» آرشیو اخبار » چطور در این بازار خرسی از راه رمزارز درآمد جانبی داشته باشیم؟
بازار خرسی

چطور در این بازار خرسی از راه رمزارز درآمد جانبی داشته باشیم؟

28 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در حال حاضر بیشتر سرمایه‌گذاران جدید حوزه رمزارزها در حال سپری اولین زمستان مالی خود هستند که طی آن ارزش اکثر ارزهای دیجیتال نسبت به بالاترین سطح خود در نوامبر 2021، حداقل 70% افت را تجربه کرده‌اند. تحمل بازار خرسی برای همه سخت است، به ویژه برای کسانی که تازه وارد این فضا شده‌اند و تجربه چندانی در مواجهه با نوسانات بازار ندارند.

با این وجود، هنوز هم فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد منفعلانه در یک بازار خرسی وجود دارد، تنها باید معامله‌گران رمزارزها اندکی رویکرد خود را تغییر دهند. ما در این مطلب قصد داریم نگاهی به پشتکار معامله‌گران وال استریت بیاندازیم و راه‌‎های ساده‌ایی را مورد بررسی قرار دهیم که در این گونه مواقع به کمک شما می‌آیند.

در ادامه این مطلب به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد: آیا زمان خرید ارزهای بیشتر فرارسیده است؟ چه راه‌های ساده‌ایی برای کسب درآمد در شرایط رکود وجود دارد؟ آیا تکنیک‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای نزولی جواب می‌دهند؟ با توجه به اینکه بازار بیت کوین (BTC) در سال 2022 نزولی است، بهتر است روی چه ارزهایی سرمایه‌گذاری کنیم؟

تبلیغات جام جهانی قطر

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی

بازار خرسی در بازارهای سنتی به صورت بازاری تعریف می‌شود که قیمت سهام در آن بیش از 20% از بالاترین سطح قبلی قیمتی افت کرده باشد. در مورد رمزارزها، بازار خرسی به دوره زمانی گفته می‌شود که در آن قیمت‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار از بین می‌رود.

زمستان بازار رمزارزها چه مدت طول می‌کشد؟ هر چند هیچ پاسخ مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما به عقیده بسیاری، بازار خرسی رمزارزها حداقل سه ماه طول می‌کشد. زمستان کنونی بازار رمزارزها از نوامبر 2021 آغاز شده است و تا زمان نگارش این مطلب، هیچ نشانه‌ایی از برگشت آن دیده نمی‌شود. حال این سوال مطرح می‌شود که این بازار خرسی تا کی ادامه خواهد یافت؟

پاسخگویی به این سوال با قطعیت غیرممکن است، اما براساس روندهای گذشته، ممکن است مدتی طول بکشد. آخرین بازار خرسی رمزارزها بیش از دو سال به طول انجامید، یعنی از 2017 تا اواخر 2022. اگر بازار کنونی نزولی نیز از همین رویکرد تبعیت کند، باید خود را برای یک زمستان طولانی آماده کنیم.

گاهی اوقات ارزش هر دارایی در یک بازار خرسی تنها با انحراف معیار مختصری کاهش می‌یابد. بعدها سرمایه‌گذران دارایی‌هایی را که به قیمت‌های پایین فروخته می‌شود شناسایی می‌کنند و آنها را می‌خرند؛ آنها با این کار خود به بازارهای نزولی پایان می‌دهند.

مشخصه بازارهای نزولی، اعتماد پایین سرمایه‌گذاران و بدبینی آنها نسبت به بازار است. معمولاً سرمایه‌گذاران در یک بازار خرسی هر گونه خبر مثبت را نادیده می‌گیرند و به سرعت دارایی‌های خود را به فروش می‌‍رسانند، که همین امر باعث کاهش بیشتر ارزش آنها می‌شود. بازار رمزارزها از زمان پیدایش بیت کوین در سال 2009 تا کنون شاهد سه بازار صعوی بوده است و در حال حاضر سومین بازار خرسی خود را تجربه می‌کند و تقریباً 70% از ارزش خود را در مقایسه با پیک بازار از دست داده است.

آیا می‌توان بازار خرسی رمزارز را پیش‍‌بینی کرد؟ پیش‌بینی بازار خرسی تقریباً غیرممکن است و بسیاری از سرمایه‌گذاران تا زمانی که حداقل 5% از ارزش سرمایه‌گذاری خود را از دست ندهند، هیچ گونه پیش‌بینی نمی‌توانند انجام دهند.

