» آرشیو اخبار » رالی طلا یا دلار؟
طلا و شاخص دلار

رالی طلا یا دلار؟

14 دی 1401 6

قیمت طلا در روز سه شنبه برای اولین بار از اواسط ژوئن 2022 روند صعودی خود را به منطقه 1850 دلار افزایش داد. این حرکت در میان افزایش تقاضا و حجم خرید بالا بود. پیشی گرفتن از منطقه 1850 دلاری باید طلا را به بالاترین قیمت ژوئن 2022 در 1879 دلار (13 ژوئن) برساند. با توجه به اینکه طلا در بیشتر ایام سال 2022 رو به کاهش بود، این افزایش طلا چندان عجیب نیست و خریداران در حال خرید مجدد هستند. 

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، طلا از اولین روز سال 2023 با رالی استقبال شد، باید دید که این افزایش قیمت ناشی از چه بوده است؟ قدرت نمایی دلار آمریکا؟ آیا این صعود ادامه خواهد داشت؟ با ما همراه شوید…

نمودار قیمت طلا

قیمت طلا در روز سه شنبه برای اولین بار از اواسط ژوئن 2022 روند صعودی خود را به منطقه 1850 دلار افزایش داد. این حرکت در میان افزایش تقاضا و حجم خرید بالا بود. پیشی گرفتن از منطقه 1850 دلاری باید طلا را به بالاترین قیمت ژوئن 2022 در 1879 دلار (13 ژوئن) برساند. با توجه به اینکه طلا در بیشتر ایام سال 2022 رو به کاهش بود، این افزایش قیمت چندان عجیب نیست و خریداران در حال خرید مجدد هستند.

نمودار طلا

تبلیغات جام جهانی قطر

 

 

نمودار نقره

 

آیا «رالی ژانویه» را که در اوایل سال 2022 شاهد بودیم، به خاطر دارید؟ روند صعودی در آن زمان کمتر از دو روز طول کشید. سهام در جلسه اول سال بالاتر رفتند و در جلسه دوم سال یک سقف روزانه تشکیل دادند.

سپس، اس اند پی (S&P 500) از حدود 4800 به سطوح زیر 3600 رسید. بنابراین، نگاه کردن به عملکرد اوایل ژانویه ممکن است گمراه کننده باشد.

نمودار سهام طلا

نمودار نقره و سهام

قسمت پایین نمودار فوق دارای طلا، نقره و شاخص HUI (نماینده سهام طلا) است. همانطور که می بینید، نقره در ماه دسامبر به شدت از طلا بهتر بود، در حالی که سهام طلا تقریباً رشد چندانی نداشته و عملکرد بسیار پایین‌تری نسبت به بازار نقدی فلز گرانبها داشتند. این یک نشانه نزولی بسیار قوی برای هفته‌های بعد است. به هر حال، این دقیقاً همان چیزی است که نزدیک به بازار اتفاق می افتد. نقره بهتر عمل می کند، در حالی که سهام طلا عقب می افتد.

نمودار معدن

در معاملات امروز لندن، صندوق سهام استخراج کنندگان طلا (NYSE:GDXJ) نسبتاً صعودی باز شد. اما به سرعت تغییر روند داد. سهام معادن در سال 2023 به کدام سو خواهد رفت؟ ممکن است در نیمه دوم سال 2023 شاهد یک رالی قدرتمند باشیم. اما نیمه اول سال بیشتر شرایط کاهشی، محتمل است. نمی توان برای تعیین روند قیمت به تنهایی بر این نمودارها اکتفا کرد. عوامل فاندامنتال مهمی همچون نرخ بهره نیز بر بازار موثر هستند. یکی دیگر از عوامل کلیدی تعیین کننده قیمت طلا، شاخص دلار است که امروز قدرت قابل توجهی از خود نشان داد. 

این روند صعودی کوتاه، پس از شکست و تایید نسبتاً طولانی آن اتفاق می افتد، بنابراین می تواند شروع یک رالی قدرتمند باشد. همان طور که مشاهده می شود، شاخص دلار آمریکا (USD) روز قدرتمندی را برای شروع سال سپری کرد و پس از یک حرکت نزولی 3 ماهه که طی آن از بالاترین سطح چند ساله کاهش یافت، روندی نزولی در پیش گرفت. ما در حال حاضر در حال آزمایش کانال نزولی نشان داده شده هستیم و حرکت به بالای 105 نیز باعث هدف گیری سطح بعدی در کانال 106.60 می شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempire  ، investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×