» آرشیو اخبار » ایستادگی سرمایه‌گذاران خرد بیت کوین در برابر نهنگ‌ها
بیت کوین

ایستادگی سرمایه‌گذاران خرد بیت کوین در برابر نهنگ‌ها

2 آبان 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اخیراً شاهد نبرد ارتشی از سرمایه‌گذاران خرد بیت کوین (BTC) با همتایان بزرگتر خود برای حفظ قیمت این دارایی بالاتر از حمایت 18 هزار دلار بوده‌ایم.

انباشت قدرتمند بیت کوین در بین ماهی‌ها

طی ماه‌های گذشته، نوعی واگرایی درون زنجیره‌ای بین به اصطلاح نهنگ‌ها (آدرس‌های دارای بیش از 1000 بیت کوین) و ماهی‌ها (کسانی که بین 50 تا 100 واحد بیت کوین دارند) وجود داشته است زیرا قیمت این دارایی در محدوده بین 18 تا 20 هزار دلار در در نوسان است.

ماهی‌ها در طول روندهای جانبی، بیت کوین انباشته کرده‌اند. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط پلتفرم تحلیل گلاس‌نود (Glassnode)، موجودی خالص بیت کوین در آدرس‌هایی با صد تا هزار واحد BTC ، از 3.71 میلیون ماه ژوئن (خرداد) به 3.77 میلیون در ماه اکتبر (مهر) افزایش یافته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

بیت کوین نهنگها

به همین ترتیب، موجودی بیت کوین در آدرس‌های دارای 10 تا 100 واحد BTC نیز در همین بازه زمانی، از 3 میلیون به 3.15 میلیون رسیده است. این روند در میان آدرس‌های کوچکتر، با دارایی بین 0.001 تا 10 بیت کوین نیز مشاهده می‌شود.

در عین حال، این دوره حرکات جانبی قیمت بیت کوین با کاهش موجودی آن در میان نهنگ‌ها همزمان شده است. به عنوان مثال، موجودی آدرس‌های دارای هزار تا 10 هزار واحد بیت کوین از ماه ژوئن (خرداد) تا کنون، از 3.82 میلیون به 3.69 میلیون کاهش یافته است.

10 هزار بیت کوین

علاوه بر این، گروه نهنگ‌های گوژپشت که معمولاً بین 10 هزار 100 هزار BTC دارند، در همین بازه زمانی، دارایی خود را از 1.98 میلیون به 1.92 میلیون کاهش داده‌اند.

اصلی‌ترین تعبیری که از داده‌های درون زنجیره‌ای فوق می‌توان داشت این است که ماهی‌ها در مقایسه با نهنگ‌ها، نسبت به کف بالقوه قیمت بیت کوین در نزدیکی تراز 18 هزار دلار اطمینان بیشتری دارند. اما در حالی که احتمال می‌رود، این سرمایه‌گذاران کوچک فشار فروش انبوه ایجاد شده توسط سرمایه‌گذاران بزرگتر را جذب کرده باشند، از قدیم، خطر سقوط قیمت با کاهش جمعیت نهنگ‌ها بیشتر شده است.

تعداد نهنگ ها

جالب اینجاست که یکی از معدود موارد استثنا در این مورد زمانی اتفاق افتاد که بیت کوین به قیمت بالای 69 هزار دلاری خود رسید در حالی که تعداد نهنگ‌ها نسبتاً ثابت بود. شاید بتوان اینگونه استنباط کرد که در مقایسه با سال‌های گذشته، نهنگ‌ها تأثیر کمتری بر بازار دارند، به‌ویژه که تعادل در صرافی‌ها همچنان به پایین‌ترین سطح چند ساله خود می‌رسد.

افزایش همبستگی بیت کوین با طلا

در حالی که به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران دوباره بیت کوین را به عنوان یک دارایی امن در نظر می‌گیرند، ماهی‌ها به انباشت این دارایی ادامه می‌دهند.

به عنوان مثال، آلکش شاه و اندرو ماس (Alkesh Shah and Andrew Moss)، استراتژیست‌های بازارهای دیجیتال در بانک آمریکا، تضعیف همبستگی میان بیت کوین با شاخص‌های سهام ایالات متحده و تقویت این رابطه متقابل با حرکات قیمت طلا را اینگونه استنباط می‌کنند که پادشان بازار ارزهای دیجیتال بار دیگر به دنبال تحقق شعار “طلای دیجیتال” در آینده نزدیک هستند.

گفتنی است که همبستگی 40 روزه میان بیت کوین با بازارهای پرریسکی مانند نزدک کامپوزیت و اس‌اندپی500 (S&P 500) به ترتیب به حدود 0.69 و 0.75 رسیده است که کمتر از رکورد یک ماه گذشته خود هستند. از سوی دیگر، همبستگی این دارایی با طلا از عدد صفر ماه آگوست (مرداد) به 0.67 در ماه اکتبر (مهر) رسیده است.

همبستگی طلا و بیت کوین

«همبستگی مثبت رو به کاهش با شاخص SPX/QQQ و همبستگی به سرعت در حال افزایش با طلا (XAU) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران احتمالاً بیت کوین را به عنوان یک پناهگاه امن نسبی تلقی می‌کنند، زیرا عدم اطمینان در مقیاس کلان هنوز ادامه دارد و در پایین‌ترین سطوح بازار باقی مانده است.»

این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران همچنان انتظار دارند که قیمت بیت کوین در نهایت به زیر سطح حمایت 18 هزار دلاری سقوط کند. برای مثال، تحلیلگر مستقل بازار فیلب‌فیلب (Filbfilb) استدلال می‌کند که با توجه به همبستگی تنگاتنگ با دارایی های ریسکی و بادهای مخالفی که از سمت اقتصاد کلان می‌وزند، قیمت بیت کوین می‌تواند تا 10 هزار دلار هم کاهش یابد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×