» بازارها » طلا، ارز، نفت » احتمال توقف روند نزولی بازار طلا
بازار طلا

احتمال توقف روند نزولی بازار طلا

11 آبان 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازار طلا با یک روند نزولی و سراسر ضرر وارد ماه نوامبر(آبان) شد. آیا گاوها (سرمایه گذاران امیدوار به افزایش قیمت ها) می توانند این روند نزولی را تغییر دهند؟

گام اول، دفاع از سطوح حمایتی است که به عنوان کمترین قیمت های سپتامبر(شهریور – مهر) و اکتبر (مهر – آبان) ثبت شده است. اگرچه بازار طلا هفتمین افت متوالی ماهانه را برای ماه اکتبر ثبت کرد ( که بدترین رشته زیان ماهانه خود را در 50 سال گذشته نشان می دهد). اما قیمت های روزانه طی این زمان به پایین ترین سطح سال جاری نرسیدند.

علیرغم یک ماه کاهشی  دیگر، به نظر می رسد که فشار فروش نزولی اندکی تعدیل شده است. قیمت طلا طی چند هفته گذشته در محدوده باریکی نوسان داشته و امروز (2 نوامبر، 11 آبان) از خط روند نزولی بالاتر رفته است. به طوری که در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله در کانال 1650.81 دلار معامله می شود. تثبیت قیمت اونس در محدوده زیر 1750 دلار، می تواند یک شتاب صعودی جدید را ایجاد کند. در حالی که از دست رفتن کانال حمایتی 1600 دلار در هر اونس باعث ایجاد موج فروش جدیدی در بازار خواهد شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

گاوهای نر طلا (سرمایه گذاران امیدوار به افزایش قیمت‌ها)، ممکن است به سمت بازارهای نقره حرکت کنند. چرا که نقره قدرت نسبی خوبی را از خود نشان داده و برخلاف طلا یک خط حمایت صعودی را نشان می دهد. نقره از اواخر آگوست بالای حد نزولی خود معامله شده، و به این ترتیب همچنان واگرایی مثبتی را در برابر طلا نشان خواهد داد. در حالت کلی پیشتازی نقره، یک نشانه صعودی برای فلزات گرانبها است. البته بازار نقره برای ایجاد یک روند صعودی معنادار هنوز جای کار دارد. در حال حاضر، نقره یک سوگیری جزئی به سمت بالا دارد. بسته شدن قیمت بالای 21 دلار، نشان دهنده یک روند صعودی جدید است.

اصلی ترین مانع برای افزایش قیمت فلزات، فقدان هرگونه چشم انداز تغییر سیاست افزایش نرخ بهره فدرال رزرو است. فدرال رزرو تهاجمی ترین کمپین انقباضی خود را در دهه های اخیر آغاز کرده است. و تاکنون، تا زمان نگارش این مقاله، سیاستگذاران فدرال رزرو همچنان تسلیم نشده و اهداف خود را دنبال می کنند. آنها روز چهارشنبه برای اعلام آخرین تصمیم خود تشکیل جلسه خواهند داد. بازارها قبلاً با افزایش 0.75 درصدی دیگری در نرخ بهره قیمت گذاری کرده اند.

بازار طلا

با توجه به بزرگی افزایش نرخ و افزایش متناظر نرخ دلار آمریکا، بازار طلا و نقره می‌توانستند در سال 2022 بسیار بیشتر از آنچه که در واقع کاهش داشته‌اند، سقوط کنند. سرمایه‌گذاری در طلا، از ابتدای سال عملکرد بهتری نسبت به اوراق قرضه بلندمدت یا صندوق‌های شاخص بازار سهام داشته است (علی‌رغم افزایش ارزش سهام در). با توجه به تورم افسارگسیخته و بی سابقه در اقتصاد، بازارهای فلزات گرانبها برای گاوهای نر که انتظارات بالایی داشتند، عملکرد ناامیدکننده ای داشته است.

تحلیل بازار طلا در سال 2023

ثابت شده است که تورم پایدار است. با این اوصاف، تمایل فدرال رزرو برای مبارزه با آن ممکن است گذرا باشد. از سوی دیگر، بانک های مرکزی از حمایت سیاسی آن چنانی برای افزایش بیشتر نرخ بهره برخوردار نیستند. آمریکا با افزایش شدید هزینه‌های استقراض با بار بدهی 31 تریلیون دلاری مواجه است، در حالی که اقتصاد با رکود بالقوه ویرانگر مسکن در سال 2023 مواجه است.

چه عوامل سیاسی یا اقتصادی در نهایت فدرال رزرو را مجبور به کنار گذاشتن سیاست های تهاجمی خود کند یا خیر، افزایش نرخ بهره در نهایت به پایان خواهد رسید. ممکن است سیاستگذاران نوعی پیروزی بر تورم را اعلام کنند، اما نمی توانند آسیبی را که قبلاً ایجاد کرده اند جبران کنند. چرا که هزینه های زندگی به سطح قبل از 2020 باز نمی گردد. با کاهش روزافزون قدرت خرید، قیمت ها همچنان در حال افزایش خواهند بود. حتی اگر فدرال رزرو به نحوی نرخ تورم «رسمی» را به هدف 2 درصدی خود برساند، این امر پس از رسیدن به اوج تورم (8 تا 10 درصد) صورت خواهد گرفت.

در طی زمان مشخص شده است که بازار طلا با شاخص ارزش دلار آمریکا رابطه معکوس دارد. با توجه به کاهش ارزش شاخص دلار و همین طور ارزش واقعی اسکناس فدرال رزرو، ممکن است خبرهای خوبی برای فلزات گرانبها و به ویژه طلا و نقره در پیش باشد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : Fxstreet

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×