» ارز دیجیتال » اتر و سولانا، بیشترین سهم از استیکینگ رمزارزها
استیکینگ

اتر و سولانا، بیشترین سهم از استیکینگ رمزارزها

29 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اتریوم (ETH) و سولانا (SOL) بیشترین میزان استیکینگ را در بین رمزارزها به خود اختصاص داده‌اند.

ارزش بازار تمام دارایی‌های دیجیتال استیک شده به 95 میلیارد دلار می‌رسد که اتر و سوالانا در این زمینه پیشتاز هستند.

داده‌های وبسایت استیکینگ ریواردز دات کام (StakingRewards.com) نشان می‌دهد که اتر (ETH) پس از ارتقا موفقیت‌آمیز مِرج (Merge) و ادغام لایه اجماع شبکه بیکن (Beacon Chain consensus layer) با لایه اجرایی اتریوم (Ethereum execution layer) در 15 سپتامبر 2022، بیشترین دارایی دیجیتال استیک شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

در رده دوم در این لیست، سولانا با 12.7 میلیارد دلار رمزارز استیک شده قرار دارد. کاردانو با بیش از 11 میلیارد دلار، شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) با بیش از 5 میلیارد دلار و آوالانچ (Avalanche) با حدود 4.6 میلیارد دلار دارایی استیک شده در رده‌ها بعدی هستند. ده بلاک چین برتر نیز در این زمینه عبارتند از پولکادات (Polkadot)، کازماس هاب (Cosmos Hub)، ترون (Tron)، پالیگان (Polygon) وپروتکل نییِر (Near Protocol). در بین ده رمزارز برتر بر اساس ارزش بازار، توکن شبکه کازماس یعنی اتم (ATOM) بالاترین بازدهی را با 17.89٪ ارائه می‌دهد.

فرآیند استیک کردن رمزارزها برای مدت طولانی و در جهت کسب پاداش‌های مربوطه، همچنین راهی برای ولیدیتورها است تا فرصتی برای اضافه کردن یک بلوک جدید به بلاکچین داشته باشند. الگوریتم، آن نودی را انتخاب می‌کند که بیشترین رمزارز را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در دست استیک داشته است.

در مقابل، ماینینگ شامل رقابت برای به دست آوردن فرصتی برای افزودن یک بلوک جدید از تراکنش‌ها به بلاکچین و با استفاده از یک فرآیند محاسباتی پر انرژی است که نگرانی‌های زیست محیطی بسیاری از بخش‌ها و سازمان‌ها از جمله دولت بایدن را برانگیخته است.

 

فرایند استیکینگ توسط توسعه دهنده بلاکچین سانی کینگ (Sunny King) و اِسکات نادال (Scott Nadal) در مقاله‌ای در سال 2012 به عنوان پاسخی به مصرف انرژی بالای بیت کوین معرفی شد.

اتریوم با استیکینگ به دنبال تبدیل شدن به “پول سالم” است.

در زمان انتشار این خبر اتریوم که دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است، بیش از 14 میلیون و 500 هزار اتر استیک شده دارد. این فرایند 430 هزار اعتبارسنج داشته و بازده سالانه‌ی 4.1 درصدی را ارائه می‌دهد. به گفته شرکت تحلیلی نانسِن (Nansen)، بیشتر اتریومی که در حال حاضر استیک می‌شود، با قیمت‌های فعلی سودآور نیست. به نقل از وب سایت کوین گکو (Coingecko) در زمان انتشار این خبر، اتریوم با قیمت 1361 دلار معامله می‌شود.

مهاجرت اخیر اتریوم از مکانیسم اثبات کار به اثبات سهام، تغییری در الگوی انتشار این ارز دیجیتال و امکان کسب وضعیت «پول سالم» از طریق معرفی سقف عرضه ایجاد کرد.

از زمان انجام ارتقا مِرج (Merge)، بیش از 3 هزار اتر (ETH) به عرضه‌ی در گردش این دارایی تزریق شده است. یک مکانیسم با عنوان فی بِرن (fee burn) با حذف اترها از گردش، عرضه را کنترل می‌کند. فی بِرن با شماره 1559 به عنوان یک پیشنهاد بهبود اتریوم در آگوست 2021 معرفی شد.

برداشت اتر استیک شده تا پس از ارتقای شانگهای در اوایل سال 2023 امکان پذیر نخواهد بود. برای تبدیل شدن به یک ولیدیتوردر شبکه اتریوم قبل از مرج، باید 32 اتر را استیک می‌کردید. استخرهای استیکینگ همچنین به ولیدیتورهای مشتاق اجازه ورود به این مسابقه را می‌دادند و کاربران با حداقل 0.01 اتر می‌توانستند در آن‌ها مشارکت داشته باشند.

به گفته رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، مهاجرت اتریوم به یک بلاکچین اثبات سهام می‌تواند به این معنی باشد که این دارایی تست هاوی را گذرانده است. (تست هاوی به پرونده‌ای در دادگاه عالی ایالات متحده برای تعیین اینکه آیا یک معامله واجد شرایط یک “قرارداد سرمایه گذاری” است یا خیر، اشاره دارد. بنابراین طبق قانون اوراق بهادار سال 1933 و قانون بورس اوراق بهادار در سال 1934، یک وثیقه و مشمول الزامات افشا و ثبت است.)

 

روش‌های چند گانه استیکینگ دارایی‌ها ارائه شده است

بیشتر رمزارزهایی که می‌توان آنها را استیک کرد، راه‌های مختلفی را برای کسب پاداش‌ها ارائه می‌کنند. اتریوم را می‌توان یا به صورت انفرادی استیک کرد و یا به شما اجازه می‌دهد نود ولیدیتور خود را اجرا کنید. استیکینگ به عنوان یک سرویس، بار اجرای یک نود ولیدیتور را از بین می‌برد، اما به شرکت کننده اجازه می‌دهد تا از پاداش‌ها بهرمند شود. استفاده از استیکینگ اشتراکی گزینه دیگری است که در آن کاربران یک توکن نقدینگی به اصطلاح ERC-20 را دریافت می‌کنند که نشان دهنده اتر استیک شده آنها است.

سولانا، دومین رمزارز استیک شده ی بزرگ از نظر ارزش بازار، گواه اثبات سهام را ارائه می‌کند. در این صورت توکن‌ها به اعتبارسنجی‌های نودهای در حال اجرا واگذار می‌شوند.

 

مترجم: محمدامین علی‌زاده

منبع: Beincrypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×