» آرشیو اخبار » آیا طلا سرمایه گذاری خوبی است؟
طلا

آیا طلا سرمایه گذاری خوبی است؟

23 آذر 1401 5

طلا همیشه به عنوان یک محافظ عالی در برابر افزایش نرخ بهره در نظر گرفته می شود. افزایش نرخ بهره در شرایط خاص اقتصادی صورت می گیرد؛ شرایطی مانند افزایش تورم و کاهش قدرت خرید. 

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، طلا همیشه به عنوان یک محافظ عالی در برابر افزایش نرخ بهره در نظر گرفته می شود. افزایش نرخ بهره در شرایط خاص اقتصادی صورت می گیرد؛ شرایطی مانند افزایش تورم و کاهش قدرت خرید.

سرمایه گذاری بر روی طلا به سرمایه گذاران کمک می کند تا سرمایه های خود را در شرایط سخت اقتصادی به خوبی مدیریت نمایند. زمانی که سایر دارایی ها مانند ارزهای دیجیتال و سهام با افزایش نرخ بهره سقوط می‌کنند، طلا عملکرد بسیار خوبی دارد.

اقتصاددانان استدلال می کنند که بر اساس آمارها، زمانی که نرخ بهره افزایش می یابد، قیمت طلا نیز افزایش می یابد. اما آیا این درست است؟ بیایید ابتدا نرخ های بهره را بررسی کنیم، چرا آنها تغییر می کنند و چگونه بر قیمت طلا تأثیر می گذارند.

تبلیغات جام جهانی قطر

نرخ بهره

نرخ بهره درصدی از اصل وام است که وام دهنده به ازای تامین پول دریافت می کند. اصل وام مبلغی است که وام داده شده است. نرخ بهره بر هزینه وام تاثیر می گذارد. در نتیجه آنها می توانند اقتصاد را تسریع یا کند کنند. نرخ بهره به دلیل سه عامل اساسی در حال تغییر است.

مانند هر مؤلفه مالی، عرضه و تقاضا بر نرخ بهره تأثیر می گذارد. به طور خاص، در این زمینه عرضه و تقاضا در مورد اعتبارات مد نظر است. به این معنی که اگر تقاضا برای وام زیاد باشد، نرخ بهره بالا خواهد بود و بالعکس. از سوی دیگر، اگر عرضه اعتبارات (وام) بیشتر باشد، نرخ سود پایین خواهد بود. این گونه است که عرضه و تقاضا بر نرخ بهره تأثیر می گذارد.

نرخ تورم یکی دیگر از عوامل موثر بر نرخ بهره است. تورم بالاتر به دلیل قدرت خرید ضعیف تر منجر به افزایش نیاز به استقراض می شود. از سوی دیگر، وام دهندگان به امنیت بالاتری نیاز دارند و به عنوان جبران کاهش قدرت خرید پول، سود بیشتری را درخواست می کنند که در آینده به آنها بازپرداخت می شود.

دولت ها از نرخ بهره به عنوان ابزار سیاست پولی استفاده می کنند. با افزایش هزینه استقراض در بین بانک‌های تجاری، بانک مرکزی می‌تواند بر بسیاری از نرخ‌های بهره دیگر مانند وام‌های شخصی، وام‌های تجاری و وام‌های مسکن تأثیر بگذارد.

طلا در محیط افزایش نرخ بهره

معمولاً قیمت طلا در شرایط افزایش نرخ بهره کاهش می‌یابد. به دلیل نرخ بهره بالاتر، معامله گران از سرمایه گذاری در فلزات گرانبها اجتناب می کنند، زیرا طلا هیچ سودی به همراه ندارد مگر افزایش ارزش ذاتی آن. برعکس، زمانی که نرخ بهره پایین است، سرمایه گذاران تمایل دارند پول خود را به فلزات گرانبها مانند طلا تبدیل کنند. چرا که نرخ بهره بازدهی کمتری نسبت به سایر دارایی های سودآور دارد.

مزیت بالا رفتن نرخ بهره برای طلا
همانطور که در نمودار می بینیم، به نظر می رسد قیمت طلا بالاتر از نرخ بهره 10 ساله ایالات متحده است. بنابراین سرمایه گذاران باید در نظر داشته باشند که در شرایط سختی مانند آنچه که اکنون در حال تجربه آن هستیم (تورم بالا)، افزایش نرخ بهره لزوما به معنای کاهش قیمت طلا نیست.

نمودار طلا و بهره

برعکس، با مشاهده افزایش تورم آن هم در حالی که نرخ‌های بهره به سرعت برای تعدیل اقتصاد افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران شروع به تردید در مورد موقت یا دائمی شدن تورم و بحران اقتصادی موجود نمودند. در چنین شرایطی، و همان طور که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده اند، شرایط به نفع تمایل به ریسک است.

به این معنی که سرمایه گذاران به سمت دارایی های امن مانند طلا فرار می کنند، بنابراین ما یک همبستگی مثبت بین افزایش نرخ بهره و افزایش قیمت طلا داریم. در پایان، هر سرمایه‌گذار باید قبل از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا، نرخ بهره و محیط کلان اقتصادی را به دقت بررسی کند.

تحلیل تکنیکال طلا

با در نظر گرفتن همه موارد فوق و ترکیب تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال، طلا موفق شد سود بسیار خوبی را با بازدهی 9.40 درصد و ریسک نزولی 1.55 درصدی ثبت کند.
نمودار طلا

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×