» آرشیو اخبار » اِوموس (Evmos) چیست و چرا محبوب شده است؟
اِوموس

اِوموس (Evmos) چیست و چرا محبوب شده است؟

18 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، هنگامی که اِوموس (Evmos) در اوایل سال جاری راه‌اندازی شد، بلاکچین ۳/۷۶ میلیارد دلاری کازماس (Cosmos) را وارد تعامل مستقیم با اتریوم، دومین شبکه رمزارزی بزرگ با بزرگترین مجموعه از برنامه‌های غیرمتمرکز یا همان dApps کرد. ما به آنچه پروتکل جوان و در حال رشد اِوموس ارائه می‌دهد،  نگاهی انداخته‌ایم.

اِوموس

اِوموس چیست؟

اِوموس، یک هاب برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که پس از سال‌ها توسعه، در ماه آوریل (فروردین) روی بلاکچین کازماس راه‌اندازی شد. این بلاکچین لایه یک به کاربران و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادها و دارایی‌های هوشمند را از اتریوم، برای استفاده در اکوسیستم کازماس مستقر کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

EVM در قلب شبکه اتریوم قرار دارد. EVM به توسعه‌دهندگان توانایی ایجاد قراردادهای هوشمند، و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را می‌دهد. اکثر برنامه‌های غیرمتمرکزی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طریق EVM ایجاد شده‌اند.

به همین دلیل، بلاکچین‌ها با هر شکل و اندازه‌ای به دنبال ادغام با اتریوم هستند، زیرا نقدینگی قوی و تنوع برنامه‌های غیرمتمرکز در اتریوم، آن را به کانون توجه تبدیل کرده است. بی‌ان‌بی چِین (BNB Chain)، آوالانچ (Avalanche) و پالی‌گان (Polygon) همگی مکانیسم EVM را پذیرفته‌اند.

آربی تولاروف (Arbi Tularov)، مدیر ارشد فناوری در بازی متاورسی فارکانا (Farcana) می‌گوید: «با وجود اینکه کازماس بسیار قدرتمند است، اما با اتریوم سازگار نیست. این شکاف حیاتی قرار است با پروتکل اِوموس پر شود.

بیش از ۲۰ بلاکچین قابل همکاری در کازماس وجود دارد، اما با اتریوم سازگار نیستند، البته تا به الان.

تولاروف اضافه کرد: «اِوموس یک فناوری منحصربه‌فرد دارد که توانایی هر پروژه‌ای را، برای فورک کد خود به منظور پیوند با اتریوم افزایش می‌دهد. به گفته او، توانایی ادغام با سایر بلاکچین‌ها، یک پروتکل را پرکاربرد‌تر می‌کند.

اِوموس در سال ۲۰۱۶ توسط فردریکو کونز کولمر (Federico Kunze Küllmer)، آکاش خوسلا (Akash Khosla) و نیک زی (Nic Z) طراحی شد. آنها در ابتدا نام پروژه را اترمینت (Ethermint) گذاشتند. پس از راه‌اندازی این پروژه در ماه آوریل، اِوموس بواسطه بریج‌های اتریوم مانند نومَد (Nomad) قابل استفاده شد. نومَد در ماه آگوست (مرداد) هک شد و ۱۹۰ میلیون دلار از آن به سرقت رفت.

این ادغام، جابجایی دارایی‌ها یا وجوه را بین دو بلاکچین برای کاربران آسان می‌کند.

اِوموس با پروتکل ارتباط بین بلاکچینی (IBC) که به آن «لایه IP بلاکچین» می‌گویند نیز سازگار است. IBC «ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین راه غیرمتمرکز» برای انتقال ارزش در بلاکچین‌های مختلف و درون خود اکوسیستم کازماس در نظر گرفته می‌شود.

تا به امروز، حدود ۱۴ برنامه در اِوموس در حال اجرا هستند. طبق گفته وب‌سایت اِوموس برخی از این برنامه‌ها عبارتند از: دیفای پروتکلز میداس کپیتال (DeFiprotocols Midas Capital)، دیفیوژن فایننس (Diffusion Finance)، گروه‌های NFT محور اوربیتال اِیپس (Orbital Apes) و اِوموس پانکس (EvmOS Punks).

