» آرشیو اخبار » حادثه هک بایننس خطرات تمرکززدایی را برجسته می‌کند
بایننس

حادثه هک بایننس خطرات تمرکززدایی را برجسته می‌کند

15 مهر 1401 2

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، زنجیره بومی صرافی بایننس (Binance) در روز پنجشنبه، پس از سوء‌استفاده‌ای که میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال را تحت تاثیر قرار داد، به حالت تعلیق درآمد.

این حادثه شوک بزرگی را به دنیای رمزارزها وارد کرد، اما برای من خطرات «تمرکززدایی» را بیشتر برجسته کرده است.

از حرف من برداشت بدی نکنید، مسلماً تمرکززدایی بزرگترین ستون و پایه تشکیل‌دهنده تمام عوامل مرتبط با ارزهای دیجیتال است. مفهوم تمرکززدایی شانس زیادی برای تغییر امور مالی، پول و به طور کلی اقتصاد دارد و می‌تواند دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

اما حادثه بایننس نشان داد که در حال حاضر و در مراحل اولیه پذیرش ارزهای دیجیتال، تمرکززدایی نیز خطرات بسیار جدی دارد. فراموش نکنیم که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) وایت‌ پیپر بیت‌کوین خود را در سال ۲۰۰۸، یعنی کمتر از ۱۵ سال گذشته، نوشته است.

بایننس

چه اتفاقی برای بایننس افتاد و تمرکززدایی چه ربطی به آن دارد؟

یک هکر در اواخر عصر پنجشنبه بایننس را هدف حمله خود قرار داد. جابجایی‌های اولیه در بلاکچین بایننس نشان می‌دهند که دو میلیون توکن BSC تحت تأثیر این حمله قرار گرفته است.

بنابر تخمین بی‌ان‌بی چِین (BNB Chain)، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارایی‌ جابجا شده، اما در ادامه تأیید کرد که تقریباً ۷ میلیون دلار از آنها بلافاصله مسدود، و از کل ضرر و زیان کاسته شده است.

تصمیم توقف کل زنجیره یک حرکت شوکه‌کننده از طرف بایننس بوده است. همانطور که گفتم، بلاکچین‌ها باید غیرمتمرکز باشند؛ اما این حرکت بایننس نشان می‌دهد که BNB کاملا برعکس عمل کرده است.

بدیهی است که این تصمیم مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کند. متخصصان رمزارزی در مورد اینکه به معنای واقعی کلمه یک شرکت کل این اکوسیستم را اداره می‌کند، عصبانی شده‌اند. بایننس دقیقاً مانند شرکت‌های Web2 عمل کرده است، چیزی که فناوری رمزارزی ظاهراً سعی دارد با آن مبارزه کند.

توانایی بایننس برای مسدود کردن این ۷ میلیون دلار نشان می‌دهد که متمرکزسازی، علیرغم مخالفت با شعار اصلی بلاکچین، مزایایی نیز به همراه دارد. ۷ میلیون دلار ممکن است در مقایسه با حجم کل دارایی‌های به سرقت رفته کم‌ رنگ باشد، اما هنوز هم پول خیلی زیادی است. و تازه در روزهای اولیه این حادثه قرار داریم، ممکن است در زمانی که شما این مقاله را می‌خوانید، مقدار بیشتری هم مصادره شده باشد.

چانگ پنگ ژائو (CZ)، مدیرعامل بایننس در ۶ اکتبر (۱۴ مهر) گفت:

«یک رخنه امنیتی در پل کراس چِین بایننس اسمارت چین توکن هاب (BSC Token Hub)، منجر به خروج مقداری BNB شده است. ما از همه ولیدِیتورها خواسته‌ایم که شبکه BSC را به طور موقت معلق کنند. این مشکل در حال حاضر  مهار شده است. وجوه شما امن است و ما بابت مشکل پیش آمده پوزش می‌طلبیم و بروزرسانی‌های بیشتری را در این باره ارائه خواهیم کرد.»

بایننس

آیا این حادثه به اعتبار بایننس آسیب می‌زند؟

بایننس توسط یک مدیر عامل بسیار محبوب هدایت می‌شود و از چنان موقعیت خوبی در بازار برخوردار است که در واقع من معتقدم این اتفاق تا حد زیادی نادیده گرفته خواهد شد.

بایننس پیش از این هم، یک بار هک شده بود. این حادثه از نظر فنی به جای اینکه یک حمله مستقیم به کاربران باشد، خروج ناگهانی ۱۰۰ میلیون دلار BNB از یک مکان نامشخص بوده است.(اگرچه هنوز هم خبر بدی برای هولدرهای BNB محسوب می‌شود).

دفعه قبل، مشتریان بایننس هدف قرار گرفته بودند. در سال ۲۰۱۹، هکرها ۴۰ میلیون دلار بیت کوین را سرقت کردند. واکنش بایننس هم مثال زدنی بود. این صرافی بلافاصله به مشتریان اطمینان داد که هر کسی که تحت تأثیر این حمله قرار گرفته، غرامت دریافت می‌کند؛ و دقیقا هم این اتفاق افتاد. آنها حتی یک صندوق بیمه با هدف جبران خسارت برای مشتریان راه‌اندازی کردند، که اگر چنین چیزی دوباره تکرار شد کسی متضرر نشود.

متأسفانه در فناوری‌های نوظهوری مانند رمزارزها، از این موارد قطعاً دوباره اتفاق می‌افتد. اما با وجود شرکت‌هایی مانند بایننس که به مشتریان خود اطمینان می‌دهند که وجوه آنها همیشه ایمن خواهد بود، خطر احتمالی به وضوح کاهش می‌یابد.

اما این کار تنها با وجود مقداری تمرکز امکان‌پذیر است. در یک دنیای کاملاً غیرمتمرکز، اینگونه سوء‌استفاده‌ها بدون مجازات باقی می‌ماند. در واقع، من نیازی به فرضیه‌پردازی ندارم، وجوهی که از مشتریان به سرقت می‌رود، به ندرت بازگردانده می‌شوند.

همانطور که گفتم، تمرکززدایی چیز زیبایی است. اما باید یادآوری کنم که خطراتی را نیز به همراه دارد. این صنعت روز به روز خود را تقویت می‌کند و به دنبال آن نوآوری‌ها و کاربردهای جدیدی کشف می‌‌شوند، اما مشتریان هم باید چیزهایی که گفتم را در نظر داشته باشند.

در این فضا مراقب خودتان باشید.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: coinjournal

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×