» آرشیو اخبار » نگرانی‌های تقاضا، قیمت نفت خام را کاهش داد
نفت خام

نگرانی‌های تقاضا، قیمت نفت خام را کاهش داد

24 بهمن 1401 3

قیمت نفت خام روز دوشنبه (13 فوریه، 24 بهمن) پس از افزایش در جلسه معاملات قبلی، حدود 1 درصد کاهش یافت؛ چرا که سرمایه‌گذاران بر نگرانی‌های مربوط به تقاضای کوتاه مدت متمرکز شده‌اند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت نفت خام روز دوشنبه (13 فوریه، 24 بهمن) پس از افزایش در جلسه معاملات قبلی، حدود 1 درصد کاهش یافت؛ چرا که سرمایه‌گذاران بر نگرانی‌های مربوط به تقاضای کوتاه مدت متمرکز شده‌اند که ناشی از آمارهای مهم تورم ایالات متحده و نگهداری پالایشگاه‌ها در آسیا و ایالات متحده است.

در ساعت 7:15 دقیقه به وقت گرینویچ معاملات آتی نفت خام برنت با 86 سنت یا 1 % کاهش به 85.53 دلار در هر بشکه رسید. این در حالیست که نفت خام برنت روز جمعه یک افزایش 2.2 درصدی را تجربه کرده بود. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده با 89 سنت یا 1.1 درصد کاهش به 78.83 دلار در هر بشکه رسید؛ در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در روز جمعه به میزان  2.1 درصد افزایش یافته بود.

ادوارد مویا (تحلیلگر ارشد OANDA) با اشاره به آمارهای قیمت مصرف کننده ایالات متحده در فوریه، گفت که قیمت نفت خام در حال کاهش است؛ چرا که معامله‌گران انرژی پیش‌بینی می‌کنند که چشم‌انداز تقاضای نفت ضعیف است. نکته مهم دیگر این است که یک گزارش با تورم بالا می‌تواند فدرال رزرو را وادار سازد که سیاست های پولی تهاجمی‌تری را اتخاذ نماید. در حال حاضر این هفته می‌تواند یک موقعیت تاریخی برای ایجاد و یا شکست رکود اقتصادی وال استریت باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

فدرال رزرو ایالات متحده در حال افزایش نرخ بهره برای مهار تورم است. و این موضوع نگرانی‌هایی را به وجود آورده، که این اقدام ممکن است باعث کند شدن فعالیت اقتصادی و تقاضای نفت شود. علاوه بر این، از سرگیری صادرات نفت آذربایجان در روز یکشنبه (12 فوریه، 23 بهمن) در ترمینال Ceyhan ترکیه نیز نگرانی‌های مربوط به عرضه را کاهش داد.

نفت خام

این ترمینال که نقطه ذخیره و بارگذاری خطوط لوله‌ای است که نفت خام آذربایجان و عراق را حمل می‌کنند، در زمین لرزه‌های ویرانگری که هفته گذشته به ترکیه و سوریه رسید، آسیب دیده بود. روز جمعه، روسیه (سومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان) اعلام کرد که در محکومیت، محدودیت ایجاد شده بر صادرات نفت خام این کشور، تولید نفت خام را در ماه مارس با 500,000 بشکه در روز (BPD) یا حدود 5 درصد از کل تولید کاهش می‌دهد.

بررسی هفتگی قیمت نفت خام

به طور هفتگی، هر دو قرارداد نفت خام برنت (Brent) و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در هفته گذشته بیش از 8 درصد افزایش یافتند. این افزایش به دلیل خوش‌بینی در مورد بازیابی تقاضا در چین (بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان و دومین مصرف کننده نفت) پس از حذف محدودیت‌های COVID در ماه دسامبر، مورد توجه قرار گرفت.

افزایش تقاضای نفت چین در ماه فوریه صادرات بنزین این کشور را تحت تأثیر قرار داد. این در حالیست که پالایشگاه‌های چین محموله‌های دیزلی بالای 2 میلیون تن ارسال می‌کنند. استفانو گراسو (مدیر ارشد 8VantEdge) اعلام کرد که کاهش 500,000 بشکه‌ای نفت روسیه با سیاست‌های تولید و عرضه اوپک پلاس مطابقت دارد، چرا که در حال حاضر میزان صادرات نفت روسیه بالاست.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) و متحدین آنها از جمله روسیه و ایران ( به نام اوپک+ شناخته می‌شوند) در ماه اکتبر موافقت کردند که تولید را به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند، که این میزان برابر است با 2 درصد تقاضای جهانی است.

مقامات کشورهای عضو اوپک به رویترز گفتند که ممکن است قیمت نفت در اواخر سال جاری (2023) به دلیل بهبود تقاضای چین و همچنین محدودیت عرضه به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری مجدداً به 100 دلار در هر بشکه بازگردد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×