چگونه در بازار خرسی رمزارز دوام بیاوریم؟

بازار خرسی

با توجه به شرایط فعلی بازار و احتمال ادامه یافتن این شرایط در آینده حداقل نزدیک، اینکه شما به عنوان یک سرمایه گذار از نظر احساسی مردد شوید کاملاً طبیعی است. زمانی که ارزش پورتفوی شما به صورت مداوم کاهش می‌یابد، گرفتن تصمیمات منطقی یا انجام اقدامات لازم، بسیار دشوارتر از قبل می‌شود. زمانی که بازار رمزارز نزولی می‌شود، تقریباً تمام ارزهای موجود در بازار سقوط می‌کنند، حتی اگر اخبار یا تحولات مثبتی در بازار گزارش شود.

کلید بقا در یک بازار خرسی، داشتن چشم‌انداز بلند مدت و تمرکز بر روی عوامل بنیادی پروژه به جای قیمت فعلی آن است. هر چند بازارهای نزولی بالاخره زمانی رشد می‌کنند، اما معمولاً بازیابی زیان پورتفوهایی که در اثر نزولی شدن بازار صدمه دیده‌اند، بسیار زمان‌بر است. در حالی که ممکن است برخی از پورتفوها هرگز به ارزش سابق نرسند. به همین دلیل بازار خرسی نمونه خوبی در زمینه اهمیت حفظ سرمایه در هنگام سرمایه‌گذاری است.

وارن بافت (Warren Buffett) در این باره می‌گوید: «شما باید در دراز مدت، زمانی که دیگران می‌‎ترسند، حریص باشید». در این صورت بازار خرسی برای شما سودآور خواهد شد. در حال حاضر پلتفرم‌های مختلفی در زمینه رمزارزها وجود دارند که به شما در کسب درآمد منفعلانه کمک می‌کنند، در این صورت سرمایه‌گذاران می‌توانند از بازار خرسی بهره ببرند. در ادامه این مطلب بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

مزایای بازار خرسی رمزارز چیست؟

بازار خرسی

اگر چه بازار خرسی معمولاً باعث دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود، اما می‌تواند برای آنها سودآور باشد. در ادامه به برخی از مزایای بازار خرسی رمزارز خواهیم پرداخت:

  • کم بخرید، با قیمت بالا بفروشید: سرمایه‌گذاران باهوش به خوبی می‌دانند که وقتی قیمت چیزی در حال کاهش است، زمان خریدن آن فرا رسیده است. آنها از فرصت کاهش قیمت‌ها برای به دست آوردن دارایی‌ها استفاده می‌کنند و زمانی که دوباره بازار رشد کرد و قیمت‌ها افزایش یافت، آنها را میفروشند و سود می‌کنند. هر چند ممکن است یافتن دارایی‌هایی که تحت تاثیر سقوط بازار قرار نگرفته‌اند دشوار باشد، اما هنوز هم برخی از ارزهای دیجیتال با قیمت بسیار پایینی به فروش می‌رسند.
  • سرمایه‌گذاران باید یاد بگیرند که بر احساسات خود مسلط شوند: یکی از بزرگترین درس‌هایی که باید از بازار خرسی گرفت، یادگیری نحوه کنترل احساسات خود در حین معامله است. واقعیت این است که کاهش مرتب ارزش دارایی‌ها تقریباً هر کسی را به وحشت می‌اندازد، اما فراموش نکنید که بازارهای نزولی موقتی هستند و بالاخره روزی قیمت‌ها برمی‌گردند.
  • سرمایه‌گذران را ثابت قدم بار می‌آورد: یک بازار خرسی سرمایه‌گذاران بلند مدت و منضبط را از سرمایه‌گذاران عجول و کوتاه مدتی جدا می‌کند. کسانی که می‌توانند طوفان را پشت سر بگذارند و در بازار خرسی همچنان به سرمایه‌گذاری ادامه دهند، کسانی هستند که در نهایت برنده می‌شوند.
  • سرمایه‌گذاران می‌توانند مقاومت خود را در برابر ریسک مورد ارزیابی قرار دهند: یک بازار خرسی فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاران است تا میزان ریسک‌پذیری خود را در بوته آزمایش قرار دهند. کسانی که با یک سقوط بازار تمام دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند، دیر یا زود به این نتیجه می‌رسند که چندان ریسک‌پذیر نیستند. از طرف دیگر، کسانی که همچنان به سرمایه‌گذاری در این شرایط ادامه می‌دهند، بیشتر از آنچه که قبلاً تصور می کردند ریسک‌پذیر هستند.