کونز کولمر در مصاحبه‌ای در ۵ اکتبر (۱۳ مهر) با تحلیلگران استیکینگ ریواردز (Staking Rewards) گفت: «اِوموس برای توانمندسازی توسعه‌دهندگان طراحی شده است. هر برنامه‌ای که در محیط EVM ساخته شده، می‌تواند به راحتی با استفاده از سالیدیتی (Solidity) یا وایپر (Vyper) فعالیت خود در اِوموس را شروع کند…»

توکنومیکس اِوموس 

اِوموس از روش اعتبارسنجی بلوک اثبات سهام (PoS) و بر اساس پروتکل تِندرمینت (Tendermint) استفاده می‌کند. تِندرمینت یک محیط محاسباتی است و به بلاکچین‌هایی که در کازماس فعالیت‌ می‌کنند، ویژگی‌های امنیتی و اعتبارسنجی مهمی را ارائه می‌دهد.

توکن اصلی بلاک چین اِوموس، EVMOS نام دارد. هولدرها می‌توانند برای ولیدِیتور (validator) شدن درخواست دهند. ولیدِیتورها افرادی هستند که ضمن پردازش تراکنش‌ها، بلاکچین را ایمن می‌کنند؛ اما تنها ۱۵۰ نفر برتر با بیشترین تعداد توکن استیک شده برای این کار انتخاب می‌شوند.

هولدرهای توکن EVMOS این امکان را دارند که از طریق بخش واگذاری استیک (delegated staking)، توکن‌های خود را به یک نود و در ازای پرداخت کارمزدی واگذار، و از ولیدِیتور مورد نظر خود پشتیبانی کنند. به این ترتیب، کاربران می‌توانند بخشی از پاداش‌ استیک تولید شده توسط آن ولیدِیتور خاص را دریافت کنند.

حداکثر عرضه EVMOS یک میلیارد توکن است. به گفته کوین‌گکو (CoinGecko)، در حال حاضر بیش از ۳۱۶ میلیون توکن در گردش است. اِوموس می‌گوید که این توکن عمدتاً برای پرداخت هزینه‌های تراکنش در شبکه، استیکینگ و رای‌گیری در مورد پروتکل‌های پیشنهادی استفاده می‌شود.

کونز کولمر، خالق اِوموس می‌گوید که توسعه‌دهندگان، ۵۰ درصد از کارمزد تراکنش‌ها را زمانی که کاربران با برنامه‌های کاربردی خود تعامل می‌کنند، به دست می‌آورند. این امر به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا منبع درآمد قابل اتکا و ثابتی داشته باشند، که با پروژه‌هایشان تنظیم می‌شود. هر روز، ۴۰ درصد از کل EVMOS چاپ شده، استیک می‌شود.

اِوموس

اِوموس در یک پست وبلاگی توضیح داده که این توکن «در ابتدا بسیار تورمی است». طبق مدل اولیه آن، توکن‌های جدید تحت یک برنامه کاهشِ نمایی چاپ می‌شوند که بواسطه آن تورم در هر سال کاهش می‌یابد.

در این پست آمده است که: «این امر باعث می‌شود که شبکه در درازمدت از نظر فنی ضد تورمی باشد، اما ما اِوموس را به عنوان توکنی با عرضه بدون محدودیت می‌بینیم. پس از چهار سال، سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) اِوموس که این پروتکل را مدیریت می‌کند، می‌تواند یک مدل عرضه توکن جایگزین، مانند انتشار خطی یا ثابت پیشنهاد کند.

به گفته کونز کولمر، توزیع اولیه اِوموس در هنگام راه‌اندازی، به صورت یک ایردراپ از توکن EVMOS برای کاربران اتریوم و کازماس بود.

این سیستم که با نام رِکت‌دراپ (Rektdrop) شناخته می‌شود، به گونه‌ای برای به حداکثر رساندن تمرکززدایی توزیع در بین گروه‌های نهنگ‌ها و سیستمی طراحی شده، تا هولدرهای کوچکتر سود بیشتری ببرند. بیش از دو میلیون کیف پول واجد شرایط این ایردراپ بودند.

