» آرشیو اخبار » نسخه سوم برنامه وام‌دهی آوه (Aave) بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد
آوه

نسخه سوم برنامه وام‌دهی آوه (Aave) بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد

8 بهمن 1401 8

نسخه جدید برنامه آوه شامل ویژگی‌هایی است که به گفته توسعه‌دهندگان، بهره‌وری سرمایه را افزایش داده و موجب کاهش هزینه‌های گس می‌شود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تیم توسعه‌دهنده آوه (Aave) روز 27 ژانویه (7 بهمن) با انتشار یک توییت اعلام کردند که نسخه سوم این برنامه وام‌دهی ارزهای دیجیتال برای اولین بار بر بستر اتریوم مستقر شده است. سومین نسخه از اپلیکیشن پلتفرم آوه با عنوان “Aave V3” در مرحله نخست، در ماه مارس 2022 (اسفند 1400) منتشر شد و مدت کوتاهی پس از آن بر روی چندین بلاکچین سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) راه‌اندازی شد. تا پیش از این، کاربران اتریوم تنها به نسخه قدیمی‌تر این برنامه یعنی «V2» دسترسی داشتند.

«نسخه سوم پروتکل آوه اکنون در بازار اتریوم در حال کار است. هیجان‌انگیزترین جنبه نسخه جدید، طراحی انعطاف‌پذیر آن است که به واسطه آن، همزمان با کاهش هزینه‌های گس، انواع مختلفی از ویژگی‌های جدید کاهش ریسک امکان‌پذیر شده و بهره‌وری سرمایه و نقدینگی غیرمتمرکز آن بهبود می‌یابد.»

نسخه سوم آوه

تبلیغات جام جهانی قطر

ویژگی‌های نسخه جدید آوه

در نسخه Aave V3 چندین ویژگی گنجانده شده است که به کاربران کمک می‌کند ضمن به حداکثر رساندن بهره‌وری سرمایه خود، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنند. به عنوان مثال، حالت کارایی بالا (High Efficiency) به فرد وام گیرنده اجازه می‌دهد تا درصورتی که وثیقه وی رابطه تنگاتنگی با دارایی قرض گرفته شده دارد، از برخی از پارامترهای ریسکی برنامه جلوگیری کند. توسعه دهندگان می‌گویند این قابلیت برای وام گیرندگان استیبل کوین‌ها یا مشتقات لیکوئید استیکینگ مفید باشد.

علاوه بر این، ویژگی « isolation» اجازه می‌دهد تا با رسیدن به سقف بدهی، دارایی‌های خاص و ریسکی‌تر فقط برای وام استیبل کوین‌ها، به عنوان وثیقه استفاده شوند. در نسخه قبلی، برای محدود کردن نوع دارایی که با توجه به نوع وثیقه قابل استقراض بود، هیچ راهی وجود نداشت. این بدان معناست که دارایی‌های دارای ارزش بازار پایین‌تر و قابلیت نقدشوندگی کمتر، اغلب نمی‌توانند به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرند.

به علاوه، نسخه سوم آوه یک الگوریتم بهینه‌سازی هزینه‌های گس را نیز شامل می‌شود که طبق ادعای توسعه دهندگان، هزینه‌های گس را بین 20 درصد تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

گفتنی است که کد Aave V3 در ماه نوامبر 2021 (آبان 1400) منتشر شد. در ماه مارس 2022 (اسفند 1400)، پلتفرم آوه دائو (Aave DAO) رأی اولیه برای استقرار نسخه جدید را به دست آورد. طی چند ماه بعد، نسخه سوم در بستر بلاکچین آوالانچ (AVAX)، آربیتروم (ARB)، آپتیمیزم (OP) و پالیگان (MATIC) مستقر شد. با این حال، نسخه اتریوم آوه همیشه بیشترین نقدینگی را داشته و Aave V3 قبلاً روی آن در دسترس نبود.

طبق پروپوزال رسمی این برنامه، راه‌اندازی اولیه آن تنها با هفت کوین آغاز می‌شود. رأی‌گیری برای راه‌اندازی نسخه جدید روز 23 ژانویه (3 بهمن) آغاز شد و به مدت دو روز ادامه داشت. پس از اینکه حامیان این طرح، رأی کافی را به دست آوردند، پیاده‌سازی طرح به روز 27 ژانویه (7 بهمن) موکول شد. ناگفته نماند که کمتر از 0.01 درصد از اعضای DAO به این پروپوزال رأی منفی دادند.

شایان ذکر است که پلتفرم وام‌دهی آوه (Aave) در ماه نوامبر 2022، رویه‌های حاکمیتی خود را پس از یک حمله 60 میلیون دلاری که در نهایت شکست خورد، تغییر داد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×