راه‌هایی برای کسب درآمد جانبی در بازار خرسی رمزارز

بازار خرسی

هر چند ممکن است یافتن دارایی‌هایی که تحت تاثیر سقوط بازار قرار نگرفته‌اند دشوار باشد، اما هنوز هم چندین روش مختلف برای کسب درآمد منفعلانه در بازار خرسی وجود دارد. در واقع، هنوز راه‌هایی برای شما وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها به نرخ سود سالیانه (APR) 100% یا حتی بیشتر هم دست پیدا کنید.

بیایید در ادامه این مطلب چند روش مختلف کسب درآمد منفعلانه از بازار خرسی را با هم مورد بررسی قرار دهیم:

استکینگ

بازارهای نزولی همیشه اهمیت نگهداری توکن‌ها برای تولید درآمد منفعلانه را به ما یادآوری می‌کنند. استکینگ یک روش عالی برای درآمدزائی و ارتقای موقعیت شما در یک پروژه است.

استکینگ به معنی قفل کردن سکه‌های خود در یک پلتفرم خاص به منظور به دست آوردن بهره است. بیشتر پلتفرم‌ها در این زمینه دو گزینه را ارائه می‌دهند: استکینگ منعطف (امکان برداشت دارایی در هر زمانی) و استکینگ ثابت (در این صورت شما متعهد می‌شوید که دارایی‌هایی خود برای یک مدت مشخص مثلاً یک ماه یا بیشتر، نزد آن پلتفرم بلوکه کنید).

در این صورت توکن‌ها در پلتفرم‌های متمرکزی مانند Binance، Crypto.com، Kucoin یا Bybit استک می‌شوند. در ضمن صرافی‌های غیرمتمرکزی (DEXها) مانند Uniswap، Balancer و Curve نیز وجود دارند که می‌توانند نقدینگی مورد نیاز شما را تامین کنند و در ازای آن بخشی از کارمزد معاملات به آنها اختصاص می‌یابد.

معامله رمزارز

معامله رمزارزها در طول یک بازار خرسی، فرصت خوبی برای خرید با قیمت پایین و فروش با افزایش قیمت‌ها است. کسب درآمد در معاملات منفعلانه روش مناسبی برای جبران ضررها در یک بازار خرسی است. اگر چه یافتن معاملات سودآور در چنین بازاری دشوار است، اما کسانی که قادر باشند در شرایط این گونه بازارها سرمایه‌گذاری کنند، قطعاً سود قابل توجهی به دست خواهند آورد.

معامله‌گران رمزارزها چگونه در یک بازار خرسی کسب درآمد می‌کنند؟ سرمایه‌گذاران می‌توانند در چندین صرافی مختلف از جمله صرافی‌های متمرکز Binance و Kraken یا صرافی‌های غیر متمرکزی مانند Uniswap و dYdX2 به معامله رمزارزها بپردازند. در ضمن تعدادی از پلتفرم‌های تجاری اجتماعی مانند eToro و Robinhood وجود دارند که می‌توانند به سرمایه‌گذاران برای شروع کار در بازار کمک کنند. پلتفرم‌های تجاری اجتماعی وسیله‌ایی مناسب برای یادگیری روش سرمایه‌گذاری از سایر سرمایه‌گذاران و توسعه استراتژی‌ها برای معامله در بازارهای نزولی است.

ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال

ماینینگ روش دیگری برای کسب درآمد منفعلانه در بازار خرسی است. هر چند سود ماینینگ در بازار خرسی بسیار کمتر از بازار صعودی است، اما هنوز هم یک روش مناسب برای کسب سود است.

استخراج‌کنندگان رمزارزها هم می‌توانند این کار را به تنهایی انجام دهند و هم به یک استخر ماینینگ بپیوندند. وقتی شما به تنهایی کار ماینینگ را انجام می‌دهید، باید مشکل بلک بعدی را به تنهایی حل کنید. استخر ماینینگ به این معنی است که گروهی از استخراج‌کنندگان با هم کار می‌کنند، در این صورت آنها سریع‌تر می‌توانند راهکارهای مناسب را پیدا کنند و براساس سهم هش پاور هر کس، پاداش‌ها را بین خود تقسیم می‌کنند.

افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ فرمی از کسب و کار است که در آن یک فرد محصولات یا خدمات دیگران را تبلیغ می‌کند و اگر شخصی در نتیجه تبلیغات او کالایی را خریداری کند، بخشی از سود کالا به او اختصاص می‌یابد. این کار را می‌توان از طریق پلتفرم‌های مختلف منجمله رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و لیست‌های ایمیلی انجام داد.

افیلیت مارکتینگ در فضای رمزارزها روش دیگری برای کسب درآمد منفعلانه در هنگام رکود بازار است. زیرا بسیاری از پروژه‌ها نرخ کمیسیون‌های مناسبی ارائه می‌دهند و حتی برخی از آنها پاداش‌ها را در قالب توکن‌های محلی پروژه پرداخت می‌کنند.

ایردراپ‌ها (Airdrops)

ایردراپ‌ها روشی بسیار محبوب برای کسب درآمد منفعلانه در شرایط رکود بازار هستند. ایردراپ‌ها، توکن‌هایی هستند که پروژه‌ها به صورت رایگان برای تبلیغ پروژه خود یا افزایش آگاهی در مورد آنها، اهدا می‌کنند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند در وب‌سایت‌هایی مانند Airdrop Alert، CoinMarketCap و Earn Crypto برای به دست آوردن ایردراپ‌ها تلاش کنند. اما باید در این زمینه بسیار هوشیار باشید، زیرا ایردراپ‌های تقلبی زیادی برای به دست آوردن اطلاعات خصوصی حساب‌های افراد (از جمله رمز عبور) توزیع شده‌اند. برای کسب ایردراپ تنها نزد ارائه دهندگان معتبر ثبت نام کنید و قبل از ارائه هر گونه اطلاعات شخصی، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

میانگین‌گیری هزینه دلاری

یکی از راه‌های کسب در آمد منفعلانه این است که متوسط هزینه دلاری سرمایه‌گذاری‌های خود را به دست آورید. این بدان معنی است که شما باید مقدار ثابتی از دارایی را صرفنظر از قیمت در قالب یک برنامه زمانی منظم خریداری کنید. خرید یک دارایی در قیمت‌های مختلف، ریسک خرید در بالاترین سطح و از دست دادن سرمایه خود در پایین‌ترین سطح قیمتی را کاهش می‌دهد.

سرمایه‌گذارانی که در عرضه اولیه سکه‌ها (ICOها) مشارکت می‌کنند و یا اقدام به خرید آلت کوین یا به دست آورد بیت کوین می‌کنند، نیز از همین رویکرد استفاده می‌کنند. در این صورت متوسط قیمت ارز دیجیتال خریداری شده توسط شما در بلند مدت تقریباً یکسان خواهد شد، در این صورت بازگشت بازار و صعودی شدن آن، سود خوبی برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت.

میانگین‌گیری هزینه دلاری (DCA) برای سرمایه‌گذارانی که به طور منظم از ابزارهای پس‌اندازی دارای مزیت مالیاتی استفاده می‌کنند، مزایای بی‌شماری به همراه دارد. در این صورت حدود دو سوم این مبلغ به عهده مشارکت‌کننده و کارفرما خواهد بود و سود سرمایه‌گذاری نیز یک سوم باقیمانده را تشکیل می‌دهد. این بدان معنی است که بسیاری از مشارکت‌‌کنندگان 401 (k) خیلی راحت می‌توانند حساب‌های خود را پس از بازارهای نزولی مجدداً پر کنند.

عواملی که باید در هنگام اتخاذ استراتژی میانگین‌گیری هزینه دلاری (DCA) به آنها توجه کنید:

  • قصد دارید کدام رمزارز را خریداری کنید؟
  • هر چند وقت یک بار قصد دارید سرمایه‌گذاری کنید؟
  • تا چه اندازه قصد سرمایه‌گذاری دارید؟
  • چگونه می‌‎خواهید سرمایه‌گذاری کنید؟

بازار خرسی

استراتژی های سرمایه‌گذاری استیبل کوین

استیبل کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی هستند که به یک دارایی پایدار مانند طلا یا دلار ایالات متحده پیوند داده می‌شوند. این بدان معنی است که آنها مانند سایر رمزارزها در معرض نوسانات شدید قیمتی قرار ندارند. در نتیجه استیبل کوین ها می‌توانند راهکاری عالی برای ذخیره ارزش و کسب درآمد منفعلانه در یک بازار خرسی باشند.