پرایس‌ اکشن و پیش‌بینی قیمت

قیمت توکن EVMOS در ماه آوریل و هنگام عرضه به حدود ۶/۶۸ دلار افزایش یافت. بر اساس داده‌های کوین‌گکو، ارزش این توکن در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۷۴ درصد کاهش یافته و به ۱/۶۹ دلار رسیده است. EVMOS در اواسط ژوئن (اواخر خرداد) به پایین‌ترین سطح قیمتی خود یعنی ۱/۲۴ دلار سقوط کرد و در سپتامبر (شهریور)، پیش از اینکه به سطح فعلی برسد، دوباره به بالای ۳ دلار بازگشت.

EVMOS مارکت کپ ۵۳۸ میلیون دلاری دارد و در بین پنج پروتکل برتر در اکوسیستم کازماس قرار گرفته است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اِوموس به رشد خود ادامه خواهد داد. پیش‌بینی تحلیلگران می‌گوید که قیمت آن تا سال ۲۰۲۵ به ۶/۷۴ دلار می‌رسد.

اِوموس

سباستین مِنگه (Sebastian Menge)، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل پلتفرم فیت‌بِرن (Fitburn) می‌گوید: «به نظر من همین که اِوموس یک پلتفرم کاربردی قرارداد هوشمند در EVM است و از طریق IBC به شبکه کازماس متصل شده، یعنی در حال حاضر «موفق» است. اِوموس هنوز یک اکوسیستم بسیار جدید و در حال رشد است. برنامه‌هایی که هم‌اکنون در آن وجود دارند، عمدتاً صرافی‌های غیرمتمرکز NFT و پلتفرم‌های معاملاتی هستند و پروژه‌های بیشتری هم در دست تولید قرار دارند.

مِنگه در ادامه گفت:

اِوموس به خودی خود کاربردی بودن کازماس را نشان می‌دهد و باید به عنوان دستاوردی از یک توسعه جامعه محور دیده شود. این پروتکل مرزهای IBC را گسترش می‌دهد، و برای اجرا بر روی بلاکچین‌های EVM موجود آماده می‌شود.»

نگاهی به آینده

اِوموس یک بلاکچین جوان است که تغییرات باورنکردنی را در اکوسیستم کازماس ایجاد کرده است. از زمان راه‌اندازی اِوموس در ماه آوریل، جامعه آن چندین رویداد رمزارزی یا هکاتون را در تلاش برای رشد شبکه تأمین مالی کرده است.

در حالی که این پروتکل با هک ۱۹۰ میلیون دلاری نومَد، در ماه آگوست، اندکی عقب‌گرد کرد، اما همچنان شاهد رشد است. این شبکه از لحاظ مارکت کپ به یکی از بزرگترین شبکه‌های کازماس تبدیل شده و به بیش از ۱۱۱،۰۰۰ دنبال‌کننده در توییتر دست یافته است. تحولات بیشتری هم در راه است.

به گفته کونز کولمر، اِوموس در آینده نزدیک «حساب‌های بین بلاکچینی را یکپارچه می‌کند. این قابلیت جدید، راه را برای ادغام‌های هیجان‌انگیزی مانند ادغام DAO‌ها در بلاکچین‌های دیگر با استفاده از ناسیس سِیف (Gnosis Safe) در اِوموس، یا اینترچین دیفای‌اپلیکیشنز (Interchain DeFiapplications) باز می‌کند.»

اِوموس همچنین در حال پیاده‌سازی یک سیستم امنیتی مشترک است، که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های خود را در بلاکچین‌های متفاوت مقیاس‌بندی کنند، و در عین حال به پشتیبانی خود از این پروتکل ادامه دهند.

آربی تولاروف توصیه می‌کند که با احتیاط عمل کنید.

«پروتکل اِوموس هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته، بنابراین بهتر است منتظر همکاری آن با شرکت‌های بزرگ باشیم. اینکه بی چون و چرا درباره آن نتیجه‌گیری کنیم، مصداقی از بی احتیاطی است.»

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: beincrypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×