در پذیرش NFT ها در نظر گرفت. علاوه بر این، ساخته‌های او نمونه‌ای زنده از موارد استفاده NFT است که می‌تواند سایر متخصصان خلاق را به انجام همین کار برانگیزد.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

بیپل کیست؟

بیپل یا با نام واقعی مایک وینکلمن (Mike Winkelmann)، یک طراح گرافیک و هنرمند دیجیتال آمریکایی است. قبل از اینکه در هنر NFT به شهرت برسد، آثارش در کنسرت های شخصیت های معروفی مانند جاستین بیبر (Justin Bieber)، نیکی میناژ (Nicki Minaj) و چایلدیش گامبینو (Childish Gambino) به نمایش گذاشته می‌شد.
شهرت او به خاطر یک حرفه طولانی در گالری‌های هنری سنتی یا تخصص خاص در توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نبود بلکه راه او در NFT بیشتر یک آزمایش ناگهانی بود، زیرا افراد بیشتر و بیشتری به او توصیه می‌کردند که راه جدیدی را برای انتشار آثار هنری امتحان کند. امروزه بیپل بیش از 2 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد و در بین سه هنرمند با ارزش زنده جای دارد.
هنر NFT بیپل اغلب از ارجاع به سیاستمداران، نمادهای فرهنگی پاپ و موارد مشابه برای طعنه زدن به رویدادهای جاری جهان و ایجاد تفسیرهایی از سیاست و فرهنگ مدرن استفاده می‌کند. جالب توجه است که او راهی برای جلب توجه بخش هنر سنتی با NFTهای هنری متحرک خود پیدا کرد و در عین حال راهی برای بیان نظرات سیاسی و اجتماعی بصری ارائه داد.

بیپل

چه چیزی بیپل را به شهرت رساند؟

بیپل فروش NFT ها را در فوریه 2020 (بهمن 1398)آغاز کرد. اولین فروش های او دنیای هنر و فناوری را شگفت زده کرد و فروش هنر دیجیتال به ده ها هزار دلار رسید. یکی از اولین قطعات NFT که بیپل فروخت، کراس رود(Crossroad) نام دارد و برای تغییر با توجه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020(آبان 1399) ایالات متحده طراحی شده بود که آن اثر هنری ثبت شده در بلاکچین به قیمت 66666.66 دلار آمریکا فروخته و سپس به قیمت 6.7 میلیون فروخته شد.
لحظه بزرگ بیپل زمانی فرا رسید که خانه حراج میراث کریستیز(Christie’s) اثر هنری NFT خود را برای حراج اعلام کرد و آن را به اولین خانه حراج بزرگی تبدیل کرد که یک اثر هنری صرفا دیجیتال NFT را به فروش رساند. علاوه بر این، این اولین باری بود که کریستیز اتر(ether) را به عنوان روش پرداخت پذیرفت.
این اثر هنری Everydays – The First 5000 Days نام داشت که اگر بخواهیم به زبان فارسی برگردانیم معنی آن -هر روز ، 5000 روز اول- می باشد و به قیمت بیش از 69 میلیون دلار آمریکا فروخته شد. به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از پیکسل‌های رنگارنگ است، اما در واقعیت، شامل 5000 تصویر جداگانه است که بیپل هر روز برای بیش از 13 سال ایجاد می‌کند.

به شهرت رسیدن بیپل ممکن است به دلیل زمان بندی او باشد. او درست زمانی وارد فضای NFT شد که شروع به افزایش سرعت گرفته بود.
یکی دیگر از دلایل سیستماتیک می تواند تغییرات گسترده اجتماعی-اقتصادی در جهان مانند اپیدمی کووید 19 باشد. در نتیجه، مردم شروع به صرف زمان بیشتر در دستگاه های دیجیتال، کار از خانه و جذب آسان تر به برنامه های دیجیتال جدید کردند.
فروش ان اف تی Everydays در طول چرخه رونق NFTها اتفاق افتاد و با این وجود، مانند هر چرخه تبلیغاتی، موج شوق NFT متعاقباً فروکش کرده است.

بیپل

 

چگونه بیپل درک مردم از NFT ها را تغییر داد

بیپل از طریق پروژه های موفق مختلف NFT توجه زیادی را به هنر دیجیتال جلب کرده است. برای مثال، اعلام عمومی کریستی در مورد فروش هنر دیجیتال نشان داد که چگونه NFT ها می‌توانند بخشی از فرهنگ نخبگان شوند. همچنین به مخاطبان گسترده‌تر ثابت کرد که هنر نیز می‌تواند دیجیتالی باشد و نیازی به داشتن ویژگی‌های فیزیکی نداشته باشد. همچنین، آگاهی عمومی را از ترکیب هنر و فناوری بلاکچین و امکانات جدیدی که اجازه می‌دهد، افزایش داد.

