» آرشیو اخبار » آیا ممکن است اتریوم اثبات سهام به عنوان یک اوراق بهادار در نظر گرفته شود؟
اوراق بهادار

آیا ممکن است اتریوم اثبات سهام به عنوان یک اوراق بهادار در نظر گرفته شود؟

26 شهریور 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، آیا اتریوم پس از مِرج (The Merge) به یک اوراق بهادار تبدیل شده است؟ حرکت از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) بدون هیچ مشکلی واقعاً شاهکار بود، اما هزینه‌ای نیز به همراه داشته است. حالا در این مرحله، بسیاری از موارد کاملاً متفاوت می‌شوند و این ویژگی‌های جدید ممکن است اتریوم را در تیررس تنظیم‌کننده‌ها قرار دهد. آیا استیکینگ مشابه ماینینگ است یا این دو کاملاً متفاوت هستند؟

کوین سنتر (Coin Center) خود را به‌عنوان «مرکز تحقیقاتی و حمایتی عام‌المنفعه و پیشرو با تمرکز بر مسائل سیاست عمومی که رمزارزها و فناوری‌های محاسباتی غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین، اتریوم و موارد مشابه با آنها مواجه هستند» معرفی می‌کند. مقاله «آیا مِرج نحوه رگولاسیون اتریوم را تغییر می‌دهد؟» به موضوع موردنظر پرداخته است.

کوین سنتر در خلاصه‌ای از موضع خود می‌گوید: «ما اعتقاد داریم که تفاوت‌های تکنولوژیکی بین POS و POW نیاز به برخورد متفاوتی ندارند.» در طرف دیگر قانون اوراق بهادار قرار دارد و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) همیشه تاکید کرده که این رگولاتور به واقعیت‌های اقتصادی معاملات نگاه می‌کند تا شرایط یا فناوری‌های مورد استفاده برای ایجاد آنها.

تبلیغات جام جهانی قطر

اوراق بهادار

کوین سنتر فکر می‌کند که ماینینگ و اعتباردهی اساساً یکسان هستند

کوین سنتر برای تلطیف فضا و جلوگیری از هجمه‌ها، دامنه بحث را به «واقعیت‌های اقتصادی اعتباردهی» محدود می‌کند. با این حال، همه می‌دانیم که آنها از چه حرف می‌زنند.

«واقعیت‌های اقتصادی اعتباردهی یک زنجیره از طریق ماینینگ و استیکینگ مشابه هستند. در هر دو مورد، ولیدیتورها مجموعه‌ای از شرکت‌کنندگان هستند و تنها پیش‌شرط مشارکت آنها، متحمل شدن هزینه‌ مشخصی است. در اثبات کار، هزینه متحمل شده در انرژی و منابع محاسباتی خلاصه می‌شود، اما در اثبات سهام، ارزش زمانی پول را داریم (مثلاً هزینه فرصت از دست رفته برای نگهداری دارایی مورد نیاز برای استیکینگ به جای صرف آن).»

در اولین مقاله بیت کوینیست (Bitcoinist) در مورد اتریوم پس از مِرج، از گابور گورباکس (Gabor Gurbacs)، مشاور استراتژی در وَن‌اِک (VanEck) نقل کردیم که «اتریوم پس از مِرج حتی اگر یک اوراق بهادار محسوب نشود، توجه نظارتی را به خود جلب خواهد کرد». او اخیرا در توییتی نوشت:

«من نمی‌گویم که اتریوم به دلیل مدل اثبات آن لزوماً یک اوراق بهادار است، اما رگولاتورها در مورد استیکینگ در زمینه سود تقسیمی صحبت می‌کنند که یکی از ویژگی‌های «تشکیلات اقتصادی سهامی عام» در قوانین اوراق بهادار است. عوامل دیگری نیز در تست هاوی (Howey test) وجود دارد.»

تست هاوی (Howey Test)، آزمایشی است که توسط دیوان عالی ایالات متحده برای تعیین صلاحیت معاملات خاص به عنوان «قراردادهای سرمایه‌گذاری» ایجاد شده است.

تست هاوی به نوبه خود به این «چهار معیار برای تعیین وجود یک قرارداد سرمایه‌گذاری» اشاره دارد:

۱- سرمایه‌گذاری پولی
۲- در یک تشکیلات اقتصادی سهامی عام
۳- با انتظار کسب سود
۴- برگرفته از تلاش دیگران

که ما را به ادامه این مقاله می‌رساند…

کوین سنتر فکر نمی‌کند که سود حاصل از تلاش دیگران بدست آمده باشد

اکنون که همه ما با تست هاوی آشنا شدیم، این پاراگراف منطقی‌تر به نظر می‌رسد:

«محور اصلی طبقه‌بندی یک دارایی به‌عنوان اوراق بهادار، اتکای مداوم به سودهایی است که عمدتاً از تلاش‌های دیگران به دست می‌آیند. هر دو مکانیسم اجماع (PoS و PoW) صراحتاً برای جلوگیری از چنین اتکایی با ایجاد یک رقابت باز بین کاربران طراحی شده‌اند که در آن هر شرکت‌کننده‌ای می‌تواند شکاف ایجاد شده توسط شرکت‌کننده بی مسئولیت، فاسد یا سانسورگر دیگری را پر کند و خواهد کرد.»

این نظریه ممکن است درست باشد، اما در مورد تلاش همه شرکت‌ها و توسعه‌دهندگانی که روی پلتفرم اتریوم کار می‌کنند چطور؟ آنها ارزشی را ارائه می‌دهند که به سود تبدیل می‌شود و افرادی که اتر می‌خرند، به نوعی روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. مثال دیگر گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار شامل یک عامل جانبی می‌شود. آقای گنسلر گفت: «اگر واسطه‌ای مانند یک صرافی رمزارزی خدمات استیکینگ را به مشتریان خود ارائه دهد، «بسیار شبیه به وام‌دهی – با تغییراتی در نامگذاری – به نظر می‌رسد.»

کوین سنتر با غرض شدید مخالف است:

«به هرحال، تجزیه و تحلیل‌های ما از این فناوری نشان می‌دهند که نباید هیچ‌گونه برخورد متفاوتی با پروژه‌ها صرفاً بر اساس انتخاب یک مکانیسم اجماع بدون جواز وجود داشته باشد.»

کوین سنتر تا جایی پیش می‌رود که آنها را “کالا” می‌نامد:

«از جهات دیگر، رمزارزهای غیرمتمرکز که از اثبات سهام استفاده می‌کنند، کالا هستند، و بنابراین، CFTC مرجع نظارت بر بازار اسپات و مشتقات محسوب می‌شود.»

شاید این طور باشد، اما آیا رمزرازی غیرمتمرکز در اثبات سهام داریم؟ این مورد مطمئناً جای بحث دارد. به خصوص با توجه به تمایل ذاتی اثبات سهام به تمرکز.

اوراق بهادار

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: bitcoinist

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×