» ارز دیجیتال » معنی واقعی «پاک‌سازی» بازار نزولی چیست؟
معنی واقعی «پاک‌سازی» بازار نزولی چیست؟

معنی واقعی «پاک‌سازی» بازار نزولی چیست؟

16 تیر 1401 6

بازار نزولی اخیر پیام روشنی برای پروژه‌های ارز دیجیتال داشته است: هدف پیدا کردن مشکلی که باید حل شود و در واقع استفاده از محصول شما برای حل آن است.

به گزارش گروه ترجمه گذارنیوز،کارآفرین اسرائیلی آریل شاپیرا (Ariel Shapira) در آخرین مقاله خود فن‌آوری‌های نوظهور کریپتو، فایننس غیرمتمرکز (دیفای) و فضای بلاکچین و همچنین نقش آنها در شکل دادن به اقتصاد قرن بیست و یکم را مورد بررسی قرار دارد.

رهبران صنعت ارز دیجیتال اعم از میهایلو جلیک بنیان‌گذار پروژه پالیگان (MATIC) تا مارک کوبان، سرمایه‌گذار میلیاردر بازار ارز دیجیتال همگی معتقدند که بازارهای نزولی راهی سالم برای پاک‌سازی بازار هستند. کوبان حتی با اشاره به جمله‌ای از وارن بافت منتقد دیرینه رمزارزها، نظر خود را در مورد این موضوع بیان کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

«فقط زمانی که امواج دریا فروکش می‌کند می‌فهمید که چه کسی لخت در حال شنا کردن بود.»

البته، هیچ کس در این صنعت با این ادعا که بازارهای نزولی پروژه‌های ضعیف را از میان بر می‌دارد مخالف نیست. اما اشتباه است اگر فکر کنیم نابودی بیش از 700 میلیارد دلار سرمایه در طول یک شب، یک اتفاق عادی در بازار ارز دیجیتال است. درک عوامل اصلی که منجر به نابودی تعدادی از شرکت‌ها در بازار نزولی اخیر شد و چگونگی رسیدن به یک بازار پایدار از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

نقش پروژه‌های NFT در بازار صعودی ارز دیجیتال

اکنون پنج سال از اولین سقوط بازار ارز دیجیتال ناشی از رونق ICO ها (عرضه اولیه سکه) در سال 2017 می‌گذرد. اکثر پروژه‌هایی که در این دوره جوانه زدند و جذب سرمایه کردند ارزهای دیجیتالی بودند که ادعا می‌کردند بیت کوین بعدی (BTC) هستند. این صنعت از آن زمان تاکنون پیشرفت‌های زیادی کرده است و این بار کاربردهای دیگر بلاکچین منجر به ظهور پروژه‌های جدید شده است.

 

حال کدام کاربرد بلاکچین در آخرین بازار صعودی منجر به ظهور پروژه‌های اسکم یا کلاه‌برداری شد؟

عوامل متعددی منجر به صعود بازار سال 2020 شد که قیمت بیت کوین را تا حوالی 70،000 دلار افزایش داد. اما شاید در مرکز آنها توکن‌های بی‌همتا یا ان‌اف‌تی (NFT) باشد، بازاری که ارزش آن در سال 2021 به 25 میلیارد دلار رسید. این صنعت زمانی که توکن‌های ان‌اف‌تی بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) با قیمت‌های فضایی (که بعضاً به میلیون دلار هم رسید) به فروش رفت، به اوج خود رسید. گفتنی است که سلبریتی‌ها و حتی شرکت‌های بزرگی همچون آدیداس، کوچلا و حتی سوپر بول نیز درگیر این NFT ها شدند.

اما بعد از آن که همه پی بردند که هشتاد درصد NFT های بازار اپن سی (OpenSea) کلاه‌برداری یا اسکم بودند، همه آن‌ها رو به سقوط رفتند.

با این حال به نظر نمی‌رسد کسی منکر پتانسیل NFT ها در متحول کردن مالکیت آثار و ایفای یک نقش کلیدی در وب 3 باشد. اما چگونه می‌توانیم بدون اینکه پروژه‌های کلاه‌برداری سوار بر این نوآوری شوند، به سمت آن آینده حرکت کنیم؟ در واقع این کاملاً واضح است. باید NFT ها را به دارایی‌های دنیای واقعی گره بزنیم و از پتانسیل آنها در تائید اصالت محصولات بهره ببریم.

