» آرشیو اخبار » ۳ دلیل برتری DAOها نسبت به شرکت‌ها، از نگاه ویتالیک بوترین
DAO

۳ دلیل برتری DAOها نسبت به شرکت‌ها، از نگاه ویتالیک بوترین

30 شهریور 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیانگذاران اتریوم، روز دوشنبه با یک پست بلند در وبلاگ خود از سودمندی سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) دفاع کرد.

او به ۳ دلیل می‌گوید که DAOها دارای مزایای منحصر به فردی در مقایسه با شرکت‌های سنتی هستند و به سادگی منسوخ نمی‌شوند.

DAO

تبلیغات جام جهانی قطر

تصمیم‌گیری بهتر

DAO یک ساختار حاکمیتی نوظهور، بومی بلاکچین و از جزء به کل بدون سلسله مراتب متمرکز یا مدیر عامل است. در عوض، اعضای سازمان با استفاده از توکن‌های حاکمیتی که از طریق قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند، درباره شرایط تصمیم‌گیری می‌کنند.

همانطور که ویتالیک توضیح می‌دهد، DAO‌ها اغلب به دلیل ناکارآمد بودن در مقایسه با ساختارهای حاکمیت سنتی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. با این وجود، تلاش‌های حاکمیت غیرمتمرکز در دنیای شرکت‌های بزرگ امروزی تا حدودی موفقیت‌آمیز بوده است.

با این حال، این توسعه‌دهنده ادعا می‌کند که تصمیم‌گیری غیرمتمرکز می‌تواند در «محیط‌های واگرا» به بهترین شکل کار کند، سناریویی که در آن سازش بین دو تصمیم افراطی منجر به بهترین نتایج می‌شود. به عنوان مثال، نرخ‌ مالیات متوسط ​​معمولاً برای بهینه‌سازی افزایش درآمد و سالم نگه‌داشتن اقتصاد، در مقابل نرخ مالیات ۰ یا ۱۰۰ درصدی بهترین گزینه است.

ویتالیک گفت: «اولاً، وقتی تصمیمات واگرا هستند، تکیه بر خرد جمعی می‌تواند پاسخ‌های بهتری بدهد. در این موارد، استفاده از ساختارهای DAO با ورودی‌های متنوعی که تصمیم‌گیری را انجام می‌دهند، می‌توانند بسیار منطقی باشند.»

DAO

ثانیاً، برنامه‌هایی که حتی در صورت تهدید توسط بازیگران خارجی بزرگ نیز باید به کار خود ادامه دهند، بهتر است توسط نهادهای غیرمتمرکز اداره شوند. یک مثال محبوب در این مورد بیت‌تورنت (BitTorrent) است که یک سیستم اشتراک‌گذاری فایل غیرمتمرکز محسوب می‌شود.

بیت‌تورنت با غیرمتمرکز بودن خود نه تنها از مقاومت در برابر سانسور برخوردار است، بلکه برای مدت طولانی قابل اعتماد خواهد بود و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب می‌کند. DAO‌ها می‌توانند در برابر بی‌ثباتی و سانسور شرکت‌ها مقاوم باشند.

DAO

یکی از نمونه‌های موجود، مِیکر دائو (MakerDAO)، صادرکننده استیبل کوین غیرمتمرکز DAI است. برخلاف جایگزین‌های متمرکزی مانند USDC، استیبل کوین DAI می‌تواند در برابر سانسور از سوی دولت ایالات متحده آماده‌تر باشد.

سیستم‌های معتبر و منصفانه

در نهایت، حکمرانی غیرمتمرکز مسلماً برای تقویت «انصاف واقعی» در سیستم‌هایی که به درجاتی از تصمیم‌گیری فردی نیاز دارند، بهتر است. این تصمیم‌گیری‌ها ممکن است شامل DAOهای یک استیبل کوین الگوریتمی، دادگاه‌های غیرمتمرکز (مثلاً کلروس (Kleros))، یا مکانیسم‌های تأمین مالی عطف به ماسبق (مثلاً آپتیمیزم (Optimism)) باشد.

هر سه مورد نیاز به سیستم‌های حاکمیتی قوی دارند و می‌توانند «تعداد زیادی از مردم را متقاعد کنند.»

ویتالیک در پایان گرفت: «از منظر واقع بینانه، ما احتمالاً به تعداد کمی از DAOها نیاز داریم که بیشتر شبیه سازه‌های علوم سیاسی باشند. اما آنها هم واقعاً مهم هستند.»

 

مترجم: امیر ملک پور
منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×