» آرشیو اخبار » افزایش درآمد پروتکل‌ های دیفای در بحبوحه ریزش بازار
پروتکل دیفای

افزایش درآمد پروتکل‌ های دیفای در بحبوحه ریزش بازار

26 آبان 1401 3

طی یک هفت گذشته، سه پروتکل‌ دیفای درآمدی بالای 1 میلیون دلار را به ثبت رسانده‌اند. اتریوم با مجموع 8.5 میلیون دلار در این لیست پیشتاز است

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، یک هفته پس از وقوع تراژدی دردناک صرافی اِف‌تی‌ایکس (FTX) و شرکت تابعه آن یعنی آلامدا ریسرچ (Alameda) و هرج‌ومرج زیادی که در بازار رمزارزها ایجاد کرد، مشاهده برخی از داده‌های درون زنجیره‌ای و عملکرد پروتکل های مختلف خالی از لطف نخواهد بود.

درحالی که در این مدت خروج بی‌سابقه بیت کوین و اتر از صرافی‌ها را شاهد هستیم، در عین حال می‌بینیم که تعداد زیادی از برنامه‌های غیرمتمرکز یا دَپ‌ها (DApps) و پروتکل‌ها رشد خاصی در این مدت نشان نداده‌اند و دلیل اصلی آن اتکای زیاد آنها به پلتفرم  اِف‌تی‌ایکس و شرکت آلامدا ریسرچ عنوان شده است.

درآمد مثبت برخی از پروتکل‌ های دیفای

طبق جدول امتیازاتِ درآمدِ توکن ترمینال (Token Terminal)، طی یک هفت گذشته، سه پروتکل دیفای درآمدی بالای 1 میلیون دلار را به ثبت رسانده‌اند. اتریوم با مجموع 8.5 میلیون دلار در این لیست پیشتاز است. این ارقام می‌تواند نشان‌دهنده شاخص‌های فاندامنتال قوی این شبکه پس از مِرج باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

اُپن‌سی (OpenSea) با کسب 1.5 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفته است. از سوی دیگر، 9 پروتکل و پلتفرم مختلف دیفای در این بازه زمانی بیش از 100 هزار دلار درآمد داشته‌اند.

جدول امتیازات درآمد پروتکل های دیفای
جدول امتیازات درآمد؛ منبع: Token Terminal

افزایش حجم معاملات در صرافی‌های دائمی غیرمتمرکز

همراه با مهاجرت سرمایه‌گذاران از صرافی‌های متمرکز (CEX)، بازار بی ثبات رمزارزها، درجایی دیگر شاهد فعالیت بی‌سابقه معامله‌گران بوده است.

بر اساس داده‌های توکن ترمینال (Token Terminal)، حجم معاملات روزانه صرافی‌های دائمی (معاملات فیوچرز) به 5 میلیارد دلار رسیده است، که بالاترین رقم ثبت شده از زمان سقوط شبکه ترا، رمزارز لونا (LUNA) و استیبل کوین ترا یواس‌دی (UST) در می 2022 (اردیبهشت) می‌باشد.

حجم معاملات در پروتکل های صرافی
حجم معاملات در صرافی‌های دائمی؛ منبع: Token Terminal

کاهش کل ارزش قفل شده همزمان با افزایش حجم معاملات در دیفای

گفتنی است که در این دوره هفت روزه، تنها هفت پروتکل شاهد افزایش خالصی در کل ارزش قفل شده (TVL) خود بوده‌اند. گِینز نتورک (Gains Network)، یک صرافی فیوچرز بر بستر پالیگان است که با 17.3 درصد افزایش، بیشترین رشد در بازه هفت روزه را تجربه کرده است.

در همین حال، طی هفته گذشته یکی از پروتکل‌های عملیاتی با نام شبکه رِن (Ren)، شاهد کاهش 50 درصدی در معیار کل ارزش قفل شده (TVL) خود بوده است. گفتنی است که شبکه رن همکاری نزدیکی با آلامدا ریسرچ داشت و بودجه‌ای سه ماهه از آن دریافت می‌کرد. به‌علاوه اینکه خزانه خود را مستقیماً در پلتفرم اف‌تی‌ایکس (FTX) نگهداری می‌نمود. به عبارت دیگر، این پروتکل از نقدینگی قفل شده آلامدا برای بهبود قابلیت همکاری سود می‌برد.

کل ارزش قفل شده در پروتکل رن
کل ارزش قفل شده رِن؛ منبع: Token Terminal

این داده‌ها حاکی از آن هستند که درآمدهای بلاکچین با نرخ ثابت کاربران فعال روزانه در حال افزایش است. بلاکچین‎‌های بزرگ در مقایسه با هفته‌های گذشته افزایشی بیش از 300 درصد را در درآمد روزانه خود ثبت کرده‌اند. در همین زمان، تعداد کاربران فعال روزانه در شبکه‌های بلاکچین روی 1 میلیون نفر ثابت باقی مانده است. این تناقض بین این نقاط داده نشان می‌دهد که تراکنش‌ها با سرعت بیشتری در میان کاربران فعلی انجام می‌شود.

درآمد بلاکچین
درآمد بلاک چین و کاربران فعال روزانه؛ منبع: Token Terminal

ناگفته نماند، افزایش درآمدی که در بلاکچین‌ها شاهد هستیم، عمدتاً به دلیل ضرب توکن بوده و تنها شبکه اتریوم درآمد مثبتی را تجربه کرده است. بلاکچین‌های اثبات سهام (PoS) مانند پالیگان، بایننس اسمارت چین و اُپتیمیزم، همگی درآمدهای منفی را ثبت کرده‌اند. زمانی که بلاکچین‌های اثبات سهام درآمدی منفی دارند، دارندگان توکن‌های آنها با زیانی تورمی مواجه می‌شوند.

مقایسه درآمد
درآمدهای بلاکچین منبع: Token Terminal

داده‌های درون زنجیره‌ای حاکی از آن هستند که همزمان با افزایش فعالیت در پلتفرم‌های معاملات دائمی غیرمتمرکز و درآمد مثبت پروتکل‌های دیفای، نقاط قوت این شبکه‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند. حتی اگر جریان خروجی سرمایه از صرافی‌های متمرکز بی‌سابقه بوده باشد و کاربران فعال روزانه دیفای افزایش پیدا نکرده‌ باشند، همین واقعیت که شمار این کاربران ثابت باقی مانده است، می‌تواند نکته قابل توجهی باشد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×