استیبل کوین‌های تثبیت شده‌ایی مانند تتر (USDT) یا یو‌اس‌دی کوین (USDC) برای سرمایه‌گذاران با تحمل ریسک پایین‌تر که به دنبال کسب درآمد منفعلانه قابل اعتمادتری در بازار خرسی هستند، مناسب‌تر است.

چرا استیبل کوین‌ها در زمستان رمزارزها بسیار مهم هستند؟ زیرا در یک سرمایه‌گذاری پایدار استیبل کوین، نوسانات بازار به حساب می‌آید. استیبل کوین‌ها سپری در برابر روندهای تورمی و بازارهای نزولی که مشخصه جو اقتصادی کنونی است، ایجاد می‌کنند. در نتیجه استیبل کوین‌ها قدرت خرید سرمایه را حفظ می‌کنند و در عین حال نرخ‌های بهره رقابتی را نیز ایجاد می‌کنند؛ این ترکیب قدرتمند شما را در برابر نوسانات اقتصاد امروز محافظت می‌کند.

هر چند استیبل کوین‌ها مانند سایر ارزهای دیجیتال بی‌ثبات نیستند، اما این بدان معنی نیست که هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند. ورشکستگی استیبل کوین UST در می 2022 نشان می‌دهد که حتی استیبل کوین‌ها نیز دارای ریسک هستند. از این رو باید در هنگام انتخاب یک استیبل کوین برای سرمایه‌گذاری، پایه‌های آن (دارایی‌هایی که استیبل کوین به آنها وابسته است) را مورد بررسی قرار دهید و با نگاهی دقیق کل پروژه را واکاوی کنید.

توکن‌های غیر مثلی

توکن‌های غیر مثلی (NFTها) ارزهای دیجیتالی هستند که انواع آیتم‌ها از جمله آثار هنری، کلکسیون‌ها و آیتم‌های درون بازی را در بر می‌گیرند. NFTها بر روی یک بلاکچین ذخیره می‌شوند و می‌توان آنها را مانند سایر رمزارزها خرید، فروخت و معامله کرد. یکی از راه‌های کسب درآمد منفعلانه با NFTها، ایجاد NFTهای اختصاصی است. برای این کار می‌توانید در پلتفرم‌هایی مانند Rarible یا OpenSea به ضرب کردن یا مینت NFT بپردازید. هنرمندان، عکاسان و سایر افراد خلاق می‌توانند از این پلتفرم‌ها برای فروش آثار خود به عنوان NFTها استفاده کنند.

هر چند ممکن است شما مانند بیپل (Beeple) از این راه به یک مولتی میلیونر تبدیل نشوید، اما اگر شیفته NFTها هستید و ایده‌های خوبی در ذهن دارید، بهتر است بیشتر به این روش فکر کنید.

فعالیت در صنعت رمزارز 

حتی در بازار خرسی نیز فرصت‌هایی برای کسب درآمد در رمزارزها وجود دارد. یکی از این راه‌ها، یافتن یک شغل در این صنعت است. افزایش محبوبیت رمزارزها باعث افزایش فرصت‌های کاری برای افراد باتجربه در حوزه‌های بلاکچین و رمزارزها شده است. فرصت‌های شغلی متعددی در این صنعت وجود دارند، از بازاریابی و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی گرفته تا کارهای مهندسی و مدیریت محصول، حق‌الزحمه بسیاری از این کارها با رمزارز (که با پایان بازار خرسی، ارزش آن افزایش می‌یابد) پرداخت می‌شود.

فرصت‌های ایده‌آل 

هیچ فرمول محرمانه‌ایی برای موفقیت در بازار خرسی وجود ندارد، اما روش‌های مختلفی وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آنها برای محافظت از سرمایه خود و حتی کسب درآمد، استفاده کنند.

در هر صورت خرید در قیمت‌های پایین و فروش با افزایش قیمت‌‎ها، راهکاری ایده‌آل برای کسب درآمد از رکود بازار است. فراموش نکنید که بالاخره زمستان رمزارزها نیز به پایان خواهد رسید و همیشه فرصت‌هایی برای کسب سود از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) وجود دارد. حجم معاملات نقش مهمی در تعیین سودآوری آنها دارد، اما برای سرمایه‌گذارانی که صبر بیشتری دارند، میانگین‌گیری هزینه دلاری استراتژی مناسبی برای زمانی است که بازار خرسی بیت کوین به پایان خواهد رسید.

مترجم: خاطره باقری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×