» آرشیو اخبار » بررسی طلا در هفته منتهی به 10 فوریه
طلا

بررسی طلا در هفته منتهی به 10 فوریه

16 بهمن 1401 7

این هفته برای طلا بسیار ناامیدکننده بود و بیش از 3.0 درصد در برابر دلار آمریکا افت کرد، که بزرگترین سقوط یک هفته‌ای فلز زرد از ژوئیه 2022 به حساب می‌آید.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، این هفته برای طلا بسیار ناامیدکننده بود و بیش از 3.0 درصد در برابر دلار آمریکا افت کرد، که بزرگترین سقوط یک هفته‌ای فلز زرد از ژوئیه 2022 به حساب می‌آید.

هفته اول فوریه برای بازارهای مالی بسیار هیجان انگیز بود، به‌طوری که شاهد افزایش نرخ بهره سه بانک‌ مرکزی بزرگ بودیم. کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) نرخ بهره فدرال رزرو را به میزان 25 واحد افزایش داد. این در حالی است که بانک مرکزی انگلستان (BOE) و بانک مرکزی اروپا (ECB) هر کدام نرخ بهره را به میزان 50 واحد افزایش دادند.

گرچه فدرال رزرو آشکارا در حال کاهش سرعت سیاست‌های سختگیرانه خود است (کمترین میزان افزایش نرخ بهره از ماه مارس 2022) و تورم پس از ششمین ماه متوالی کاهش در دسامبر به 6.5 درصد رسیده است، اما طبق اظهارات جروم پاول هنوز راه زیادی در پیش بوده و تا رسیدن به هدف نهایی فدرال رزرو برنامه مالی خود را دنبال خواهد کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه اعلام کرد که فدرال رزرو همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد تا میزان تورم را به مقدار هدف خود که 2 درصد است (در حال حاضر تورم سه برابر میزان هدف بوده و در محدوده 6 درصدی قرار دارد) برساند. علیرغم هشدار پاول نسبت به افزایش مجدد نرخ بهره، بازارها چندان این سخنان را جدی نگرفته و نرخ سهام و اوراق قرضه بالا رفت. در این میان شاخص اس اند پی 500 (S&P 500) به میزان 1.1 درصد رشد کرد. در حالی که نرخ بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده 9 واحد یا 2.6 درصد کاهش نشان داد.

در حالی که واکنش بازار این گمانه زنی را به وجود آورد که بانک مرکزی در سیاست‌های خود تجدید نظر کرده است، حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی ماه ژانویه به 517,000 افزایش یافت که نشان‌دهنده رونق بازار کار است. آمار بخش اشتغال غیر کشاورزی توانست به راحتی مقدار پیش بینی شده 185,000 را شکست دهد.

نرخ بیکاری با کاهش 0.1 درصدی به 3.4 درصد رسید که برخلاف انتظارات برای افزایش جزئی بود. رشد دستمزدها، با این وجود، نشانه‌هایی از کاهش 0.3 درصدی ماهانه نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد.

تقویم هفته آینده

سه شنبه، 7 فوریه (18 بهمن)
انتشار نرخ بهره بانک رزرو استرالیا (RBA) در ساعت 3:30 صبح به وقت گرینویچ. پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال افزایش نرخ بهره 25 واحدی می‌باشد که نرخ نهایی را به 3.35 درصد خواهد رساند.

جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) در ساعت 5:00 بعد از ظهر به وقت گرینویچ سخنرانی می‌کند. باید ببینیم آیا پاول به واکنش بازار به هشدارهای فدرال رزرو در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره اشاره می‌کند یا خیر.

پنجشنبه، 9 فوریه (20 بهمن)
آمار بیکاری ایالات متحده برای هفته منتهی به 4 فوریه در ساعت 1:30 بعد از ظهر به وقت گرینویچ منتشر می‌شود. آمار قبلی در حدود 183,000 بوده است و پیش‌بینی می‌شود این نرخ با یک افزایش جزئی به 189,000 برسد.

جمعه، 10 فوریه (21 بهمن)
آمار سه ماهه تولید ناخالص داخلی بریتانیا (GDP) برای سه ماهه چهارم در ساعت 7:00 صبح به وقت گرینویچ منتشر می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که که آمار رشد سه ماهه چهارم، پس از 0.3 درصد قبلی حدود 0.1 درصد رشد نشان دهد.

