» آرشیو اخبار » بازارهای نفت تحت فشار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو
نفت خام

بازارهای نفت تحت فشار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

12 بهمن 1401 5

سرمایه‌گذاران نفت خام انتظار دارند که فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه (1 فوریه) نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد. این در حالی است که احتمالاً بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا روز بعد نرخ بهره را به میزان 50 واحد افزایش خواهند داد. نرخ های بالاتر می‌تواند اقتصاد جهانی را کند کرده و تقاضای نفت را تضعیف کند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، علاوه بر جلسات بانک مرکزی، نشست سران اوپک و متحدانش به رهبری روسیه نیز در کانون توجه بازارهای جهانی قرار دارد. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) و شاخص بین‌المللی نفت خام برنت در روز سه‌شنبه در حالی کاهش یافت که معامله‌گران برای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا، بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا آماده شده‌اند. در همین حال، میزان عرضه روسیه براساس انتظار افزایش تقاضای چین بالا رفته است.

تحلیل تکنیکال نفت خام

نفت خام

تجزیه و تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس (WTI)

بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در طول جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه با اندکی کاهش مواجه شد، اما پس از آن اندکی بهبود یافت. همانطور که گفته شد، ما در 2 جلسه قبلی با فشار فروش بالایی مواجه بوده ایم و اکنون هم در آستانه برگزاری جلسه فوریه فدرال رزرو قرار داریم. بسیاری از معامله‌گران میزان افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را مورد توجه قرار خواهند دارد، چرا که بدیهی است می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر اقتصاد ایالات متحده داشته باشد. نفت خام بر اساس تقاضا سنجیده می‌شود و البته اگر رشد اقتصاد ایالات متحده کند شود، برای نفت بسیار منفی خواهد بود. از سوی دیگر، اگر اقتصاد جهان از جمله ایالات متحده شروع به رشد کند، برای نفت خوب است.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

بازارهای نفت برنت نیز اندکی عقب‌نشینی کرده‌اند، چرا که بازار در اندکی سردرگمی به سر می‌برد. جالب است که ما در حال مشاهده حمایت اندکی در محدوده 83 دلار هستیم. به نظر می‌رسد که بازار در انتظار نشست فدرال رزرو است، زیرا تأثیر بزرگی بر تقاضای بالقوه نفت خام خواهد داشت. در نهایت، انتظار حرکت‌های بزرگی در بازار نفت خام و تا بعد از جلسه فدرال رزرو نمی‌رود.

تبلیغات جام جهانی قطر

معاملات آتی نفت خام

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و شاخص بین‌المللی نفت خام برنت در روز سه شنبه کاهش یافت؛ این نشان میدهد که بازار برای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا، بانک بریتانیا و بانک مرکزی آماده شده است. در ساعت 05:47 به وقت گرینویچ، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) تحویل مارس با کاهشی در حدود 0.19 دلار یا 0.24 درصد کاهش در رنج 77.71 دلار معامله می‌شود و معاملات آتی برنت تحویل مارس به 84.69 دلار رسید که 0.21 دلار یا 0.25 درصد کاهش را نشان می‌دهد. روز دوشنبه، صندوق نفت ایالات متحده (USO) با کاهش 1.39 دلاری یا 2.00 درصدی به 68.11 دلار رسید.

نفت خام

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی

سرمایه‌گذاران نفت خام انتظار دارند که فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه (1 فوریه) نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد. این در حالی است که احتمالاً بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا روز بعد نرخ بهره را به میزان 50 واحد افزایش خواهند داد. نرخ های بالاتر می‌تواند اقتصاد جهانی را کند کرده و تقاضای نفت را تضعیف کند.

به نظر می‌رسد که با افزایش نرخ بهره مورد انتظار در نشست کمیته بازار آزاد فدرال از 31 ژانویه تا 1 فوریه، نرخ سیاستی نهایی به محدوده 4.5 درصد تا 4.75 درصد می‌رسد. این میزان افزایش نرخ کمتر از سطحی است که اکثر سیاست‌گذاران فدرال رزرو در ماه دسامبر برای کنترل تورم اعلام کرده بودند. این در حالیست که در حال حاضر قراردادهای آتی نشان می‌دهند که انتظار می‌رود، نرخ بهره در ماه ژوئن به اوج خود در 4.9 درصد رسیده و تا پایان سال به 4.5 درصد کاهش یابد.

در همین حال، بازدهی خزانه‌داری نزدیک به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای قرار گرفته و از دلار آمریکا حمایت می‌کند. از آنجایی که نفت خام یک دارایی است، هر چقدر که ارزش دلار آمریکا افزایش یابد تقاضای انرژی به عنوان یک کالای دلاری تضعیف می‌شود.

به نظر می‌رسد که سیاست‌های اوپک پلاس تغییر نمی‌کند

علاوه بر نشست‌ بانک‌های مرکزی، نشست روز چهارشنبه گروه اوپک پلاس که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه را در بر می‌گیرد نیز در کانون توجه قرار خواهد گرفت. سه نماینده اوپک پلاس روز دوشنبه به رویترز گفتند که بعید است نشست پنل اوپک پلاس منجر به تغییر سیاست تولید این کشورها شود. اوپک پلاس در اکتبر توافق کرد که هدف تولید خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز، یعنی حدود 2 درصد از تقاضای جهانی، از نوامبر تا پایان سال 2023 کاهش خواهد داد.

چشم‌انداز کوتاه مدت

با تمرکز بر بانک‌های مرکزی در این هفته، معامله‌گران واکنش کمی به اخبار بالقوه صعودی صندوق بین المللی پول (IMF) نشان می‌دهند. صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه چشم‌انداز رشد جهانی خود را در سال ۲۰۲۳ به دلیل تقاضای انعطاف‌پذیر در ایالات متحده و اروپا و کاهش هزینه‌های انرژی و بازگشایی اقتصاد چین پس از کنار گذاشتن محدودیت‌های سختگیرانه COVID-19 توسط پکن، اندکی افزایش داد.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که رشد جهانی تخمینی سال 2023 به میزان حدود 2.9 درصد است که نسبت به 3.4 درصد گزارش شده برای سال 2022 کاهش نشان می‌دهد. این در حالیست که آخرین پیش‌بینی‌های مربوط به چشم‌انداز اقتصاد جهانی نسبت به گزارش اکتبر 2022 که در حدود 2.7 درصد گزارش شده بود و در مورد رکود جهانی هشدار می‌داد، اندکی بهبود نشان می دهد.

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire ، fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×