» آرشیو اخبار » افزایش بی سابقه نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا

افزایش بی سابقه نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا

18 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز،بانک مرکزی اروپا (ECB) اعلام کرد که نرخ بهره را 75 واحد افزایش می دهد و این دومین افزایش متوالی نرخ بهره خواهد بود.

این بیشترین افزایش نرخ بهره است که شورای 25نفری بانک مرکزی اروپا( ECB ) در یک جلسه انجام داده است. با این حال، نرخ معیار برای اعطای وام به بانک‌ها در حال حاضر تنها 1.25 درصد است که هنوز از نظر استانداردها سطح بسیار پایینی است.

نرخ سپرده ( که نرخ سودی است که بانک ها برای سپرده گذاری یک شبه پول نزد بانک مرکزی دریافت می کنند )0.75 درصد است.
بانک مرکزی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: شورای حاکم تصمیم خود را گرفته و بر این اساس نرخ بهره را بیشتر افزایش می دهد، زیرا تورم بسیار بالاست و احتمالاً برای مدت طولانی بالاتر از هدف باقی می ماند.

تبلیغات جام جهانی قطر

بانک مرکزی اروپا نسبتاً دیر شروع کرد برای پیوستن به فدرال رزرو ایالات متحده و سایر بانک های مرکزی در این بحران جهانی برای افزایش نرخ ها و مبارزه با تورم.
این افزایش با هدف افزایش هزینه های استقراض برای مصرف کنندگان، مشاغل و دولت ها صورت می گیرد. این کار از نظر تئوری هزینه ها و سرمایه گذاری را کند می کند و در عین حال با کاهش تقاضا برای کالاها، قیمت مصرف کننده را کاهش می دهد.

بانک مرکزی اروپا، مانند بسیاری از بانک های مرکزی دیگر کشورهای غربی، از زمان به اصطلاح سقوط مالی در سال 2008، همواره نرخ های بهره را تقریباً بدون هیچ افزایشی در سطح صفر یا نزدیک به صفر نگه داشته است.

برای سال‌ها، این نرخ‌های پایین، به سختی رشد را مثبت نگه داشتند و تورم را تقویت نکرند. اما مشکلات عرضه جهانی در هنگام همه‌گیری کووید و به دنبال آن جنگ اوکراین و اثر آن بر قیمت‌های اصلی محصولاتی مانند غذا و سوخت، اکنون تورم به 10 درصد رسیده است و بانک‌ها را وادار کرده است تا نرخ‌ها را افزایش دهند تا بتوانند تورم را کنترل کنند.

و حالا کاهش عرضه گاز طبیعی توسط روسیه نیز قیمت ها را بیش از پیش افزایش داده است. مسکو مسائل فنی را عامل این کاهش می‌داند، اما نسبت به توقف کامل عرضه هشدار داده و اعلام کرده در صورت اجرایی شدن سقف قیمت گاز و نفت عرضه را به طور کامل قطع می کند.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، یکی از اولین کسانی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که این تصمیم و افزایش نرخ بهره نشان دهنده این است که ما از نظر اقتصادی در وضعیت فوق العاده دشواری قرار داریم.

لیندنر در جلسه بحث بودجه در مجلس عوام آلمان گفت: اولویت اول مبارزه با تورم است، زیرا در غیر این صورت، پایه های اقتصادی ما را از بین می برد.
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که افزایش نرخ‌ها در چند جلسه آینده ادامه خواهد یافت، زیرا تورم بسیار بالاست و احتمالاً برای مدت طولانی بالاتر از هدف ما می ماند.

لاگارد همچنین گفت:آمارهای اخیر حاکی از کاهش قابل توجه رشد اقتصادی منطقه یورو است و انتظار می رود اقتصاد در اواخر سال و در سه ماهه اول سال 2023 دچار رکود شود.

رشد اقتصادی برای باقی مانده سال جاری و در طول سال 2023 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و انتظار می رود اقتصاد به رشد 3.1 درصدی در سال 2022، 0.9 درصدی در سال 2023 و 1.9 درصدی در سال 2024 برسد.

منبع: رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×