بسیاری از هنرمندان در طول پاندمی کرونا شروع به بررسی NFT کردند، زیرا به هنرمندان این امکان را می‌داد که بدون اجرای فیزیکی زندگی خود را تامین کنند. علاوه بر این، آنها روش جدیدی برای نشان دادن خلاقیت خود ارائه می‌دهند. نه تنها هنرمندان کوچک، بلکه افراد مشهوری مانند پاریس هیلتون (Paris Hilton)، ادوارد اسنودن (Edward Snowden) و امینم (Eminem) شروع به انتشار پروژه‌های NFT کردند.
به عنوان مثال، اسنوپ داگ (Snoop Dogg) اولین مجموعه NFT خود را به نام “سفر با سگ” معرفی کرد تا خاطرات اولیه خود را در قالب هنر NFT نشان دهد. علاوه بر این، گریمز (Grimes)، نوازنده کانادایی، یک مجموعه هنری NFT از 10 قطعه ایجاد کرد که جهان‌های آینده‌نگر را بررسی می‌کند و در عرض چند ثانیه میلیون‌ها دلار به دست آورد.
با وجود همه نام‌های بزرگی که وارد این فضا می‌شوند، کار بیپل ممکن است برای NFT‌ها که به جریان اصلی می‌آیند، محوری بوده باشد. اولا، او به یکی از پردرآمدترین هنرمندان جهان تبدیل شد و نشان داد که سازندگان می‌توانند بدون اتکا به ناشران و رسانه‌های سنتی درآمد کسب کنند. ثانیاً، اولین آثار هنری او سبک‌های هنری را نشان می‌داد که فقط به شکل دیجیتال امکان‌پذیر بود. در نهایت، او مدت‌ها قبل از اینکه NFT تبدیل به یک ترند شود، هنر خلق می‌کرد و محور دیجیتالی او نشان داد که این فضای جدید نه تنها به پول مربوط می‌شود، بلکه راه‌های جدیدی برای هنرمندان برای نمایش آثارشان ایجاد می‌کند.

 

آینده NFT ها چه خواهد بود؟

بیپل به دلیل هنر NFT خود به شهرت جهانی رسید. با این حال، کمیاب بودن و منحصر به فرد بودن NFT ها، آنها را برای موارد استفاده مختلف مانند بازی، موسیقی و امور مالی مناسب می کند. به عنوان مثال، NFT های بازی به کاربران امکان می دهند صحت آیتم های منحصر به فرد درون بازی مانند تفنگ ها و قطعات زمین را ثابت کنند. علاوه بر این، بازی‌های NFT به اصطلاح بازی برای کسب درآمد(play-to-earn) به کاربران این امکان را می‌دهند که با انجام آن‌ها درآمدزایی کنند.
همچنین، مشابه هنر، می توان صدا را به NFT وصل کرد تا یک قطعه موسیقی کلکسیونی ایجاد کند که به طور گسترده‌ای شناخته شده است و تنها تعداد کمی از نوازندگان می‌توانند به اندازه کافی از موسیقی خود برای امرار معاش درآمد داشته باشند و NFTها این پتانسیل را دارند که مدل کسب و کار صنعت موسیقی را عادلانه‌تر کنند. NFTها می توانند این مشکل را با پلتفرم‌های جریان مبتنی بر بلاکچین یا ردیابی حق امتیاز بلاکچین حل کنند.
یک NFT همچنین می‌تواند به عنوان بلیط ورودی کنسرت‌ها و رویدادها عمل کند و بازار ثانویه ای برای NFTها بر اساس دسترسی آنها ایجاد کند.

علیرغم کاهش سرعت بازار NFT و رونق ناشی از آن در سال 2022، فضای NFT همچنان به توسعه خود ادامه می‌دهد و احتمالاً شاهد تکرارهای جدید و موارد استفاده برای NFT ها خواهیم بود.

در واقع، حتی شما میتوانید یک خالق NFT شوید. اگر در حال حاضر یک هنرمند یا خالق هستید، NFTها می‌توانند به شما امکان دهند بدون نیاز به آژانس یا مدیر، حق امتیاز کسب کنید. علاوه بر این، برخلاف گالری‌های هنری سنتی، بسیاری از بازارهای NFT به همه اجازه شرکت می‌دهند. فناوری بلاکچین NFT ها را فراگیر کرده است. همچنین، از آنجایی که NFT ها دیجیتال هستند، می‌توانید خلاقیت‌های خود را در هر نقطه از جهان به نمایش بگذارید و مانند بیپل، شاید بتوانید یک شبه با انتشار آثار هنری خود به رسمیت برسید.

مترجم:‌ مهدی گچلو
منبع: Binance Academy

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×