نظرسنجی احساسات مصرف کننده ایالات متحده (دانشگاه میشیگان) برای فوریه در ساعت 3:00 بعد از ظهر به وقت گرینویچ منتشر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که این شاخص از 64.9 در ژانویه به 65.0 در ماه فوریه برسد.

تحلیل تکنیکال بازارها در هفته پیش رو

شاخص دلار

دلار آمریکا توانست با عملکرد بالای خود در هفته گذشته ضررهای خود را جبران کرده و با 1.05 درصد افزایش در نهایت تثبیت شد. در شروع فوریه شاخص در نقاط مابین 101.30 الی 103.91 دلار در حرکت بوده و به حاشیه پایینی تنزل کرده و نهایتاً صعودی شد. شاخص‌های تکنیکال در نمودار روزانه به مقاومت 103.42 اشاره می‌کنند که نزدیک به میانگین متحرک ساده 50 روزه (EMA 50) در 103.70 قرار دارد.

شاخص دلار

تحلیل تکنیکال طلا

در این هفته طلا کاهش کاملاً غافلگیر کننده‌ای را  تجربه کرد که به لحاظ تکنیکال قابل پیش‌بینی بود، البته نه در این حد و اندازه. در نمودار الگوی روزانه نشانه‌هایی از روند کاهشی دیده می‌شد، هر دو بازه زمانی هفتگی و روزانه در هفته‌های اخیر شرایط خرید بیش از حد را با توجه به شاخص قدرت نسبی (RSI) نشان می‌دادند.

در تایم فریم روزانه همچنین یک الگوی گوه افزایشی (بین 1929 دلار و 1896 دلار) ایجاد شد که قبل از حرکت به سمت جنوب در نیمه دوم هفته گذشته شکسته شد، به‌طوری که مقاومت کناری را در کانال 1966 دلار بدون چالش باقی گذاشته و یک الگوی کازیمودو (Quasimodo) را شکل داد.  در روز جمعه یک افت چشمگیر 2.5 درصدی (بزرگترین افت یک روزه از مارس 2022) رخ داد، که با حمایت تمام عیار 1828 دلار در نمودار روزانه متوقف، و با اصلاح فیبوناچی 38.2 درصدی در 1827 دلار تکمیل شد.  شایان ذکر است که میانگین متحرک ساده 50 روزه در کانال 1843 دلار است.

روند کلی قیمت طلا در حال حاضر به لحاظ تکنیکال صعودی است. تغییر روند کلی از اوایل دسامبر سال گذشته (2022) و پس از شکستن بالاترین قیمت 1786 دلاری طلا در نوامبر 2022 خود را نشان داد. از آن زمان، فلز گرانبها از الگوی صلیب طلایی (Golden Cross) تبعیت کرده است. که طی آن میانگین متحرک ساده 50 روزه است (1843 دلار) از میانگین متحرک ساده 200 روزه (1776 دلار) به سادگی عبور کرده است. این الگو احتمال شروع یک روند صعودی طولانی مدت را نشان می‌دهد. با این وجود هرگونه تغییر نزولی در شرایط نمودار روزانه می‌تواند به بازار نشان دهد که روند در حال تغییر به نزولی است؛ و در این حالت خریداران در نقطه 1828 دلار وارد بازار می‌شوند.

کاهش روز جمعه، طلا را به سطوح حمایتی هدایت کرد، به‌طوری که طلا درست پایین مقاومت کازیمودو 1868 دلار  که به‌طور بالقوه حمایت نیز هست، قرار گرفت (با حرکت به بالای این سطح، راه را برای 1879 دلار باز می‌کند). در زیر، تمرکز بر مقاومت کازیمودو معطوف به حمایت بالقوه 1857 دلاری است.

در حال حاضر انتظارات تکنیکال به نفع فروشندگان است. امکان نزول بیشتر در نمودارهای هفتگی و روزانه به ترتیب حمایت‌های 1828 و 1807 دلاری را در دسترس قرار داده و مقاومت بالقوه را در معاملات اولیه به 1868 دلار تغییر می‌دهد.

نمودار طلا

 

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:  fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×