به عنوان مثال، شرکت‌های صنعت کالاهای لوکس در حال کشف پتانسیل NFT ها به عنوان ابزاری برای مبارزه با گسترش کالاهای تقلبی هستند. پروژه‌هایی مانند کنسرسیوم بلاکچین اورا ( (Aura اکنون از قدرت فناوری NFT برای تائید اصالت محصولات، شفافیت زنجیره تأمین و مالکیت داده‌های محصولات فیزیکی خود بهره می‌برند.

NFT لزوماً فروش یک کفش ورزشی دیجیتال نیست، بلکه این توکن‌ها باعث بهبود تجربه مشتریان از محصولات دنیای واقعی و رشد برندها نیز می شوند. به عنوان مثال، شرکت جواهرات Yvel، اخیرا یک پلتفرم معامله‌گری و اوراق بهادار را که به عنوان ضمانت‌ جواهرات و فلزات گران‌بهای آن استفاده می‌شود را راه اندازی کرد. در واقع این شرکت به جای عکس‌های JPEG، ازNFT ها برای محصولات خود استفاده کرد.

 

پروژه‌های بلاکچینی سازگار با محیط زیست

جان سالم به در بردن از بازار نزولی فقط برای پروژه‌های NFT واجب نیست، بلکه برای رمزارزهای بنیادی نیز ضروری است. سقوط اخیر استیبل‌کوین‌های الگوریتمی احتمالا باعث روی برگرداندن سرمایه‌گذاران عادی و شرکت‌هایی شده است که به دنبال آن بودند که رمزارزها را به دارایی‌های دنیای واقعی خود گره بزنند. این در حالی است که هدف ما تمرکز بر ایجاد محصولی است که یک نیاز واقعی بازار را برآورده کند.

با این اوصاف، چگونه می‌توانیم به این هدف دست یابیم؟ در جواب باید گفت همه چیز به اصول اولیه کسب و کار‌ برمی‌گردد. استارتاپ‌ها برای موفق شدن باید مشکلی که سعی در حل آن دارند را پیدا کنند. و این مشکل قطعاً ثروتمند نبودن بنیان‌گذار استارتاپ نیست. بنابراین ارزهای دیجیتال بنیادی باید روی چه بخش‌هایی تمرکز کنند؟

مشکل به حداقل رساندن تأثیرات زیست محیطی و عملکرد پایدار مدت‌هاست که گریبان گیر پروژه‌های ارز دیجیتال و بلاکچین بوده است. یک انتقاد رایج از رمزارزها و به طور کلی بلاکچین این است که آنها به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از ماینینگ و سایر محصولات جانبی، آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌کنند. تا به این لحظه، اکثر پروژه ها نتوانسته‌اند این مشکل را از بین ببرند، اما پیشرفت‌های جدید می‌تواند به تغییر اساسی این وضعیت کمک کند.

در دنیای کسب و کار، پایداری زیست محیطی به سرعت به یک ارزش اصلی برای شرکت‌های مدرن تبدیل شده است. اگرچه تعهد بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش انتشار کربن یا سطحی است یا یک وعده توخالی، اما رویکردهای جدی‌تری وجود دارد که شرکت‌های ارز دیجیتال می‌توانند آن‌ها را اتخاذ کنند. یکی از این تحولات، دریافت اعتبار کربن سازمانی است که اگرچه بی عیب نیست، اما روشی ارزشمند برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای و اثرات زیست محیطی برای شرکت‌ها است.

شایان ذکر است که بلاکچین‌های بزرگی همچون کاردانو و الگوراند وجود دارند که به دارندگان ارز دیجیتال خود این امکان را می‌دهند که به بازار کربن آنها بپیوندند و این یک راه دیگر برای تشویق به توسعه پایدار است. پروژه‌هایی که اعتبار کربن کریپتویی یا توکن‌های اعتبار کربن مانند CC Token را ارائه می‌دهند (که امکان سرمایه‌گذاری در آینده اعتبار کربن برای مشاغل و افراد را فراهم می‌سازد) ارزش واقعی را به سرمایه‌گذاران خود ارائه می‌دهند. در این بین، برخی دیگر در تلاش‌اند تا بلاکچین اتریوم (دومین بلاکچین بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار) را به یک پروژه سازگار با محیط زیست تبدیل کنند.

صنعت ارز دیجیتال و بلاکچین با ماهیت غیر قابل کنترل و جاه‌طلبی‌های انقلابی خود تعریف شده است. گرچه هر صنعت نوپایی با نوسانات، رکود و موانعی رو به رو است، اما بازار نزولی اخیر ارزهای دیجیتال پیام روشنی برای پروژه‌های کریپتو داشته است: هدف پیدا کردن مشکلی که باید حل شود و در واقع استفاده از محصول شما برای حل آن است.

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: کوین تلگراف

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×